۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹
کد خبر: 83224466
T T
۰ نفر
گزارش عفو بین الملل از وضعیت سیاه حقوق بشر در عربستان

تهران - ایرنا - سازمان عفو بین الملل در سال 2018 با بررسی وضعیت حقوقی كارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شكنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت های مدنی و حقوقی گزارش سالانه خود از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی را منتشر كرده است.

به گزارش ایرنا، در این گزارش كه دیروز (سه شنبه) به دو زبان عربی و انگلیسی در تارنمای متعلق به این سازمان منتشر شده، ابتدا مقدمه ای از وضعیت حقوق بشر در عربستان طرح و سپس به تفصیل در هر یك از موارد یاد شده توضیحات ارائه شده است.
در مقدمه این گزارش آمده است:
«مقامات سعودی حق آزادی بیان، تشكیل تجمعات مدنی و حزبی را از مردم خود سلب كرده اند و هر معترضی به این مساله را به سرعت بازداشت می كنند؛ در میان بازداشتی ها آمار دستگیری فعالان مدافع حقوق مدنی رو به افزایش است كه مجامع بین المللی را نگران كرده است.
دادستانی كل سعودی نیز پیش از این اعلام كرده بود كه هر روحانی و فعال شیعه كه نسبت به سیاست های سركوبگرانه آل سعود اعتراض كند با حكم اعدام رو به رو می شود؛ مقامات سعودی تاكنون و به بهانه مباررزه با تروریسم بسیاری از فعالان شیعه را دستگیر كرده و آنان را به حبس های طولانی مدت محكوم كرده اند؛ این فعالان در دوران حبس نیز با شكنجه های وحشتناك رو به رو می شوند.»

** محدودیت های شیعیان عربستان
شیعیان عربستان تنها به خاطر اعتقاد مذهبی خود در این كشور در مضیقه و فشار هستند و اجازه ندارند اعتقادات دینی خود را آزادانه بیان و یا این كه در برخی ادارات دولتی مشغول كار شوند.
شیعیان عربستان در صورت انتقاد از نهادهای دولتی یا اعتراض به وضعیت نامطلوب شرایط حقوقی و مدنی خود دستگیر می شوند كه در بسیاری از موارد به حبس های بلند مدت یا مجازات اعدام محكوم شده اند.

** حقوق زنان
مساله زن ستیزی در عربستان با اصلاحات ظاهری كه بن سلمان در جامعه اعمال كرده از بین نرفته و آنان همچنان در موارد حقوقی و قانونی با تبعیض های گسترده ای مواجه هستند؛ از جمله آن می توان اشاره كرد كه بسیاری از دختران ساكن در مناطق فقیر نشین همچنان از تحصیل محروم هستند.
دخترانی كه با مردان غیرعربستانی ازدواج می كنند در صورتی كه صاحب فرزند شوند نمی توانند برای فرزندان خود تابعیت و شناسنامه عربستانی بگیرند.
همچنان زنان سعودی حق ندارند در بسیاری از مشاغل مورد علاقه خود كار كنند و تبعیض در این زمینه ها هنوز هم پابرجاست.

** حقوق مهاجران
سالانه بسیاری از كارگران خارجی به امید كسب درآمد راهی عربستان می شوند، اما به محض ورود در می یابند كه عربستان آن كشور مناسب برای كار و كسب درآمد نیست.
طبق اعلام وزارت داخلی سعودی در سال گذشته، بیش از 2 میلیون كارگر خارجی از نوامبر 2017 در عربستان دستگیر شده اند و 500 هزار نفر از آنان از این كشور اخراج شده اند.
از سوی دیگر، خدمتكاران زن خارجی نیز وضعیت بهتری نسبت به كارگران مرد ندارند؛ آنان در قبال دریافت حقوقی ناچیز، ساعاتی طولانی را طاقت فرسا كار می كنند و كرامت زنانه آنان نیز مورد تعدی و تجاوز قرار می گیرد.

** مجازات اعدام و شكنجه های وحشتناك در عربستان
دادستانی عربستان برای بسیاری از جرایم مجازات اعدام در نظر گرفته است در حالی كه مجازات این جرایم در مجامع حقوقی بین المللی صدور حكم اعدام نیست؛ جادوگری، سحر، جرایم مرتبط با خرید و فروش مواد مخدر از جرایمی هستند كه حكم آن ها اعدام است.
معمولا برای صدور مجازات اعدام این مجرمین، دادگاه برگزار نمی شود و متهمین اجازه ندارند در دادگاه از خود دفاع كنند.
در ضمن اعترافاتی كه از این متهمین گرفته می شود معمولا زیر شكنجه های وحشتناك انجام می شود كه متهم در حالت عقلی و روحی سالمی به سر نمی برد.
همچنان نیز بسیاری از زندانیان در زندان های عربستان زیر شكنجه به سر می برند و زنان نیز با شكنجه های جنسی و جسمی مواجه هستند.

** دستگیری فعالان حقوق بشری
موج بازداشت فعالان زن در عربستان نیز چندی است تشدید شده و بسیاری از نهادهای حقوقی اروپایی خواستار آزادی آنان شده اند.
اغلب این زنان از طبقه فرهیخته جامعه عربستان به شمار می روند و تنها دلیل بازداشت آنان، مطالبه حقوق مدنی زنان عربستانی بوده است.
اكنون هشت فعال زن از جمله «لجین الهذلول، إیمان النفجان و عزیزه الیوسف» از فعالان سرشناس عربستان، در زندان به سر می برند و به شیوه های بسیار بی رحمانه ای مانند كتك خوردن، شوك الكتریكی و هتك حرمت شكنجه می شوند.
هم چنین «ابراهیم المدیمغ» وكیل قضایی و «محمد الربیع» مدافع حقوق زنان كه از حقوق مدنی در جامعه عربستان دفاع می كردند به اتهام خیانت و مزدوری برای سفارت های خارجی بازداشت شدند و در زندان به سر می برند.
خاورم*9208*1275
۰ نفر