الکترونیکی شدن به صرفه‌جویی در هزینه‌های انتخابات کمک کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، سهولت در اخذ رأی و سرعت در شمارش آرا را محاسن انتخابات الکترونیکی دانست و گفت: الکترونیکی شدن به صرفه جویی در هزینه‌های انتخابات کمک کرد.

محمد ناظمی‌اردکانی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات الکترونیکی برای اولین بار در تهران گفت: خوشبختانه پس از سال‌ها مطالعه و تلاش، انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم با موافقت شورای نگهبان به صورت الکترونیکی برگزار شد که باید به دست اندرکاران آن تبریک گفت و امید است در انتخابات‌ آینده گسترش پیدا کند و نقص‌های آن به طور کلی برطرف شود.

وی افزود: در برگزاری انتخابات الکترونیکی وزارت خانه‌های کشور، ارتباطات و سازمان ثبت احوال کشور نقش کلیدی دارند و باید زیرساخت‌های فنی آن را فراهم کنند.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، سرعت، دقت و امنیت را از ویژگی‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی خواند و عنوان کرد: سهولت در اخذ رأی و سرعت در شمارش آرا و اعلام نتایج ـ بلافاصله پس از پایان انتخابات ـ از جمله محاسن برگزاری انتخابات الکترونیکی است.

ناظمی‌اردکانی تصریح کرد: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی موجب صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه‌ در هزینه‌ها به ویژه کاهش چاپ تعرفه و استفاده گسترده از نیروی انسانی جهت اخذ رای و شمارش آرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سهولت در اخذ رأی می‌تواند عامل افزایش مشارکت شود، افزود: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که مردم می‌توانند نسبت به فرآیند اخذ رای، شمارش آرا، اعلام نتایج، اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند، بویژه زمانی‌که شرایط اخذ رأی به صورت اینترنتی در منزل و محل کار فراهم شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران با بیان اینکه تجربه اخذ رای به صورت اینترنتی در برخی کشورها از جمله کشور بلژیک اجرا می‌شود، گفت: من زمانی که مسئولیت سازمان ثبت احوال کشور را عهده‌دار بودم، در بازدید از ثبت احوال بلژیک از نزدیک این موضوع را ملاحظه کردم.

ناظمی‌اردکانی با بیان اینکه در بلژیک دادن رای اجباری است، اظهار کرد: حتی دادگاه قانون اساسی برای همه از جمله جوانان ۱۷، ۱۸ سال دادن رای را اجباری کرده و اگر فردی رأی ندهد جریمه سنگینی باید بپردازد.

وی اضافه کرد: بنابراین در این کشور شرایطی فراهم شده که فرد در منزل خود می‌تواند، مورد شناسایی قرار گرفته و به صورت اینترنتی رای بدهد و امنیت آن نیز به طور کامل برقرار است. سازمان ثبت احوال بلژیک فرایند شناسایی رای دهنده را بدون نقص و به‌طور کامل تامین کرده است.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران گفت: خوشبختانه در طراحی کارت هوشمند ملی، ظرفیت شناسایی فرد با اثر انگشت و امضای الکترونیک پیش‌بینی شده که امیدوار هستیم در آینده بتوان از این ظرفیت استفاده کرد و افراد بتوانند در فضای دیجیتال در محل کار یا منزل با اطمینان کامل رأی خودشان را به صندوق الکترونیکی بریزند و تکنولوژی هم به کمک تامین مشارکت حداکثری بیاید.

به گزارش ایرنا، مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار و ۲۴۵ نفر راهی خانه ملت شدند که از این تعداد ۱۴ نفر از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافتند.

رقابت ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز برای انتخاب ۴۵ نماینده جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - در ۱۵ استان و در ۲۲ حوزه انتخابیه شامل تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس برگزار شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه برای مرحله دوم در سراسر کشور در نظر گرفته شده بود و انتخابات در دور دوم در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha