۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۰۷
کد خبر: 83228854
T T
۰ نفر
تغییر اقلیم برای زنان و كودكان خطرات بیشتری دارد

مشهد- ایرنا- دبیر سیاست محیط زیست در مركز بررسیهای استراتژیك نهاد ریاست جمهوری گفت: تغییرات اقلیمی علاوه بر تاثیری كه بر آینده، كیفیت زندگی انسانها و سرزمین ما دارد می تواند خطرات بیشتری را برای كودكان و زنان در پی داشته باشد.

محمد درویش شنبه شب در همایش نقش بانوان در گذر از تغییر اقلیم كه در محل سالن همایشهای دانشگاه پیام نور كاشمر برگزار شد افزود: متاسفانه بسیاری در جهان نسبت به موضوع خطرات تغییرات اقلیمی از منظر جنسیتی توجه خاصی ندارند.
او ادامه داد: نه تنها باید با این خطر به درستی و خردمندانه برخورد كرد بلكه باید بتوان كیفیت زندگی بهتری را برای مناطق مختلف فراهم آورد چون نه تنها هیچ دلیلی وجود ندارد كه در برابر این خطر نتوانیم به درستی مقاومت كنیم بلكه تداوم فعالیتها منجر به تغییر رفتار سازنده و پیش برنده می‌شود.
دبیر سیاست محیط زیست در مركز بررسیهای استراتژیك نهاد ریاست جمهوری گفت: زنان در زندگی، فشارها، سختیها و دشواریهایی دارند اما همچنان در جامعه از تنگناهای بیشتری هم رنج می‌برند و دچار تبعیضهای جنسیتی فاحشی هستند.
درویش افزود: تبعیضهای جنسیتی به همراه برخی ویژگیهای بدنی كه در زنان وجود دارد موجب شده تا آنها نسبت به دشواریهای اقلیمی، حوادث طبیعی و بلایایی كه رخ می دهد آسیب پذیرتر باشند.
وی با بیان این كه هم اكنون شاهد افزایش بزهكاریها در بسیاری از مناطق به خاطر تغییر اقلیم هستیم ادامه داد: اخیرا بخش توسعه سازمان ملل ملل متحد گزارشی از ابعاد خطر تغییرات اقلیمی برروی كیفیت زندگی زنان و آسیب پذیری آنها منتشر كرده است كه براساس آن میزان آسیب‌پذیری زنان از فرآیند گرم شدن زمین، توفانهای مهیبی كه اتفاق می‌افتد و فعل و انفعالاتی كه منجر به تغییر حاصلخیزی خاك شده 80 درصد بیشتر از مردان بوده است.
دبیر سیاست محیط زیست در مركز بررسیهای استراتژیك نهاد ریاست جمهوری گفت: براساس تحقیقی هم كه همین اواخر در استان بوشهر و جنوب فارس انجام شده است همزمان با تشدید خشكسالیها، فرآیند گرم شدن زمین، ناپدید شدن تالابها و افت سطح آب زیرزمینی با پدیده‌ای به نام تشدید خشونت علیه زنان هم روبه رو هستیم.
درویش افزود: طی یك دهه اخیر گزارشهای متعددی از استانهای جنوبی كشور منتشر می‌شود كه نشان می‌دهد همزمان با تشدید خشكی در مناطق جنوبی كشور میزان خشونت علیه زنان و طلاق در حال افزایش است.
وی ادامه داد: هرچند تاكنون از این منظر به محیط زیست توجه نشده است اما اگر بخواهیم در خصوص شادی و كیفیت زندگی صحبت كنیم فقط وضعیت درآمد نمی‌تواند معیاری درست و كافی برای اندازه گیری شادی باشد بلكه در كنار آنها مولفه‌های دیگری وجود دارد كه اگر به آنها توجه نشود به شدت ضربه خواهیم خورد.
دبیر سیاست محیط زیست در مركز بررسیهای استراتژیك نهاد ریاست جمهوری گفت: تغییرات اقلیمی با هیچ كسی شوخی ندارد و اگر بخواهیم مقاومت و لجبازی كنیم بدون شك سیلی سخت ‌تری می خوریم.
درویش افزود: ما در هر جایی كه زندگی می‌كنیم باید بدانیم كه بی هیچ تردیدی همه مسافران یك قایق هستیم كه اگر برای مرمت این قایق آسیب دیده تلاش نكنیم همه غرق خواهیم شد.
كاشمر در 228 كیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
1922/7497

سرخط اخبار استان‌ها