۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83236337
T T
۰ نفر

رشته هاي دانشگاه مذاهب اسلامي افزايش مي يابد

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83236337
رشته هاي دانشگاه مذاهب اسلامي افزايش مي يابد

گنبدكاووس - ايرنا - رييس دانشگاه مذاهب اسلامي كشور گفت كه پيگيري هاي لازم از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي افزايش هفت يا هشت رشته جديد به رشته هاي فعلي اين واحد دانشگاهي درحال انجام است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمدحسين مختاري روز شنبه در جلسه كميسيون دانشجويي گنبدكاووس با موضوع تامين زمين براي احداث ساختمان اصلي دانشگاه مذاهب اسلامي اين شهرستان، افزود: هم اكنون دانشگاه مذاهب اسلامي در 25 رشته و در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري افزون بر دو هزار دانشجو و طلبه دارد.
وي اضافه كرد: از اين تعداد دانشجو، حدود 120 دانشجوي خارجي از 12 مليت در دو بخش خواهران و براداران در دانشگاه مذاهب اسلامي مشغول تحصيل هستند.
حجت الاسلام مختاري، ارتباطات، هنر، اقتصاد، معماري و شهرسازي با پسوند اسلامي را از جمله رشته هاي جديد مورد تقاضا از وزارت علوم براي دانشگاه مذاهب اسلامي برشمرد و گفت: با برخي از اين رشته ها موافقت شده و هم اكنون درحال تدوين سرفصل آموزشي آنها هستيم.
وي تصريح كرد: هدف از افزايش رشته ها، تربيت عالمان اسلامي از فرق مختلف براي بحث و بررسي مسائل اين حوزه ها و كاربردي كردن آن در جامعه اسلامي است.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي با بيان اينكه هم اكنون اين دانشگاه در استان هاي تهران، سيستان و بلوچستان، كردستان، هرمزگان، بوشهر، قم و گلستان فعال است، ادامه داد: در آينده نزديك هم شعبه جديد اين دانشگاه در استان كرمانشاه به مركزيت شهر 'روانسر' راه اندازي مي شود.
حجت الاسلام مختاري گفت: راه اندازي دانشگاه مذاهب اسلامي در دو استان آذربايجان غربي و گيلان نيز در دست مطالعه است و ا فراهم شدن شرايط ، در اين دو استان هم راه اندازي مي شود.
وي با اشاره به راه اندازي دانشگاه مذاهب اسلامي در گلستان به مركزيت گنبدكاووس، افزود: راه اندازي اين واحد دانشگاهي دراين شهرستان، مورد تاكيد دفتر مقام معظم رهبري، مجمع شوراي عالي تقريب مذاهب و كميسون آموزش مجلس شوراي اسلامي بوده و از آن حمايت شده است.
حجت الاسلام مختاري اضافه كرد: براي احداث ساختمان درخور شان اين دانشگاه اسلامي مسئولان استان و شهرستان مي بايست براي تامين زمين مورد نياز همكاري نمايند تا احداث آن آغاز شود.
وي، نقش و فعاليت علمي دانشگاه مذاهب اسلامي را در تقويت بنيه تقريبي در جامعه بسيار مهم دانست و تصريح كرد: حمايت مسئولان براي راه اندازي اين دانشگاه باتوجه به اهميت و كاركرد آن ضروري است.
به گزارش ايرنا، فرماندار ويژه گنبدكاوس نيز در اين جلسه از آمادگي شهرستان براي تامين زمين مورد نياز تا پايان فروردين 98 خبر داد و گفت: در كميته برنامه ريزي گنبدكاووس نيز براي ساخت دانشگاه اعتبارات خوبي پيش بيني مي كنيم.
عبدالقدير كريمي افزود: علاوه بر يك نقطه شهري، در برخي نقاط حاشيه اي گنبدكاووس نيز زمين مناسب براي احداث دانشگاه مذاهب اسلامي پيش بيني شده كه يكي از آنها نهايي خواهد شد.
وي، راه اندازي دانشگاه مذاهب اسلامي در گنبدكاووس را مايه افتخار براي مردم اين ديار دانست و اضافه كرد: از اين پس اين دانشگاه نيز مي تواند در كنار ديگر ظرفيت ها، معرف خوبي براي شهرستان و مردم آن درسطح ملي و جهاني باشد.
به گزارش ايرنا، در اين نشست امامان جمعه شيعه و اهل سنت و نيز شهردار گنبدكاووس هم درسخناني كوتاه ضمن قدرداني از راه اندازي دانشگاه مذاهب اسلامي، آمادگي خود را براي تامين زمين مورد نياز اعلام كردند.
آخوند عبدالباسط نوريزاد امام جمعه اهل سنت گنبدكاووس، راه اندازي دانشگاه مذاهب اسلامي را از آرزوهاي ديرينه مردم اين ديار دانست و گفت: اين واحد دانشگاهي مي تواند درتقويت بيشتر وحدت و تقريب مذاهب درمنطقه بسيار موثر باشد.
به گزارش ايرنا و بر اساس اعلام رييس دانشگاه مذاهب اسلامي گنبدكاووس هم اكنون 64 دانشجو در اين واحد دانشگاهي كه فعاليت خود را از 24 بهمن امسال شروع كرده، مشغول تحصيل هستند.
در همين پيوند و بر اساس گزارش روابط عمومي دانشگاه مذاهب اسلامي كشور، جمعه شب، رييس اين دانشگاه با ائمه جمعه، علما و روحانيون شيعه و اهل سنت گنبدكاووس ديدار و گفت و گو داشته است.
در اين نشست حجت الاسلام دكتر مختاري، دانشگاه مذاهب اسلامي را پشتوانه فكري و نظري براي تقريب دانسته و گفته است: فلسفه اين دانشگاه مبارزه با افراط و تكفير براساس گفتمان علمي و برگزاري كرسي هاي نظريه پردازي و آزادانديشي و طرح مباحث ديني به دور از تعصب، در محيط علمي و آكادميك است.
وي اضافه كرده است كه بافت مذهبي گنبدكاووس الگوي بسيار مناسب براي تبيين و انتقال آموزه هاي وحياني اسلام و همزيستي مسالمت آميز پيروان مذاهب اسلامي است.
حجت الاسلام مختاري دراين جلسه بر لزوم همكاري علما و روحانيون شيعه و اهل سنت و مديران گنبدكاووس را در حمايت بيشتر براي احداث ساختمان دانشگاه مذاهب اسلامي كه مطالبه علماي فرق اسلامي است، تاكيد كرده است.
شهرستان گنبدكاووس با 350 هزار نفر جمعيت با تنوع قومي و فرهنگي درشرق استان گلستان واقع است و افزون بر نيمي از جمعيت آن را تركمن ها تشكيل مي دهند كه اهل سنت هستند.
/3039/1860
۰ نفر