۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83206773
T T
۰ نفر

پانداي شريف سرويس مدارس را رديابي مي كند

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۲۵
کد خبر: 83206773
پانداي شريف سرويس مدارس را رديابي مي كند

تهران-ايرنا- دانشگاه صنعتي شريف با طراحي سامانه اي (پاندا) امكان پايش جزئيات سفر دانش آموزان با سرويس مدارس را توسط والدين و مسئولان مدرسه فراهم آورده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه ايرنا از دانشگاه صنعتي شريف، جمعي از پژوهشگران دانشگاه صنعتي شريف با طراحي سامانه پايش سيستم هاي حمل و نقل دانش آموزي، امكان رهگيري آنلاين سرويس مدارس را از طريق تلفن همراه رانندگان، فراهم آورده اند كه اطلاعات لازم را در اختيار والدين و مسئولان مدرسه قرار مي دهد.
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي عمران اين دانشگاه با اعلام اين خبر افزود: شركت فن‌آوران سامانه‌هاي 'رهپا' يكي از شركت هاي مستقر در مركز رشد فناوري هاي پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف است كه در زمينه طراحي سامانه‌هاي نرم افزاري مديريت، پايش و رديابي ناوگان حمل ‌و ‌نقل و پرسنل ادارات، سازمانها و شركت‌ها فعاليت دارد.
پژوهشگران اين مجموعه كه جمعي از دانش آموختگان دانشگاه صنعتي شريف هستند، موفق به طراحي سامانه «پاندا» كه مخفف عبارت «پايش ناوگان دانش‌آموزي» است، شده اند.
امير صميمي افزود: اين سامانه با هدف ارتقاء سطح كيفيت خدمات سرويس‌ مدارس و با بهره‌ گيري از تكنولوژي هاي نو و بستر اينترنت، ابزاري كاربردي براي مديريت ناوگان سرويس در اختيار مسئولان مدارس قرار داده است كه نگراني‌هاي والدين را در حوزه سرويس مدارس برطرف مي‌كند.
وي در ادامه تصريح كرد: اين سامانه همچنين با امكاناتي كه در اختيار رانندگان قرار مي‌دهد، در انجام وظايف خود به آن‌ها كمك مي‌كند. بنابراين پاندا با در نظر گرفتن نياز‌ها، دغدغه‌ها و مسائل مربوط به هر سه ضلع فرآيند حمل‌ونقل دانش‌آموزي يعني مسئولان مدرسه، والدين و رانندگان، اين امر را تسهيل مي‌بخشد.
صميمي يادآور شد: اين سامانه به اولياء دانش‌آموزان كمك مي‌كند تا به صورت آنلاين جزئيات سفر دانش‌آموز خود را بر روي تلفن همراه مشاهده كنند. وجود پيغام‌هاي اطلاع‌ رساني نظير اطلاع لغو سفر دانش‌آموز به راننده و هشدارهاي نزديك شدن سرويس به منزل و مدرسه به والدين و همچنين امكان مسير‌يابي آسان براي رانندگان و اطلاع تصادف يا خرابي سرويس توسط راننده به مدرسه، از امكانات كاربردي اين سامانه است كه امكان درك تجربه ‌اي جديد از خدمت سرويس مدرسه را براي مسئولان مدرسه، والدين و رانندگان فراهم مي كند.
مسئولان مدرسه نيز علاوه بر مشاهده آنلاين موقعيت ناوگان سرويس‌ تحت پوشش خود، امكان نظارت بر عملكرد رانندگان، در دو زمينه نظم و پايش ‌پذيري را خواهند داشت. در پايان هر ماه نيز، كارنامه‌اي از عملكرد رانندگان در اختيار مسئولان مدرسه قرار مي‌گيرد.

** مزيت سامانه‌هاي پاندا
عضو گروه مهندسي و برنامه ريزي حمل و نقل دانشگاه صنعتي شريف خاطرنشان كرد؛ در سامانه پاندا به كمك تلفن همراه هوشمند رانندگان سرويس مدرسه و بدون نياز به نصب هيچ‌گونه تجهيزات جديد بر روي خودرو و تحميل هزينه‌هاي بالا بر مدارس يا رانندگان، مختصات مكاني خودرو به صورت زنده به اطلاع والدين دانش‌آموز و مسئولين مدرسه مي رسد. همچنين برنامه پاندا به نحوي طراحي شده‌است كه نياز به هيچ‌گونه تعاملي از جانب راننده وجود نداشته و تمام فعاليت‌هاي برنامه به صورت خودكار انجام مي شوند.
وي گفت: علاوه بر آن حفظ حريم شخصي رانندگان به عنوان يك اصل در پاندا مورد توجه قرار گرفته و لذا وسايل نقليه به صورت خودكار فقط در بازه زماني از پيش تعيين شده توسط مدرسه رصد مي‌شوند. ديگر مزيت اصلي پاندا، ايجاد ارزش افزوده بر روي داده‌هاي جمع آوري شده است. ارائه كارنامه هاي عملكردي راننده در زمينه‌هاي نظم و پايش پذيري به مسئولان مدارس، با استفاده از داده هاي جمع‌آوري شده انجام مي شود.

**'سامانه درنا' محصول ديگر مجموعه رهپا
صميمي مدير شركت فن ‌آوران سامانه‌هاي رهپا در ادامه افزود: محصول ديگر اين شركت «درنا» نام دارد. اين نام برگفته از عبارت «ديده بان رايانشي نيروي انساني» است.
هدف از توليد برنامه درنا ارائه ابزاري قدرتمند و كاربردي براي مديريت و نظارت بر پرسنل يا ناوگان حمل ‌و ‌نقل ادارات، سازمان‌ها و شركت‌ها است. فرض كنيد پرسنل يا ناوگان تحت اختيار شما همواره در سطح شهر يا كشور در حال ارائه خدمات به مشتريان شركت يا سازمان هستند. با استفاده از درنا مي توانيد به راحتي پروژه ها را به پرسنل خود تخصيص داده و در زمان تعيين شده از حضور وي در محل پروژه مطلع شويد. همچنين به اطلاعات مفيدي از عملكرد پرسنل مانند مدت زمان حضور در محل پروژه، غيبت يا تاخير وي در حضور در محل پروژه، و يا رضايت مشتري از عملكرد پرسنل دسترسي خواهيد داشت.
وي اظهار كرد: سامانه درنا با شروع سال جديد در اختيار كاربران قرار مي گيرد.
9465**1584

سرخط اخبار علم و آموزش