۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83232401
T T
۰ نفر
جهت‌دهي به سرمايه‌گذاري‌ اولين شرط تحول اكوسيستم استارتاپي كشور است

تهران- ايرنا- دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي اقتصاد ديجيتال، «جهت‌دهي» به تلاش‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها در توسعه استارتاپ‌ها را اولين قدم به ثمر نشستن طرح تحول اكوسيستم استارتاپي كشور مي‌داند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، اولين رويداد «نوروز نوآوري» با محوريت متنوع‌سازي اكوسيستم استارتاپي و نوآوري ايران بعد از ظهر سه‌شنبه در سالن شهيد قندي وزارت ارتباطات برگزار شد.
دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي اقتصاد ديجيتال در اين رويداد به مرور گام‌هايي پرداخت كه براي رسيدن به اقتصاد ديجيتال بايد آن را طي كرد.
«مهدي محمدي» در سخنراني خود با موضوع متنوع‌سازي اكوسيستم استارتاپي گفت: طرح تحول اكوسيستم استارتاپي كشور هدفي است كه ما در رويداد نوروز نوآوري دنبال خواهيم كرد.
وي افزود: عمده استارتاپ‌ها اكنون در حوزه خدمات، سرويس مي‌دهند و در اين حوزه بزرگ شده‌اند، سرمايه‌گذاران نيز به اين سمت رفته‌اند كه همان استارتاپ‌هاي قديمي را راه بيندازند، درحاليكه در اين موارد احتمال موفقيت به شدت پايين و احتمال شكستشان بالاست؛ مانند تاكسي‌هاي اينترنتي كه حتي به مدد چهره مشهور ملي هم نتوانستند موفق شوند و اين كار موجب يك سيكل معيوب مي‌شود.
محمدي ادامه داد: از همين رو «جهت‌دهي» به تلاش‌ها و سرمايه‌گذاري‌ها در توسعه استارتاپ‌ها اولين قدم به ثمر نشستن اين طرح است، تعهدآفريني در خصوص حمايت از استارتاپ‌ها، ترويج تجربيات موفق جهاني در كشور، شبكه‌سازي فعالان جامعه دانش‌بنيان و كارآفرين، مدل كسب‌وكار و در نهايت توسعه اكوسيستم استارتاپي كشور قدم‌هاي مهمي است كه بايد در اين طرح آنها را دنبال كرد و به نتيجه رساند.
او در خصوص تحقيقي كه در ستاد توسعه فناوري‌هاي اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي انجام شده است، گفت: در يك مطالعه 2500 استارتاپ جهاني را مطالعه كرديم و يك هزار حوزه را معرفي كرديم كه مي‌توان به آنها ورود كرد.
محمدي افزود: تجربيات خوبي در حوزه‌هاي مختلف همچون آلودگي هوا، مديريت پسماند و خشكسالي داريم كه اگر آنها را در قالب استارتاپ‌ به كار بگيريم قطعا موفق خواهيم شد.
وي خاطرنشان كرد: استارتاپ‌هاي فعال در بخش‌هاي صنعتي مانند بيمه، معدن، آموزش، كشاورزي، فناوري بلاك‌چِين، هوش مصنوعي، كلان‌داده، رايانش ابري و اينترنت اشيا از ديگر بخش‌هايي است كه مي‌توان در آنها ورود كرد.
عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران افزود: مجموعه مطالعاتي كه انجام داديم ما را به اين نتيجه رساند كه سه موضوع مهم «هوشمندسازي»، «ديجيتال‌سازي» و «توسعه پايدار» در جريان‌هاي استارتاپي هميشه تِرِند هستند و اين سه، ترندهاي مهم در 10-15 سال آينده هستند و استارتاپ‌ها در اين سه حوزه، نقش‌آفريني اصلي را برعهده خواهند داشت.
وي گفت: واسطه‌گري، فروش مستقيم و حق اشتراك از جمله طرح‌هاي كسب‌وكار است كه استارتاپ‌هاي ما از ان استفاده مي‌كنند.
محمدي در خصوص مسير تغيير برنامه‎هاي ستاد اقتصاد ديجيتال در آينده گفت: چند برنامه مهم براي حركت به سمت اقتصاد ديجيتال داريم كه براساس آن، اولين قدم اين است كه به جاي حمايت مستقيم از استارتاپ‌ها به حمايت از اكوسيستم‌ها خواهيم پرداخت و به توانمندسازي افراد كمك خواهيم كرد، در گام دوم، تجهيزات لازم براي راه‌اندازي استارتاپ مانند فضاي كار و مربي را براي آن‌ها فراهم خواهيم كرد و در همين راستا به شركت‌هايي كه در دل شتابدهنده‌ها مستقر مي‌شوند وام‌هاي كم بهره خواهيم داد.
او تصريح كرد: همكاري در سطح بين‌المللي در جهت تعامل و بهره‌گيري از بازارهاي جهاني، جهت‌دهي به پژوهش‌ها، تعامل سازنده با شركت‌هاي بزرگ و پيشگامان اقتصاد ديجيتال، ترويج توانمندسازي تخصصي، جهت‌دهي تامين مالي اكوسيستم از ديگر قدم‌هايي است كه قصد داريم با طي كردن آن‌ها مسير تغيير برنامه‌هاي ستاد اقتصاد ديجيتال را مهيا خواهيم كرد.
اولين رويداد «نوروز نوآوري» با هدف آشنايي فعالان اكوسيستم با محوريت نياز جامعه و نحوه فعاليت استارتاپ‌ها در حوزه‌هاي متنوع و مورد نياز كشور مانند پسماند، سلامت، آلودگي و بيوتكنولوژي است.
در اين رويداد كه هم‌زمان با اختتاميه ششمين دوره جايزه ملي مديريت فناوري و نوآوري در حال برگزاري است، صاحب‌نظران و متخصصان اين حوزه‌ها و استارتاپ‌هاي موفق از تجربيات خود مي‌گويند.
علمي*9207* 1055
۰ نفر