۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۷
کد خبر: 83230371
T T
۰ نفر
كنگره ملی شهدای عرصه امنیت در روز شهید برگزار می شود

‌تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ششمین كنگره ملی بزرگداشت روز شهدا در روز ٢٢ اسفند ماه مصادف با روز شهید و با رویكرد تجلیل و تكریم از شهدای عرصه امنیت كشور برگزار می شود. اینها شهدایی هستند كه برخی از آنها شناخته شده نیستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن كاویانی راد روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت ٢٢ اسفند روز بزرگداشت شهدا افزود: بخشی از امنیت ما در مرزها تامین می شود كه برای حفظ این مرزها تاكنون تعداد زیادی از محافظان امنیت جان خود را فدا كرده اند و نمونه آن شهادت ٢٧ نفر از شهدای سپاه پاسداران در زاهدان در ماه گذشته است.
وی رونمایی از تمبر شهدای امنیت، رونمایی از 5٠ عنوان كتاب با موضوع ایثار و شهادت، رونمایی از سامانه مدیریت اسناد ایثارگران به واسطه داشتن ٩ میلیون سند از شهدا و تهیه و اجرای طرح جعلی تبلیغاتی و همایش تجلیل از خادمان شهدا را از دیگر برنامه های روز شهید عنوان كرد.
كاویانی راد اظهار داشت: بزرگترین دستاورد چهلمین سال انقلاب اسلامی عنصر فرهنگ است كه همواره مورد توجه بوده و هست. اگر محصول پیشرفت جامعه ما خروجی شایسته از فرهنگ نداشته باشد، در اقتصاد و سیاست هم نمره قابل قبولی را نخواهیم داشت.
وی افزود: اوج قله ایثارگر و ایثارگری به بركت خون ٢٣٠ هزار شهید و بیش از 54٠ هزار جانباز و هزاران رزمنده و آزاده است. نباید این قله ایثار خدشه ای به آن وارد شود.
معاون فرهنگی بنیاد شهید گفت: به دلیل اینكه ٢٢ اسفند 5٨ سالروز تشكیل بنیاد شهید است به همین منظور روز ٢٢ اسفند به نام روز بزرگداشت شهدا نام گذاری شده است.
وی با بیان اینكه برای حل مشكلات امروز جامعه نیازمند ترویج مفهوم فرهنگ ایثار و شهادت هستیم، تاكید كرد: برای استمرار آرمان های انقلاب می توان از این موضوع به خوبی استفاده كرد. البته جای تأسف است كه نام بنیاد شهید در فهرست نهادهای فرهنگی نیست و نامش در دستگاه های خدماتی و معیشتی یا رفاهی گنجانده شده است، امیدواریم این نقیصه رفع شود.
كاویانی راد ادامه داد: سالیان متمادی است كه هر ساله بنیاد شهید روز شهید را بزرگ نگهداشته است، امیدواریم برای مردمی شدن فرهنگ ایثار و شهادت گام های محكم تری از سوی همه به ویژه بنیاد شهید برداشته شود.
وی اضافه كرد: بنیاد شهید وظیفه دارد برای مردمی شدن روز شهید نقش تسهیل‌گر برای نهادینه كردن این فرهنگ را ایفا كند به همین منظور در سال جاری با تكیه بر اصل چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برنامه ها با این رویكرد شكل گرفته است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: برگزاری عطر افشانی گلزار شهدا از دیگر برنامه های روز شهید است كه به همین منظور ١٩ هزار گلزار شهدا با حضور مسئولان، مردم و خانواده های شهدا برگزار می شود.
وی تصریح كرد: برگزاری جشن شمیم كوثر و تجلیل از ٢٠ نفر از بانوان جانباز و جشنواره جایزه ملی ایثار با تجلیل از ٧١ دانش آموز و دانشجو ایثارگر از دیگر برنامه های اجرا شده به مناسبت روز شهید است.
كاویانی راد به برگزاری جشنواره رسم سرخ هم اشاره كرد و گفت: امروزه نیازمندیم كه با استفاده از ابزار نوین و اینفوگرافی فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج دهیم كه ٣٠٠ اثر با موضوع انقلاب، دفاع مقدس، ایثار اجتماعی و ایثار و شهادت از موضوعات مقالات ارسالی به این جشنواره است.
وی افزود: ادای احترام و تجدید میثاق با امام راحل و دیدار با نمایندگان ولی فقیه در استان ها، افتتاح از طرح های بنیاد شهید و اجرای طرح سپاس در قالب یك برنامه یك ماهه از ٢٢ بهمن تا ٢٢ اسفند با 4٠ هزار دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگران از دیگر برنامه های ماست.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: تجلیل از چهار نماینده ایثارگر توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت هم انجام می شود.
وی به جشن میلاد كوثر با حضور 4٠٠ بانوی بسیجی بنیاد شهید از دیگر برنامه های اجرا شده در این مدت اشاره كرد و اظهار داشت: همایش بزرگداشت تكریم از خانواده های شهدا در سراسر كشور، توجه به مقوله ایثار اجتماعی، تجلیل از دستگاه های برتر در حوزه ایثار و شهادت و اعزام ٢5٠٠ نفر از پیام آوران ایثار برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با حضور این افراد در مدارس و دانشگاه ها از دیگر برنامه های بنیاد شهید است.
كاویانی راد گفت: جشنواره رسم سرخ فردا سه شنبه با تجلیل از ٩ اثر برتر هنر اینفوگرافی برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با برگزاری این گونه جشنواره ها در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم های خوبی برداریم.
وی درباره كارهای تبلیغاتی برای شناختن بیشتر شهدا به نسل جوان اظهار داشت: ما معتقدیم حضور علاقمندان به ایثار و شهادت و توسعه مشاركت فعال دستگاه ها ما را به یك راهبرد جدید رسانده است كه بر اساس آن بنیاد شهید به دو امر مهم تشخیص و تعیین اولویت ها و رویكرد حمایتی و تسهیل گری بپردازد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: یك كار پژوهشی در دست اقدام است تا بدانیم چه كارهایی را می توان برای تبلیغ بیشتر و ترویج بهتر فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشیم.
وی تصریح كرد: افتخار ما این است كه جامعه ایثارگری برای مقوله ایثار و شهادت كم نگذاشته است و بنیاد شهید اجازه نمی دهند ارزش هایی كه اینقدر خون برای آنها ریخته شده است، كمرنگ شوند.
كاویانی راد درباره میزان رضایت جامعه ایثارگری از برنامه های فرهنگی بنیاد شهید نیز افزود: معتقدیم باید برخی از برنامه های ما از نظر شكل و محتوا تغییر كند، ما برنامه های نظرسنجی برای میزان رضایت جامعه ایثارگری داریم. اما سیاست ما مسأله ارزیابی تأثیر برنامه ها در جامعه هدف است. به همین منظور طرح هایی در دست اجرا است و آخرین ارزیابی پایش نگرش های جامعه ایثارگری از ١٣ هزار نفر است كه در حال تحلیل آن هستیم.
وی در پاسخ به این سوال كه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در فضای مجازی چه اقداماتی انجام شده است، تصریح كرد: نیازمند یك ادبیات قابل فهم و درك برای انتقال تجربیات دوران انقلاب به نسل چهارم انقلاب هستیم كه به همین منظور معتقدیم باید ایثار اجتماعی ترویج شود.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: وظیفه داریم متناسب با هرم نیازهای هر نفر كمك كنیم تا همه به قله اوج فرهنگ ایثار و شهادت برسیم. مسأله ایثار از جنس تربیت است پس باید در سطوح مختلف آموزشی به مقوله ایثار و شهادت توجه شود كه معتقدم توجه شده است.
اجتمام * ٧٢6٨*1834

سرخط اخبار سیاست