۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83221596
T T
۰ نفر
پژوهشگران وسیله جدیدی برای درمان شكستگی لگن ساختند

مشهد- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكی مشهد به منظور كاهش چشمگیر مرگ و میرهای ناشی از شكستگی لگن در سالمندان و درمان آن، محصولی نوین به نام 'اكسترنال فیكساتور دینامیك هیپ' طراحی و تولید كردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: اكسترنال فیكساتور دینامیك هیپ وسیله ای با طراحی منحصر به فرد است كه جهت برخی از شكستگی ها در ناحیه لگن كاربرد دارد و در سالمندان و افراد با خطر بالای بیهوشی برای پیشگیری از عمل جراحی استفاده می شود.
دكتر علی مرادی افزود: شكستگی های ناحیه لگن به ویژه ناحیه 'اینترتروكانتریك' بیشتر در سالمندان ایجاد می شود و وجود بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی، ریوی و فشار خون تحمل عمل جراحی را به منظور درمان برای آنها سخت می كند.
وی ادامه داد: وسیله اختراع شده دارای یك قسمت دینامیك است كه ناحیه شكسته استخوان لگن را كمپرس فشرده می كند و باعث جوش خوردگی سریعتر محل شكستگی می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: اكسترنال فیكساتور دینامیك بدون خونریزی و تنها با بیهوشی كوتاه و سبك در خارج از بدن بیمار قرار می گیرد و بعد از جوش خوردن ناحیه شكستگی، خارج می شود و در عین حداكثر پایداری حداقل مزاحمت را برای بیمار دارد.
وی در خصوص قابلیت تجاری سازی این محصول جدید نیز گفت: شركت تولیدكننده بعد از طراحی و تحقیقات بالینی گسترده موفق به ثبت داخلی و ثبت آمریكا و تجاری سازی اكسترنال فیكساتور دینامیك شده و توانسته است مدال طلای فستیوال ژنو را نیز از این بابت دریافت كند.
دكتر مرادی افزود: وسیله اختراع شده مجوزهای تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را هم كسب كرده و به تولید انبوه رسیده است.
'اكسترنال فیكساتور دینامیك' با همكاری دكتر علی مرادی، دكتر احسان واحدی، دكتر محمدحسین ابراهیم زاده. مهندس سعید كرمانی و مهندس ناهید مجاور از اعضای هیات علمی و كارشناسان دانشگاه علوم پزشكی مشهد طراحی و ساخته شده است.
دانشگاه علوم پزشكی مشهد كه به عنوان قطب پزشكی شمال شرق كشور مطرح است اكنون بیش از 9 هزار دانشجو و 23 هزار كارمند بهداشتی و درمانی دارد.
3027/1858
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش