۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۹
کد خبر: 83214626
T T
۰ نفر
معاون سازمان محيط زيست:با توسعه دلفيناريوم‌ها موافق نيستيم

تهران - ايرنا - معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: با توسعه دلفيناريوم‌ها موافق نيستيم چون بهره‌كشي از حيوانات براي مقاصد تفريحي مجاز نيست.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، اخيرا موضوع احداث دلفيناريوم در شهر اهواز در رسانه ‌ها مطرح شده و آن ‌طور كه گفته شد مسئولان اين مركز تفريحي علاوه بر دلفين، درصدد به اختيار گرفتن گونه ‌هايي همچون شير دريايي، فك و پنگوئن در اين دلفيناريوم هستند.
حميد ظهرابي در واكنش به اين اخبار اظهارداشت: پيش از اين نيز موضوع بهره‌كشي از حيوانات در سيرك‌ها مطرح بود كه سازمان حفاظت محيط زيست با آن مخالفت كرد، ما معتقديم مي‌توان مراكزي تفريحي را بدون آزار حيوانات و مقيد سازي آنها احداث كرد بنابراين با توسعه دلفيناريوم ها موافق نيستم و اين موضوع را حتما بررسي و دستور العملي براي جلوگيري از توسعه اين مراكز ابلاغ خواهيم كرد.
اين مقام مسئول تصريح كرد: اگرچه در دلفيناريوم‌ها معمولا از حيواناتي استفاده مي‌شود كه در اسارت متولد شده‌اند و مستقيما از طبيعت جدا نشده‌اند اما در هر صورت حيوان براي انجام كارهايي كه به صورت طبيعي انجام نمي‌دهد، با اعمال فشار‌هايي تحت آموزش قرار مي‌گيرد.
وي افزود: اقداماتي كه براي مقيد سازي و آموزش حيوانات در اين مراكز صورت مي‌گيرد، مجاز نيست و طبق فتاواي متعدد مراجع عظام تقليد، اين‌گونه بهره‌كشي از حيوانات جايز نيست و در مواردي نيز حرام اعلام شده است.
ظهرابي با اشاره به موج مخالفت با احداث دلفيناريوم‌ها در كشورهاي مختلف گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2018 تعداد 13 دلفيناريوم در 10 كشور جهان به كلي تعطيل شده‌اند كه مهمترين دليل تعطيلي آنها، شرايط ناخوشايند زندگي پستانداران دريايي از جمله نهنگ‌ها و دلفين‌ها در اين مراكز و مرگ زودهنگام آنها بوده است.
وي گفت: پستانداران دريايي مانند گونه‌ هاي مختلف دلفين‌ها، اوركا (نهنگ قاتل) و فك‌ ها معمولا از ضريب هوشي نسبتا بالايي برخوردارند و همين ضريب هوشي بالا باعث مي‌شود تا بيشتر از ساير حيوانات رنج اسارت را درك كنند، همين موضوع توسط جانورشناسان باغ ‌وحش مركزي هند مطالعه شده و دليل اصلي تعطيلي دلفيناريوم‌ها در اين كشور است.
وي گفت: طول عمر دلفين ها در دلفيناريوم هاي كشور نيز به طور متوسط بسيار پايين تر از متوسط جهاني است كه نشان دهنده نامناسب بودن شرايط نگهداري اين گونه و نا مناسب بودن اقليم كشور براي نگهداري اين حيوان باهوش است.
ظهرابي تاكيد كرد: سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه سياست پيشين خود در مورد مخالف با بهره‌گيري از حيوانات براي تفريح، موافق توسعه دلفيناريوم‌ها نيست و از سرمايه‌گذاران اين مراكز دعوت مي‌كند تا در مراكز تفريحي ديگري بدون بهره‌گيري از حيوانات سرمايه‌گذاري كنند.
علمي 9014**1440
۰ نفر