۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 83224963
T T
۰ نفر
ایران همواره خواهان توسعه روابط و همكاری ها با ارمنستان است

تهران- ایرنا- رییس جمهوری با اشاره به روابط دوستانه، صمیمی و تاریخی ایران و ارمنستان بر ضرورت تلاش برای استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه، تقویت و تحكیم هر چه بیشتر مناسبات و همكاری‌های همه جانبه تهران- ایروان تاكید كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی امروز- چهارشنبه- در نشست مشترك هیأت‌های عالی رتبه ایران و ارمنستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان توسعه روابط و همكاری‌های خود با كشورهای همسایه بویژه ارمنستان بوده و این مسیر را با جدیت دنبال می‌كند.
رییس جمهوری تحولات ارمنستان را مسالمت آمیز و در مسیری دموكراتیك ارزیابی كرد و افزود: این سفر موجب استحكام بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و توسعه روابط مردمی بین دو ملت خواهد بود.
روحانی با اشاره به اینكه امروز اراده سیاسی و انگیزه كافی برای توسعه روابط و همكاری‌های فی‌مابین در دو دولت وجود دارد، خاطرنشان كرد: باید تلاش كنیم سطح مناسبات و همكاری‌های اقتصادی و تجاری را تا رسیدن به نقطه مطلوب و مورد انتظار دو كشور ارتقاء دهیم.
رییس جمهوری توافق ایران با اتحادیه اوراسیا و موافقتنامه تجارت ترجیحی را موجب ایجاد شرایطی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی دو كشور عنوان كرد و گفت: ایران و ارمنستان می‌توانند همكاری‌های خود در بخش انرژی از جمله در حوزه گاز و برق به صورت دو جانبه و با سایر كشورهای منطقه و همچنین ایجاد پالایشگاه توسط ایران در ارمنستان را گسترش دهند.
روحانی افزود: فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در ایران و ارمنستان برای توسعه روابط در بخش‌های گوناگون كشاورزی از جمله دامپروری، كشت محصولات و ایجاد شركت های كشت و‌صنعت وجود دارد كه باید در راستای تسهیل شرایط برای گسترش همكاری‌های مشترك در این زمینه تلاش كنیم.
رییس جمهوری توسعه روابط بانكی را در گسترش همكاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و ارمنستان تاثیر گذار و حائز اهمیت دانست و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه روابط با ارمنستان در بخش های مختلف پزشكی، درمانی، گردشگری سلامت، صنعت و معدن، صادرات محصولات ICT، فناوری‌های نوین، حمل و نقل، ترانزیت كالا، علمی و گردشگری و همكاری‌های زیست محیطی در حوزه ارس است.
روحانی خاطرنشان كرد: مسئولان دو‌كشور باید با تلاش و برنامه ریزی مناسب در كمیسیون مشترك همكاری‌های ایران و ارمنستان شرایط لازم را برای توسعه همه جانبه مناسبات فی‌مابین فراهم كنند.

** توسعه همكاری اتحادیه اوراسیا با ایران و تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی تحول بزرگی برای منطقه است
نیكول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این نشست با تقدیر از مهمان نوازی و استقبال گرم ایران از هیات رسمی ارمنستان در سفر به تهران، گفت: ایران همسایه و دوست نزدیك ارمنستان است.
نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینكه باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متعددی كه در اختیار داریم برای افزایش دوستی‌ها و همكاری‌ها به خوبی استفاده كنیم، افزود: علاقه مند به توسعه و تعمیق روابط همه جانبه و ارتقاء سطح همكاری‌ها در زمینه های گوناگون، اقتصادی، فرهنگی، كشاورزی، حمل و نقل و ارتباطات و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
پاشینیان تاكید كرد: توسعه همكاری اتحادیه اوراسیا با ایران و تصویب موافقتنامه تجارت ترجیحی در پارلمان‌های كشورهای عضو، تحول بزرگی برای منطقه خواهد بود.
نخست وزیر ارمنستان با تشریح تحولات سیاسی اخیر در این كشور، اظهار داشت: هیچ نیروی خارجی در تحولات و انقلاب مردمی و بدون خشونت ارمنستان دخالت نداشته و این یك اصل اساسی در این كشور است.
وی با تقدیر از دولت و ملت ایران برای ایجاد شرایط بسیار خوب برای شهروندان ارمنی مقیم ایران، پیوند دو ملت را عامل مهمی در تحكیم مناسبات و همكاری‌ها عنوان كرد.
3061**1535

سرخط اخبار سیاست خارجی