۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83244881
T T
۰ نفر

پنج شنبه دلتنگی

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 83244881
پنج شنبه دلتنگی

یاسوج- ایرنا- همیشه در آخرین پنج شنبه سال حسرتی نهفته است ، حسرت دوری از عزیزانی كه بودند و حالا نیستند، عزیزانی كه سالها تحویل سال در كنار آنان آغاز شد اكنون زیر خروارها خاك آرمیده اند.

به گزارش ایرنا، پنج شنبه آخر امسال اما حال و هوای عجیبی داشت مصادف شد با روز شهید، روز پسرانی كه زندگی با آنان آغاز شد و در میانه راه و زندگی رفتند برخی با بدن بی جان آمدند و بعضی پیكرشان هم هرگز نیامد.
آخرین پنج شنبه سال معروف به «عید مردگان» روز آنهایی است كه پیكرشان آمد اما مادران آنان برایشان یك دل سیر شیون نكردند كه مبادا دل مادران چشم انتظار این سرزمین غصه دار شود.
پنج شنبه آخر امسال روز شهدایی است كه دستان آرزومند مادران آنها حتی خاكشان را لمس نكرد. روز شهدایی كه بی نام و نشان در گوشه گوشه این سرزمین چشم انتظار مادرانشان هستند.
و این دلتنگی بزرگ آخرین پنج شنبه سال را در هر فرهنگی به گونه ای بر طرف می كنند و در كهگیلویه و بویراحمد هم این روز «عید مردگان» نام دارد.
در عید مردگان مردم استان كهگیلویه و بویراحمد برای خفتگان در خاك سنگ تمام می گذارند . شیربرنج می پزند شیربرنج خیرات با شیربرنج معمولی تفاوتی دارد. در پخت آن از سیاه دانه و یا رازیانه استفاده می شود و بعد هم آن را میان همسایه و آشنایان توزیع می كنند.
مردم هم در این روز تاش می كنند از خیرات عید مرگان بخورند و بیاشامند چون معتقدند بسیار ثواب دارد
حلوا، خرما ، شیرینی نیز برای توزیع بر سر مزار آماده می شود و ظهر پنج شنبه هر كس هركجا باشد خود را به قبر عزیزانش می رساند.
معمولا پارچه و یا سفره سبز روی قبرها پهن می شود . به غیر از ماهی ، سبزه و میوه و هر آنچه در جشن عید بر سر سفره می گذارند اینجا نیز در جشن عید مردگان بر مزار می گذارند.
قرآن و فاتحه می خوانند وقتی غروب می شود همه می روند و آرامستان ها می مانند و سبزه های به جا مانده از ضیافت مردگان.
در پنج شنبه آخر سال اقوام و خویشان به خانه كسانی كه در طول سال عزیزی از دست داده، می روند و رخت « پندی» و سیاهشان را عوض می كنند.
در گذشته های نه چندان دور در این استان عزاداری برای عزیزان یك سال ادامه داشت و در این نوع از عزاداری خانواده داغدار حتی رادیو و تلویزیون هم روشن نمی كرد كه در پنج شنبه آخر سال باز هم اقوام به در خانه داغدار می رفتند و رادیوی منزلش را روشن می كردند.
با همه اینها روز عید مردگان روز غریبی است. و میهمانی عزیزانی كه حالا نیستند و داغشان تا قیامت روی دل ماست غریب تر . آنچنان كه حسین پناهی می گوید: چه میهمانان بی دردسری هستند مردگان/تنها به شمعی قانعند و اندكی سكوت
9929/1662
۰ نفر