۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶
کد خبر: 83213476
T T
۰ نفر

پرواز مرگ در خیابان های درون شهری مازندران

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۳۶
کد خبر: 83213476
پرواز مرگ در خیابان های درون شهری مازندران

ساری- ایرنا- اگر چه ممكن است عجیب باشد ولی واقعیت دارد؛ این كه بیشترین آمار تصادفات در مازندران مربوط به خیابان های درون شهری است كه سالانه دهها كشته و صدها زخمی بر جای می گذارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اصولا برای خیابان های درون شهری علاوه تسهیل در تردد شهروندان، كاركردهای دیگری هم تعریف می شود از جمله فراهم كردن آسایش روحی و روانی شهروندان، ولی انتظار چنین عملكردی از خیابان های شهری مازندران با تازه ترین آماری كه اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی اعلام كرده تقریبا بی مورد است.
آمار این مركز نشان می دهد كه در 9 ماهه امسال 52 درصد تصادفات رخ داده در جغرافیای جاده ای استان مربوط به خیابان های درون شهری بود در حالی كه 48 درصد باقی مانده در جاده ها و راههای روستایی رخ داده است.
به عبارتی در این مدت حدود 2 هزار و 200 مورد تصادف درون شهری در مازندران رخ داد كه نتیجه آن 129 كشته و 2 هزار و 220 زخمی بوده است.
مازندران دارای 58 شهر كوچك در قالب 22 شهرستان است و بیش از 55 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری استان هم در نقاط شهری زندگی می كنند.
طبق آمار نیروی انتظامی ، سالانه حدود 15 هزار فقره تصادف در معابر درون و برون شهری مازندران رخ می دهد.
مازندران 10 هزارو 700كیلومتر راه اصلی و فرعی دارد كه حدود چهار هزار كیلومتر آن محور اصلی است.
** همه مقصرند
تصادف رویدادی چند علتی است و تاثیر همزمان چند عامل باعث وقوع تصادف می‌شود، به عبارتی بروز تصادفات در راه‌های درون‌ شهری به سبب وجود زنجیره‌ای از علت‌ها شامل عوامل انسانی، وسیله نقلیه و محیط اطراف است.
وجود خیابان هایی با خط كشی های بی رنگ و رو ، عدم كشش كافی خیابان ها برای تردد حجم زیاد خودروها ، نبود و یا بی اثر بودن علائم رانندگی افقی و عمودی ، نبود كمربندی برای بسیاری شهرها و مهم تر از همه ضعف فرهنگ رانندگی مهم ترین عواملی است كه خیابان های درون شهری مازندران را تبدیل به قتلگاه كرده است.
تنها با گشتی كوتاه و كنجكاوانه در خیابان های اصلی و فرعی یا میادین و چهارراههای شهری مازندران می توان به این نكته پی برد كه تردد در آنها تقریبا تابع هیچ مقرراتی نیست و در تمامی مقاطع و مسیرها آدم ها و ماشین ها در هم می لولند بدون این كه هیچ یك تابع اصولی در حركت باشد.
وضعیت حتی به گونه ای است كه در بسیاری از مراكز شهری خط كشی عابر پیاده یا وجود ندارد و یا به حدی كم رنگ رشده است كه دیگر قابل تشخیص نیست .
در كنار وجود چنین ضعف هایی ، بر اساس اظهارات كارشناسی ماموران راهنمایی و رانندگی، علایم رانندگی افقی و عمودی به عنوان چشم سوم رانندگان كه نقش مهمی در كاهش تصادفات دارند در ورودی و داخل شهرهای استان یا بسیار كم است و یا اندازه آن كوچك بوده و بدرستی در معرض دید مسافران قرار نمی گیرد.
بر اساس قوانین ؛پلیس نیروی انتظامی با بررسی های كارشناسی نقاط تردد عابر پیاده برای رنگ آمیزی ، محل ایجاد پل های هوایی ، محل نصب و اندازه ابعاد علائم راهنمایی و رانندگی را مشخص می كند و شهرداری ها در شهرها و راه و شهر سازی در خارج از شهرها باید اقدام عملی داشته باشند.
** چه باید كرد ؟
كارشناسان توجه و ساماندهی به وضعیت تابلوهای راهنمایی ‌و رانندگی ، خط‌كشی‌ خیابان ها ، ایجاد فضای لازم برای پارك خودروها ، بر طرف ‌كردن سرعت ‌گیرهای متعدد و بی‌دلیل ، كاهش انشعابات و ورودی‌های زیاد در برخی خیابان‌ها و بهبود سواد ترافیكی شهروندان را از مهم ترین عوامل كاهنده تصادفات درون شهری می دانند.
رئیس اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خط كشی راهها از علائم ترافیكی افقی محسوب می شود كه نقش مهمی در روان سازی ترافیك و ایمنی شهروندان دارد ولی امروز نبود و یا كمرنگ شدن خطوط شهری و عابر پیاده از معضلات پلیس در شهرهای استان است.
سرهنگ رحیم باقری رنگ آمیزی مقاوم و ماندگار جداول داخل شهر ، استفاده از ظرفیت های مدیریتی ، عدم برخورد احساسی با متخلفان ، نصب تابلوهای هدایت رانندگان و مرمت سطح معابر را هم از دیگر عوامل مهم كاهنده تصادفات بویژه در درون شهرها برشمرد.
وی گفت: در یك سال اخیر وضعیت خط كشی خیابان ها و گذرگاهها در شهرهای مازندران بسیار كم رنگ شده و یا از اصلا پاك شده و دیگر انجام نشده است كه به نظر می رسد بروز این مشكل هم ناشی از مشكلات مالی شهرداری ها از یك سو و نبود رنگ های با كیفیت كه ماندگاری بالایی داشته باشند از سوی دیگر است.
مازندران دارای آب و هوای مرطوب با بارندگی های چهار فصل است و به همین علت نیز عناصر مختلف از جمله خط كشی های معابر و خیابان ها تحت تاثیر چنین وضعیتی ماندگاری كمتری در مقایسه با دیگر مناطق كشور دارند .
رئیس اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران افزود: بررسی ها نشان می دهد كه خط كشی با رنگ های تولید داخل كمتر از یك ماه از بین می رود درحالی كه رنگ های خارجی كه پیش از تحریم به راحتی در اختیار شهرداری ها بود تا شش ماه ماندگاری داشت.
سرهنگ باقری با اظهار این كه بیشتر خیابان های اصلی و فرعی شهرهای مازندران فاقد خط كشی هستند تا سهم عبور خودروها مشخص باشد، گفت: در كنار این موضوع متاسفانه ضعف فرهنگ رانندگی سبب شده تا ما شاهد رانندگی بین خطوط و نظم ترافیكی در داخل شهرهای استان نباشیم.
رئیس اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران اظهار داشت: در شرائط اقتصادی كنونی شهرداری ها و تحریم هایی كه علیه كشور وجود دارد، شهروندان می توانند با تقویت فرهنگ رانندگی و رعایت موازین با وضعیت فعلی علائم و خط كشی ها كنار بیایند و در این صورت ما شاهد كاهش تصادفات خواهیم بود.
وی افزود: استان مازندران تفاوت هایی در سفرپذیری گردشگران نسبت به گذشته دارد و این استان هم اكنون در روزهای پایانی هفته در تمامی فصل های سال حتی پاییز و زمستان شاهد حضور انبوه مسافران است كه بر تعداد سوانح می افزاید.
سرهنگ باقری با اشاره به افزایش 12 درصدی سفر به این استان در 10 ماه امسال، توضیح داد: به دلیل نبود علائم رانندگی در اندازه مناسب و قابل دید ، بسیاری از مسافران مسیرهای خود را گم كرده و وارد خیابان های ممنوع ورود و داخل شهری می شوند و یكی از تبعات این وضعیت ایجاد تصادف و ترافیك است كه در شهرهای مازندران زیاد دیده می شود.
استان مازندران به عنوان گردشگر پذیر ترین استان كشور سالانه شاهد تردد حدود 500 میلیون دستگاه خودرو خودرویی در جاده هایش است.
حضور میلیون ها مسافر در طول سال، افزایش جمعیت استان و مهاجرت پذیری آن در سال های اخیر در كنار افزایش ضریب برخورداری از خودرو در داخل استان از جمله موضوعاتی است كه باید شهرداران در شهرها و مسئولان راه و شهرسازی در بیرون از شهرهای مازندران به آن توجه كرده و نسبت به ایمن سازی محل عبور عابرین پیاده ، رنگ آمیزی جداول و نصب تابلو ها در اندازه های مناسب اقدام عملی كنند.
6990/1654
۰ نفر