۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۱۰
کد خبر: 83208624
T T
۰ نفر
برگزيدگان جشنواره منطقه‌اي قصه‌گويي در شيراز معرفي شدند

شيراز-ايرنا- آيين اختتاميه پنجمين جشنواره منطقه‌اي قصه‌گويي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، عصر چهارشنبه با تقدير از 10 قصه‌گوي برتر در بخش عمومي و ويژه، در شيراز برگزار شد.

به گزارش ايرنا، خديجه جولايي از بوشهر، صفيه شرفي از هرمزگان، صديقه صمصامي، سعيده عزيزي و مريم كشتكار از استان فارس و اعظم منوچهري راوري از استان كرمان به عنوان برگزيدگان بخش عمومي، طوبي شيركاني از بوشهر و سهيلا ملك محمدي از استان كرمان به عنوان برگزيدگان بخش ويژه اين جشنواره معرفي شدند و به مرحله كشوري راه يافتند.
همچنين فاطمه مظفري و زهرا حيدري، از همياران كتابدار استان فارس، شايسته تقدير شناخته شدند.

** قصه، چيستي انسان را حكايت مي‌كند
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در اين آيين گفت: سرنوشت، زندگي و كار، هر انساني را كه بررسي مي‌كنيم با قصه آغاز مي‌شود و شايد نخستين شيوه تربيتي كه انسان از آن بهره گرفت، داستان بود، داستان‌هايي كه از درون انسان برآمده و بستري ژرف براي تربيت را فراهم مي‌كند.
صابر سهرابي با تاكيد بر اينكه داستان را نه تنها بايد نگه‌داري كنيم بلكه بايد فضايي مهيا كرد تا بر شكوفايي آن افزوده شود، افزود: بايد فرزندانمان را با داستان مانوس كنيم زيرا داستان، آينده فرزندان ما را خواهد ساخت.
وي، با بيان اينكه جشنواره قصه گويي اقدام بسيار شايسته‌اي است كه تاكنون در كتابخانه‌هاي عمومي برگزار نشده است، اظهار داشت: اميدواريم با هم افزايي هر چه بيشتر بتوانيم اين جشنواره را در سال 98 به شكل وسيع‌تر و گسترده از امسال برگزار كنيم.

** قصه گويي، محل تبلور خاطرات كودكي است
مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان فارس هم در اين مراسم بيان كرد: ظرف مدت 2 روز كه اين جشنواره برگزار شد، از شادي ها، غم ها، تلخي ها و شيريني ها شنيديم و لحظات كودكي را تداعي كرديم.
روح الله منوچهري اضافه كرد: قصه‌ها گاهي از رنج براي همدلي و گاهي از عشق براي دوستي مي گويند.
او گفت: در اين جشنواره، قصه هاي بسياري شنيديم و توانستيم مهارت ها و دانش ها را در اختيار يكديگر قرار دهيم و اين مهمترين اتفاقي بود كه رخ داد.
وي ادامه داد: در پي اعلام فراخوان براي برپايي اين جشنواره، 213 اثر از استان هاي ياد شده به دبيرخانه اين رويداد هنري رسيد كه از اين تعداد 99 اثر متعلق به فارس، 43 اثر از كرمان، 56 اثر از بوشهر و 15 اثر از استان هرمزگان بود.
منوچهري اضافه كرد: پس از داوري آثار ثبت شده، 41 نفر از اين چهار استان با كسب امتياز لازم به مرحله جشنواره منطقه‌اي رسيدند كه از اين ميان 18نفر از فارس، 14 نفر از كرمان، هفت نفر از بوشهر و 2 نفر از هرمزگان بودند و پس از 2 روز رقابت در مجموع 10نفر از اين كتابداران برگزيده شناخته شدند كه به مرحله كشوري راه يافتند.
وي، با بيان اينكه جشنواره قصه گويي محل تبلور خاطرات كودكي و تبادل هديه است، ادامه داد: اين موضوع كه كتابداران اين تجربيات را به كتابخانه‌ها مي‌برند و با اعضا و مردم شهر يا روستاي خود به اشتراك مي گذارند، با ابزار قدرتمند قصه به مصاف تحولات امروزه مي‌روند و جامعه را در رسيدن به اهدافشان كمك مي‌كنند، يعني اين جشنواره به هدف خود رسيده است.


** داستان در دسترس ماست تا انسان را بشناسيم
مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان فارس نيز در اين آيين با بيان اينكه، داستان زماني به وجود مي‌آيد كه تعادل زندگي به هم مي‌خورد، گفت: وقتي يك حس خوب مثل دوستي، شجاعت، تنهايي، دلاوري، وطن دوستي و مذهب در انسان ايجاد مي‌شود، انگيزه‌اي مي‌شود تا انسان بتواند داستان خود را بسازد.
زهرا افتخاري با اشاره به اينكه داستان در دل روابط انساني و اجتماعي شكل مي‌گيرد، اضافه كرد: داستان در دسترس ماست تا انسان را بشناسيم و بفهميم كه هر كسي را با داستان زندگي اش مي‌توان شناخت.
وي ادامه داد: قصه‌ها آميختگي 2 اصل خيال پردازي و واقع گرايي هستند اگر اين 2 اصل درست آميخته شوند، قصه‌هاي خوبي ساخته و پرداخته مي شوند.
اين مسئول فرهنگي، ايران را نخستين مركز قصه گويي در جهان دانست و گفت: ايرانيان از پنج هزار سال پيش با داستان مانوس بودند، تاثير ادبيات فارسي در فرهنگ و اقوام گوناگون پابرجاست زيرا قصه‌هاي ما از داستان‌هاي مولوي، كليله و دمنه، عطار، قابوس نامه و هزار و يك شب و... شكل مي گيرد.
رقابت هاي منطقه اي قصه گويي جنوب كشور روزهاي بيست و سوم و بيست و چهارم بهمن ماه 97 در شيراز برگزار شد.
7375 /6118

سرخط اخبار استان‌ها