۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83229347
T T
۰ نفر

لاوروف: روادید روسیه برای كشورهای عربی آسان می شود

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۰۶
کد خبر: 83229347
لاوروف: روادید روسیه برای كشورهای عربی آسان می شود

مسكو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه در آغاز تور خاورمیانه ای خود به كشورهای قطر، عربستان، كویت و امارات اعلام كرد: روسیه در تلاش است تا رژیم روادید خود برای كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را ساده كند.

به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف روز یكشنبه در گفت وگو با خبرگزاری رسمی كویت (كونا) با بیان این مطلب افزود: ساده سازی روادید برای صدور روادید بیشتر باعث تقویت مبادلات تجاری و توسعه روابط گردشگری، فرهنگی و بشردوستانه می شود.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت كه در سفر خاورمیانه ای خود قصد دارد موضوعات مربوط به گسترش روابط تجاری با كشورهای منطقه و موضوع حل و فصل بحران سوریه را مورد توجه قرار دهد.

** راه حل مناقشه فلسطین باید بر گفت وگو استوار باشد
وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی اشاره كرد و گفت: دو طرف مدت طولانی است كه مذاكره نكرده اند و وضعیت نیز در این باره به سرعت در حالت وخیم تر شدن است.
وی خواستار مشاركت جمعی در حل و فصل مشكلات و اختلاف ها در خاورمیانه شد و اظهار داشت: روسیه خواستار برگزاری نشستی با مشاركت رهبران دو طرف مناقشه (فلسطین و اسرائیل) است.
لاوروف گفت: حل مناقشه فلسطین مهمترین ضرورت در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا است و بدون غلبه بر این مشكل همچنان صحبت از حل بی ثباتی و گسترش افراط گرایی در منطقه به سختی امكان پذیر است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: امكان حل و فصل مناقشه فلسطین بسیار دشوار است چرا كه هیچ مذاكره میان احزاب وجود ندارد و تلاش بین المللی در این زمینه در چارچوب ساز و كار تعیین شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل دیده نمی شود حال آنكه روسیه به دنبال از سرگیری مذاكرات میان رهبران دو طرف است.
وی این را هم گفت كه روسیه همچنان امیدوار است میزبان مذاكرات محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درمسكو باشد چرا كه معتقد است مذاكرات مستقیم می تواند راه گشا باشد.
گفتنی است، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سال 2016، پیشنهاد كرد كه نشستی فلسطینی - اسرائیلی در مسكو برگزار شود، اگر چه محمود عباس و نتانیاهو با اصل برگزاری نشست موافقت كردند اما هنوز چنین گفت وگوهایی در مسكو برگزار نشده است.

** معامله قرن با اصول بین المللی مطابقت ندارد
وزیر امور خارجه روسیه به طرح آمریكا در خصوص مناقشه فلسطین واسرائیل با عنوان معامله قرن هم اشاره كرد و بار دیگر گفت: این طرح با اصول شناخته شده در جامعه جهانی مطابقت ندارد.
به گفته لاوروف، اقدامات یك جانبه ایالات متحده تاثیر منفی بر حل و فصل اوضاع در خاورمیانه می گذارد هر چند كه ترامپ وعده داده كه از تلاش برای حل و فصل اختلافات فلسطینی و اسرائیل دست برندارد.
وی به همكاری های گروه چهار (روسیه، آمریكا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) اشاره كرد و گفت: طرف آمریكایی پس از پشت سر گذاشتن چند دور جلسات چهارگانه سرانجام به پیاده سازی طرح های یكجانبه خود روی آورد.
لاوروف اظهار داشت: دو سال است كه آمریكایی ها از ابتكار جدید خود در خاورمیانه (معامله قرن) خبر می دهند و می گویند بزودی طرح خود را اعلام می كنند اما هر بار تشریح آن را به تعویق می اندازند.
لاوروف گفت: اگر به اطمینان گردش اطلاعات اعتقاد داشته باشیم، می توان گفت این طرح مبهم و مشكوك است بنابراین به نظر نمی رسد بتواند مشكلی را حل كند ضمن اینكه پذیرفتن چنین پیشنهاداتی(طرح های یك جانبه) از سوی فلسطینیان برای آنان تاسف بار است.

** تركیه هنوز به تعهدات خود در ادلب عمل نكرده است
وزیر امور خارجه روسیه به توافقات با تركیه در استان ادلب در شمال سوریه نیز اشاره كرد و گفت: ما بارها از طرف تركیه ای خواسته ایم كه به توافقات صورت گرفته عمل كند.
وی با بیان اینكه هنوز كانون های تروریستی در سوریه وجود دارند، اظهار داشت: مهمترین مساله حضور تروریست ها در ادلب است چرا كه بخش وسیعی از این منطقه تحت كنترل جبهه النصره است كه دست به اقدامات تحریك آمیز می زند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه این را هم گفت كه با توافق روسیه و تركیه، حضور تروریست ها در این منطقه بیشتر نشده است.
لاوروف عملیات نیروهای ارتش سوریه با حمایت نیروی هوافضای روسیه را موفق خواند و گفت: اوضاع سوریه بطور قابل توجهی با ثبات شده و گروه تروریست داعش كه روزی مدعی ایجاد حكومت بود، نابود شده است.
گفتنی است، وزیر امور خارجه روسیه از امروز تور خاورمیانه ای خود را آغاز كرده است و در نظر دارد از كشورهای قطر، عربستان، كویت و امارات بازدید كند و پس از دیدار و گفت وگو با مقامات این كشورها روزپنجشنبه به مسكو بازگردد.
اروپام ** 1346 **

سرخط اخبار جهان