۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83203183
T T
۰ نفر
چين به سفر نخست وزير هند به منطقه مورد اختلاف اعتراض كرد

دهلي نو -ايرنا - سفر روز شنبه نارندرا مودي نخست وزير هند به ايالت اروناچال پرادش واقع در شمال شرق اين كشور اعتراض چين را به دنبال داشت.

به گزارش ايرنا، به نقل از روزنامه 'هندوستان تايمز'، وزارت امور خارجه چين در بيانيه اي اعلام كرد : سفر نخست وزير هند به ايالت اروناچال پرادش قطعا با فعاليت هاي رهبران هندي در منطقه متغاير است. پكن از طرف هندي درخواست مي كند تا به نگراني هاي چين توجه و از هرگونه اقدام كه سبب افزايش اختلافات و تنش ها ميان دو كشور شود خودداري كند.
وزارت امور خارجه هند نيز در پاسخ به اين اعتراض چين اعلام كرد: ايالت اورناچال پرادش بخش جدايي ناپذير هند است. رهبران هند مانند هر منطقه ديگر، به صورت دوره اي از اين ايالت ديدار مي كنند. موضع قطعي هند در مواقع مختلف به چين اعلام شده است.
نارندرا مودي به عنوان بخشي از مبارزات انتخاباتي خود پيش از آغاز انتخابات سراسري هند به شمال شرق اين كشور سفر كرده است.
با وجود تلاش هاي اخير جهت بهبود روابط دو جانبه، اختلافات بر سر مناطق مرزي كوهستاني هند و چين كه در سال 1962 سبب آغاز يك جنگ ميان دو كشور شد همچنان يك مساله حساس ميان دهلي نو و پكن است.
چين و هند پس از وقوع يك تنش مرزي جدي در منطقه دوكلم در سال 2017 سعي كرده اند روابط خود را بهبود بخشند. مودي و شي جين پينگ رييس جمهوري چين در سال گذشته چندين بار با يكديگر ديدار داشتند.
هند و چين داراي نزديك به 4 هزار كيلومتر مرز مشترك هستند كه در مناسبات دو كشور به اين مرزها خط واقعي كنترل گفته مي شود.
چين در سال 2017 در اقدامي تصميم گرفت در يك منطقه به نام 'دوكلم' كه توسط بوتان - كشور حامي هند - كنترل مي شود، نفوذ كند.
تنش مرزي سال گذشته بين چين ،هند و بوتان كه حدود سه ماه به طول انجاميد و پس از عقب نشيني نيروهاي دو كشور از دوكلم پايان يافت.
چين ايالت اروناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبي مي داند و آن را بخشي از خاك خود اعلام كرده است. پكن همچنين از صدور رواديد براي مردم ايالت ارناچال پرادش خودداري مي كند.
اين درحالي است كه هند منطقه توانگ در ايالت ارناچال پرادش را بخش جدايي ناپذير اين ايالت و در نتيجه بخشي از خاك خود مي داند و اعلام كرده است كه اين منطقه از سال 1950 تاكنون هر ساله در پارلمان هاي ايالتي و مركزي نماينده داشته است.
هند همچنين مدعي است كه چين هم 38 هزار كيلومتر مربع از فلات 'اكساي' چين را به تصرف خود درآورده است.
دهلي نو و پكن از سال 2003 ميلادي تاكنون 19 بار با يكديگر در خصوص اختلافات مرزي گفت و گو كرده اند اما اين مذاكرات نتيجه اي نداشته است.
آساق**267*1436*

سرخط اخبار جهان