۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83251929
T T
۰ نفر

آستانه پایتخت قزاقستان نورسلطان شد

۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۴۳
کد خبر: 83251929
آستانه پایتخت قزاقستان نورسلطان شد

مسكو - ایرنا - كفیل رئیس جمهوری قزاقستان دستوری داده كه بر اساس آن شهر آستانه پایتخت این كشور از امروز شنبه به نورسلطان تغییر نام می یابد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری قزاقستان، قاسم ژومارت توكایف كفیل رئیس جمهوری قزاقستان در حكم خود نوشته است كه از زمان انتشار رسمی این دستور نام آستانه، نورسلطان خواهد بود.
تغییر نام آستانه به نظربایف در حالی صورت گرفت كه قاسم ژومارت توكایف كفیل رئیس جمهوری قزاقستان سه شنبه گذشته از تصمیم خود برای این كار خبر داده بود.
یك روز بعد از اعلام این تصمیم، شمار زیادی از فعالان سیاسی با اجتماع در برابر شهرداری آستانه با تغییر نام این شهر مخالفت كردند.
پلیس آستانه نیز در روزهای اخیر شمار زیادی از معترضان را كه با طرفداران تغییر نام پایتخت به زد و خورد می پرداختند، بازداشت كردند.
نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری پیشین قزاقستان روز سه شنبه پس از 30 سال حكومت بر این جمهوری آسیای مركزی از مقام خود استعفا داد و توكایف رئیس مجلس سنا بجای وی كفیل رئیس جمهور شد.
آستانه دومین شهر بزرگ قزاقستان كه یك میلیون و 742 هزار نفر جمعیت دارد از سال 1997 به جای آلماتی به عنوان پایتخت تعیین شد.
اروپام*391*1346**

سرخط اخبار جهان