۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83218308
T T
۰ نفر

برندگان سومين جايزه ادبي ريحانه معرفي شدند

۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۹
کد خبر: 83218308
برندگان سومين جايزه ادبي ريحانه معرفي شدند

شيراز- ايرنا- سومين دوره همايش ملي ريحانه النبي شامگاه دوم اسفندماه در شيراز با معرفي برگزيدگان بخش شعر و داستان اين جشنواره برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين آيين كه با برپايي شب شعر و اهداي جايزه ادبي ريحانه همراه بود، بهترين‌هاي بخش شعر و داستان معرفي شدند.
برگزيدگان آثار خود را در سه محور حضرت فاطمه زهرا (س) زندگي فردي و خانوادگي، حضرت فاطمه زهرا (س) جامعه اسلامي و حضرت فاطمه زهرا (س) معارف ديني ارائه كرده بودند.
در اين مراسم مصطفي رحماندوست با عنوان نماينده داوران بخش شعر بيانيه هيات داوران را خواند.
وي گفت: اگر جايزه ريحانه بخواهد نقشي ويژه در تطور شعر فاطمي ايفا كند، مي‌بايست سال‌هاي آغازين را به منزله مقدمه‌اي براي بررسي فضاي عمومي شعر فاطمي و خصوصا شناسايي رويكرد شاعران جوان در نظر گرفت.
اين شاعر عنوان كرد: فراهم آوردن زمينه تشويق شاعران به گونه‌اي كه هر ساله قابل ارزيابي و سنجش باشد، براي هر جشنواره ملي معتبر ضروري است كه با ياري منقدان به عنوان هسته علمي ممكن خواهد شد.
وي افزود: ريحانة النبي شروع يك جريان مبارك است كه در آن به رويه شعر آييني به طور عام و شعر فاطمي به طور خاص راه افتاده است.
رحماندوست ابراز داشت: هيات داوران مي‌تواندبه دست اندركاران برنامه اين اميد را بدهد كه به راهگشايي اميدوار است؛ به شرط آنكه پژوهشگران خارج از جشنواره مولفه هاي توفيق اين برنامه را بسنجند و بررسي كنند.
وي با تاكيد بر اينكه رواست شعر آييني طنيني قوي‌تر يابد، ادامه داد: سخت‌ترين مرحله داوري شعر‌ها سنجش و گزينش اجباري هم‌پايي گريزناپذير شانه‌به‌شانه‌ها با هم بود.
همچنين در اين آيين احمد اكبرپور با عنوان نماينده داوران بخش داستان عنوان كرد: داستان هايي كه پرداخته شده است نشانه ارادت به بانوي دو عالم است و بر اين قرار، كار براي داوران داستان جايزه ادبي ريحانه دشوار بوده است.
وي بيان داشت: اين دشواري بيشتر از آن رو است كه عشق و ارادت را نمي‌توان در قابي اندازه گرفت؛ با چنان باوري پس از انتشار فراخوان 100 اثر به دبيرخانه ارسال شد. آثار در دو مرحله ارزيابي شد كه در مرحله نخست 30 داستان انتخاب شد و در مرحله دوم از 2 داستان برگزيده و 4 اثر نيز شايسته تقدير شناخته شدند.
اكبرپور افزود: آثار ارسالي به اين دوره جشنواره در دو گروه مستند‌گونه و تاريخي و با توجه به زندگي امروز داستان‌هايي را در محور‌هاي تعيين شده پرداخته بودند كه داستان‌هاي گونه دوم بسيار شايسته توجه هستند.
براين اساس برگزيدگان اين جشنواره در بخش شعر عبارت‌اند از افشين علا از تهران، مريم قادري و محمد حسين ملكيان از اصفهان كه موفق به دريافت تنديس، لوح تقدير و جايزه نقدي اين جايزه ادبي شدند.
همچنين حسين سنگري از دزفول، خدابخش صفادل از نيشابور، هادي فردوسي ازشيراز و‌ محسن كاوياني از قم شايسته تقدير در بخش شعر شناخته شدند.
جايزه ادبي ريحانه در بخش داستان به حامد اشتري، محبوبه زارع و زهره تهامي‌پور اهدا شد؛همچنين از زهرا زحمتكش، فريبا مرادي، فاطمه حسيني دوست و هادي فردوسي با عنوان شايسته تقدير ياد شد.
سومين همايش ريحانة النبي و جايزه ادبي ريحانه از نخستين روز اسفندماه در تهران برگزار شد و به مدت يك هفته در شيراز و نيز شهرستان مهر ادامه مي‌يابد.
7375 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها