۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۱۹
کد خبر: 83228871
T T
۰ نفر
همزیستی همه ادیان به معنای استمرار هویت ایرانی است

شیراز- ایرنا- مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هدف از برپایی گردهمایی های ادیان الهی را بیان جلوه‌های هویت ایرانی هر قوم دانست و گفت: همزیستی امروز همه ادیان یعنی استمرار هویت ایرانی كه به این معناست كه وطن، ما را همه با هم می‌خواهد.

به گزارش ایرنا، صابر سهرابی در آیین پانزدهمین همایش فرهنگی هنری ادیان توحیدی كه شامگاه شنبه 11اسفندماه برگزار شد، از همنشینی تفاوت ها در ایران به عنوان كهن ترین تمدن بشری یاد كرد و گفت: آنچه امروز در جغرافیای فرهنگی حوزه تمدنی ایران به خوبی قابل مشاهده است، انسجام فرهنگی و هویتی در همنشینی اقوام گوناگون است.
وی افزود: جغرافیای تمدنی ایرانی بر پایه‌ای رفیع و اندیشه‌های خدامحور ادوار مختلف حیات بشری استوار بوده است تا جایی كه در طول تاریخ جایگاهی مناسب برای برپایی آیین های خداپرستانه به شمار می آمده است.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان كرد: دلیل اصلی حیات تمام ادیان خداپرست در ایران در اندیشه جمال شناسانه‌ای است كه زیبایی را هم در دریا می بیند، هم صحرا، هم در بالا و هم پایین و به عبارتی در كنار هم بودن تمام جلوه های هستی در تمدن ایرانی كه اقوام گوناگونش با تمام تفاوت های ظاهری‌شان در نوع زندگی و رفتار خداپرستانه همواره از یك هویت یعنی ایرانی بودن است.
سهرابی اظهار داشت: در دین زرتشت خداوند نور است، در آیین یهودیت خداوند با جلوه‌ای از نور با موسی (ع) سخن می‌گوید، در كیش مسیحیت عیسی زاده نور است و در عروجش همنشین نور و در اسلام خدای جهان نور سماوات و الارض است.
وی با بیان اینكه هنر و فرهنگ ایرانی در هر گوشه تمدن ایران با آن همه تفاوت در زبان، لهجه، اقلیم و اندیشه یك تعریف واحد دارد، عنوان كرد: این تعریف سوای تفاوت ها در یك واژه مشترك است و آن هم ایرانی بودن است.
سهرابی همچنین اعلام كرد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بودجه‌ درنظر گرفته شده، بزودی هزار جلد كتاب به كتابخانه‌های اقلیت‌های مذهبی فارس تقدیم می‌كند.

** ایران رنگین كمان مذاهب است
سرپرست اداره كل سیاسی، انتخابات و تقسیمات كشوری استانداری فارس نیز در این آیین ایران را رنگین كمانی از اقوام، مذاهب و ادیان خواند و افزود: استان فارس به عنوان ایرانی كوچك، میزبان گروه‌های قومی مذهبی و دینی قابل توجهی است و شاهد همزیستی مسالمت آمیز آنان بوده است.
ایراهیم استوار میمندی ابراز داشت: در حوادث تلخ و شیرین همراهی و همدلی پیروان ادیان مختلف صحنه‌های زیبایی را رقم زده و موجب پیوند هر چه بیشتر مردم و تقویت علایق و دوستی ها شده است.
وی با بیان اینكه مشاركت ادیان مختلف بر پایه یكتاپرستی بنا شده است، بیان كرد: اقلیت‌های دینی در عرصه های علمی فرهنگی و اجتماعی، هنرمندان، دانشمندان، پزشكان و خیر اندیشان بسیاری را در طول تاریخ به جامعه عرضه كرده‌اند و افتخار می كنیم كه شرایط فرهنگی و اجتماعی كشور و نگاه اسلام به سایر ادیان به گونه ای بوده كه زمینه ساز حضور آنان شده است.
سرپرست اداره كل سیاسی استانداری فارس با اشاره به رشادت‌های جوانان اقلیت‌های دینی در طول دفاع مقدس عنوان كرد: این اقدام موجب افتخار همه مردم ایران و نشانه همبستگی عمیق این ملت ریشه دار است. وی با اشاره به اینكه تنوع و تكثر موجب غنای هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن شده است، بیان كرد:زندگی همه ادیان در ایران باید به عنوان نمونه موفق همزیستی در دنیا مطرح شود و این موضوع در خنثی كردن تبلیغات دروغین دشمن بسیار موثر است؛ در واقع مردم ایران هیچگاه در طول تاریخ نژادپرستی را برنتابیده اند و نگاه انسانی آنان زیبایی و حقیقت را تحسین كرده است.
میمندی بیان كرد: پس از انقلاب اسلامی علاوه بر آزادی در اعمال عبادی و دینی اقلیت ها حضور نمایندگان این اقلیت ها در مجلس كه مهمترین نهاد كشور در قانونگذاری و نظارت بر ارگان هاست نشان دهنده جایگاه والای پیروان ادیان الهی در قانون اساسی است.
در ادامه این مراسم كه با حضور اقلیت‌های زرتشتی، ارمنی و كلیمی برگزار شد، هنرمندانی از اقلیت های دینی به ارائه برنامه‌های فرهنگی و هنری پرداختند؛ همچنین از تعدادی از این افراد به پاس فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعیشان تقدیر شد.
7375 /1876

سرخط اخبار استان‌ها