۲۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83205632
T T
۰ نفر
وزير ارتباطات: آينده روشن در گرو جوان گرايي است

بندرعباس- ايرنا- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر استفاده از جوانان در اداره كشور گفت: اگر ظرفيت هاي طبيعي و نيروي انساني كشور را شناسايي و روي آن ها تمركز كنيم، مي توانيم آينده روشن تري را براي ايران رقم بزنيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات امسال در كنار مردم بندرعباس در راهپيمايي يوم الله 22بهمن شركت كرد؛ او در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا در آستانه ورود انقلاب اسلامي به دهه پنجم عمر خود اظهار داشت: كاراترين خوانشي كه همواره در نظامي جمهوري اسلامي در گذشته و حال جواب داده، تكيه بيشتر به نيروي مردم است.
«هر زمان دولت و حكومت، امور خودش را در عرصه هاي مختلف مانند جنگ، اقتصاد، حضور سياسي بر پايه توانمندي مردم بنا كرده است، همواره جواب بسيار روشني گرفته و بايد همواره از آن استفاده كند.»

** استفاده از ظرفيت مردمي
عضو كابينه دوازدهم در ادامه گفت: آن چيزي كه بايد در شرايط فعلي روي آن تمركز كنيم، استفاده از ظرفيت هاي مردمي است كه هميشه پا به پاي انقلاب آمده اند. اگر بتوانيم اقتصادمان را بيشتر از شكل دولتي و خصولتي خارج و به صورت واقعي به مردم واگذار كنيم، قطعاً بسياري از موانعي كه در حال حاضر به صورت بغرنج براي ما وجود دارد، حل و فصل مي شود.
«يكي از چالش هاي مهمي كه پيش روي ملت وجود دارد، چالش هاي اقتصادي و برخي فرآيندهاي غير شفاف در مجموعه هاي منتسب به دولت و بخش هاي خصولتي است. با واگذاري پايه هاي اقتصاد به مردم مي توانيم، چالش هاي پيش روي اين حوزه را راحت تر حل و فصل و البته مديريت كنيم.»

**شكاف نسل ها را از بين ببريم
وزير ارتباطات اظهار داشت: مسئله بعدي كه وجود دارد، چالش شكاف بين نسلي است؛ دهه سوم انقلاب، نسلي هستند كه نه قبل از انقلاب را ديده اند نه اوايل انقلاب را؛ چيزي كه از انقلاب به خاطر دارند، بيشتر مشكلاتي بوده كه در كشور وجود داشته و آنها لمس كرده اند. اين نسل هيچ تجربه و نگاهي از راه حل هايي كه ديگران ارائه مي دهند، ندارند. البته ديگراني كه عموماً تمايلي به عزت ايران ندارند، با توجه به گذشته خود، رويكردشان نسبت به راه حل ها روشن نيست و خودشان را نيز در برعهده گرفتن مسئوليت ها دخيل نمي دانند.
به گفته آذري جهرمي، طبيعي است كه نسل سوم با اين شرايط غريبه باشند و خودش را در آن دخيل ندانند. در راستاي آشنايي اين قشر با انقلاب، موج جوان گرايي در كشور آغاز شده است. مهم ترين مسئله اي كه بايد براي اين افراد تعريف شود، احساس تعلق به كشور است. اين كه بدانند ايران متعلق به خودشان است و نبايد نسبت به آن احساس بيگانگي داشته باشند.

**دستور رهبر انقلاب براي جوان گرايي
آذري جهرمي اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامي فرآيند جوان گرايي را آغاز و رئيس جمهوري نيز روي آن تاكيد داشته اند؛ در دولت هم صحبت شد كه 30 درصد از مسئوليت هاي دولتي در لايه هاي مختلف را به جوانان بدهند. هر چند كه بايد بگويم ما در اين مسئوليت موفق نبوديم و مجلس مجبور شد قانون بازنشسته ها را در اين راستا تصويب كند.
به عقيده وزير ارتباطات، «اشكالي كه در حال حاضر وجود دارد، نبود يك راهبرد مشخص براي سپردن مسئوليت ها به جوانان و آماده كردن آن ها براي قبول اين مهم است. چيزي كه در حال حاضر مي بينيم جوان گرايي مبتني بر شايسته سالاري نيست. مسئله مهمي كه بايد به آن فكر كنيم و برايش راهبرد در نظر بگيريم.»

** تاريخ شفاهي حوزه ارتباطات نگاشته مي شود
وزير ارتباطات كه جوان ترين وزير بعد از انقلاب به حساب مي آيد، از بدو ورود به اين وزارتخانه جوان گرايي را آغاز كرد؛ وي در اين خصوص گفت: كاري كه ما در وزارت ارتباطات آغاز كرديم، نگارش تاريخ شفاهي بود. به اين ترتيب كه ما از تمام صاحب نظران اين حوزه كه تجربه زيادي داشتند دعوت به عمل آورديم و تجربه شان را مكتوب كرديم تا اين تجربيات در اختيار جوان ترها قرار بگيرد. در كنار مكتوب كردن تاريخ، يك شوراي مشورتي براي استفاده از نظريات اين افراد تشكيل داديم.
وي افزود: در ادامه سياست هاي جوان گرايي در وزارت ارتباطات شوراي دستياران جوان تشكيل شد؛ بعد از تشكيل شوراي دستياران جوان، پله هاي ارتقا مديران در مجموعه و واگذاري مسئوليت ها به جوانان را تست كرديم و نتيجه هم گرفتيم. اين كار تجربه بسيار خوبي بود. به نظر مي رسد تمام دستگاه هاي اجرايي بايد راهبرد و رويكردي براي واگذاري مسئوليت به جوانان تدوين كنند.

**پرورش احساس تعلق در جوانان
آذري جهرمي از چالش شكاف نسل ها، به عنوان يك فرصت بزرگ ياد كرد و گفت: اين نسل اگر احساس كند در حاكميت دخيل و تاثيرگذار است، اگر بداند حضورش فقط در زمان انتخابات و 22 بهمن مهم نيست و مي تواند در تمام زمينه ها حضور موثر پيدا كند، قطعا احساس تعلقش بيشتر مي شود و به همين ترتيب شكافي نسلي كه وجود دارد، از بين خواهد رفت.
وزير ارتباطات تاكيد كرد: ما در گام دومي كه بعد از چهل سالگي انقلاب در حال برداشتن آن هستيم، بايد بپذيريم ظرفيت هاي زيادي در كشور داريم كه بدون استفاده مانده است و هنوز نتوانسته ايم به صورت موثر از آن استفاده كنيم. ما در گذشته بازار نفتي و اقتصاد مبتني بر منابع زيرزميني و امثالهم را تجربه كرده ايم. تجربه هايي كه گاهي موفق بوده و گاهي اوقات اشكالاتي نيز به آن وارد بوده، اما خيلي از منابع در كشور وجود دارد كه ما آن ها را به خوبي نشناخته ايم و درست استفاده نكرده ايم.
«شايد در گام دوم بعد از چهل سالگي، بايد روي ظرفيت هاي داخلي كشور، نيروي انساني، منابع طبيعي تمركز كرده و از آن ها استفاده كنيم. اگر رويكردمان به اين سمت باشد شرايط هم براي ما مهياتر خواهد بود. من اطمينان دارم با پتانسيل هايي كه در كشور وجود دارد، حتما مي توانيم آينده روشني را براي مردم و كشور ترسيم كنيم.»
6048

سرخط اخبار استان‌ها