۱ اسفند ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8323845
T T
۰ نفر
وزیر خارجه ایران به حل وفصل مساله هسته ای ابراز خوشبینی کرد # بروکسل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/12/84 خارجی.سیاسی.متکی.هسته ای. "منوچهر متکی" وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در بروکسل به سر می برد، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که مساله هسته ای ایران تا پیش از نشست آتی 15 اسفند شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حل وفصل شود.
متکی در بروکسل گفت:" ما دیپلمات هستیم و تمایل داریم که خوشبین باشیم." وزیر خارجه کشورمان، نشست آتی شورای حکام در وین را "نشست بسیارمهمی" دانست و گفت: دو راهکار پیش رو است: یکی اینکه موضوع را مدیریت نکنیم تا ببینیم چه پیش می آید، اما راهکار دوم این است که موضوع را به شیوه ای مبتنی بر تفاهم و مصالحه مدیریت کنیم. " متکی تصریح کرد: به اعتقاد ما فرصت هایی برای اجرای راهکار دوم وجود دارد و ما در این زمینه کار می کنیم. " وی پیش از شرکت در نشست خبری با "کارل دگوش" وزیر امور خارجه بلژیک و"بنیتا فررو والدنر" کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپادیدار وگفت وگوکرد.
متکی دراین دیدارها در مورد مسایلی از قبیل مساله هسته ای ایران، حقوق بشر، مساله خاورمیانه و نیز تروریسم گفت وگو کرد. متکی یادآور شد: شامگاه امروز در دیدار با "خاویر سولانا" نماینده عالی اتحادیه اروپا درامور سیاست مشترک خارجی و امنیتی، دیدار و گفت وگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: دردیدارامروزبامقام های اروپایی ، درخصوص مساله هسته ای به بحث اقدامات اعتمادساز پرداخته است. وی بابیان اینکه ایران درسه سال گذشته درحال همکاری و بحثهای "جدی و صادقانه" با اتحادیه اروپا بوده است، تاکید کرد: "اعتماد باید از جانب هر دو طرف باشد." متکی خاطرنشان کرد :"محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود تاکید کرده است که هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران بسوی اهداف غیرصلحآمیز وجود نداشته است. وی تاکید کرد: ما می خواهیم از حقوق خود در زمینه استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلحآمیز بهره مند باشیم و نمی توانیم رویکرد تبعیض آمیزی را در این زمینه قبول کنیم. " متکی تصریح کرد: زمان استفاده از زبان تهدید به پایان رسیده است. اکنون زمان مذاکره و حل وفصل صلحآمیز است. وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ایران به فعالیت های خود در زمینه تحقیقات هسته ای ادامه خواهد داد. متکی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره پیشنهاد روسیه، گفت که برخی از عناصر این پیشنهاد باید مورد بررسی قرار گیرند. وی افزود: زمان و مکان غنی سازی و نیز حق ایران برای برخورداری از فناوری صلحآمیز هسته ای مهمترین عناصر هستند. وی درگفت وگوهای روزدوشنبه بامقام های اروپایی همچنین مساله کاریکاتورهای موهن مطبوعات اروپایی را مطرح کرد و آنها را "نقض حقوق بشر" دانست. متکی تاکید کرد: دانمارک باید ابتکار عمل را برای آرام کردن اوضاع به دست بگیرد. یادآور می شود ، متکی به دعوت کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا صبح روز دوشنبه وارد بروکسل شد. وی قرار است عصر امروز دوشنبه در پارلمان اروپا سخنرانی کند. مترجمام.2306/1559
۰ نفر