۱ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۵۵
کد خبر: 83250166
T T
۰ نفر

بازگشت صدها آواره سوری به حمص

۱ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۵۵
کد خبر: 83250166
بازگشت صدها آواره سوری به حمص

دمشق - ایرنا - صدها آواره سوری كه از هشت سال پیش به خاطر ناامنی در یكی از روستاهای استان حمص در مركز سوریه خانه و كاشانه خود را ترك كرده بودند، به روستای خود بازگشتند.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، صدها نفر از ساكنان روستای البویضه الشرقیه در منطقه القصیر در اطراف استان حمص كه از زمان آغاز بحران در سوریه در سال 2011 مجبور به ترك خانه های خود شده بودند، به روستای خود بازگشتند.
منطقه القصیر در نزدیك مرز سوریه و لبنان قرار دارد كه در ابتدای بحران این كشور یكی از شدیدترین درگیری ها در آن بین ارتش سوریه و تروریست هایی كه از لبنان وارد سوریه می شدند، رخ داد.
اهالی این روستا روز چهارشنبه در حالی كه پرچم سوریه و عكس های بشار اسد رئیس جمهوری این كشور را در دست داشته و یا بر روی خودروهای خود نصب كرده بودند، طی مراسمی و با سردادن شعارهایی در حمایت از كشور و نظام سیاسی خود وارد روستای البویضه الشرقیه شدند.
اهالی این روستا در حالی كه شماری از نیروهای ارتش در آن مستقر بودند از نیروهای ارتش سوریه به خاطر فداكاری در آزادی روستای خود قدردانی و تاكید كردند كه این پیروزی بدون یكپارچگی ملت، ارتش و رهبری برای دفاع از وطن محقق نمی شد.
در همین حال امروز شماری از آوارگان سوری مستقر در اردن نیز با عبور از گذرگاه نصیب - جابر خود را به سوریه رساندند و مورد استقبال مقام های سوری در استان درعا در جنوب سوریه قرار گرفتند.
نزدیك به یك میلیون آواره سوریه از بدو بحران در این كشور حضور داشتند و در ماه های اخیر شمار زیادی از آنان به كشور خود بازگشته اند.
بر اساس این گزارش، 12 میلیون از 24 میلیون جمعیت سوریه در جریان بحران این كشور آواره شدند كه در ماه های اخیر به دنبال بازگشت آرامش و امنیت به سوریه بیش از 6 میلیون نفر از این آوارگان از كشورهای همسایه و دیگر شهرهای امن سوریه به خانه و كاشانه خود بازگشته اند.
برخی از كشورهای همسایه سوریه اكنون از آوارگان سوری برای وارد كردن فشار به این كشور استفاده می كنند و تلاش دارند تا با ممانعت از بازگشت آنان بحران در سوریه را فرسایشی كنند.
دولت سوریه نیز اعلام كرده است كه برای آغاز سازندگی در این كشور به فرزندان خود نیاز دارد و آنان باید به كشور بازگردند.
دولت سوریه از سازمان ملل درخواست كرده است تا به جای كمك به آوارگان سوری در خارج از این كشور در داخل سوریه به آنان كمك كند تا آنان تشویق به بازگشت به كشور خود شوند.
شبد*1436*9122

سرخط اخبار جهان