۱ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 83250213
T T
۰ نفر

بنادر ايتاليا به روي سرمايه گذاران چيني باز مي شود

۱ فروردین ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 83250213
بنادر ايتاليا به روي سرمايه گذاران چيني باز مي شود

پكن- ايرنا- به رغم بروز برخي از مخالفت ها در اروپا و آمريكا، ايتاليا اعلام كرده است كه بنادر اين كشور به روي سرمايه گذاري هاي چين باز مي شود.

به گزارش ايرنا تلويزيون فونيكس روز پنجشنبه اعلام كرد، قرار است در جريان سفر اين هفته شي جين پينگ رييس جمهور چين به ايتاليا تفاهمنامه هايي در اين باره ميان دو كشور امضا شود.
همزمان اعلام شده است كه باز شدن درهاي بنادر ايتاليا به روي چين بخشي از برنامه جيوسيپ كونته نخست وزير ايتاليا براي الحاق كشورش به راه ابريشم چين است.
قرار است جنوا بزرگترين بندر دريايي ايتاليا در شمال غرب اين كشور قراردادي را با طرف چيني امضا كند در جنوب نيز بندر پالرمو به روي كشتي هاي چيني و سرمايه گذاران باز مي شود و دو بندر تريسيت و راوينا در درياي آدرياتيك هم تصميم مشابهي گرفته اند.
ايتاليا مي گويد باز شدن درهاي اين بنادر به روي چين پس از بررسي هاي امنيتي دقيق انجام مي شود و ايتاليا پس از اين رويداد مي تواند صادرات بيشتري داشته باشد و توان رقابتي خود را در اروپا افزايش دهد.
از سوي ديگر شماري از كشورهاي اروپايي، مخالفان در ايتاليا و دولتمردان آمريكايي گفته اند كه ايتاليا درحال باز كردن درهاي كشور به روي اسب تروجان است و با اين حساب راه براي نفوذ چين به اروپا هموار مي شود.
هفته قبل كميسيون اروپا از چين به عنوان يك رقيب سيستماتيك ياد كرد كه كشورهاي اين اتحاديه بايد بشدت مراقب نفوذ آن باشند و در تجارت با چين خيلي با دقت عمل كنند.
اما كونته مي گويد كه ايتاليا اصول تجاري و اقتصادي اروپا را مراعات مي كند و هرگز اقدامي نخواهد كرد كه به اين قاره لطمه بزند و همكاري با چين به باور وي فرصتي طلايي براي ايتاليا محسوب مي شود.
چيني ها سال ها است به بنادر اروپا راه يافته اند از سال 2008 در بندر پيرايوس يونان سرمايه گذاري كرده اند و 35 درصد از سهام بندر روتردام را در اختيار دارند و مي خواهند يك پايانه هم در بندر هامبورگ ايجاد كنند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان