۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83202366
T T
۰ نفر
موضوع «بیست و سه نفر» هیچوقت كهنه نمي‌شود-سحرعصرآزاد*

تهران- ایرناپلاس- «بیست و سه نفر» وام‌دار یك موضوع مستند و واقعي است كه از قصه آن فیلم مستند هم ساخته شده و حالا این قصه كه در ورژن مستند قرار گرفته و در قالب یك فیلم سینمایي ثبت شده از اهمیت بسیاري برخوردار است.

چون رویداد‌هاي مهم معاصر كشورمان چه به نظر اجتماعي، سیاسي در دوران جنگ داریم كه در عرصه سینما كار خاصي براي آن صورت نگرفته است. از جهت دیگر باید بپذیریم كه فاصله ادبیات جنگ در حوزه دفاع مقدس با فاصله سینما با جنگ دفاع مقدس بسیار زیاد است. از این جهت آثار جسورانه، نو و بدیع در حوزه ادبیات دفاع مقدس داریم كه متاسفانه امكان به مرحله تصویر كشیده شدن را ندارند یا موضوعاتي هستند كه این اجازه به آنان داده نشده است.



موضوع «بیست و سه نفر» هیچوقت كهنه نمي شود، چون موضوع ملي گرایي است و همواره قابل بحث است و با توجه به اینكه هر چقدر از زمان جنگ فاصله مي گیریم، نیاز است كه از با تمام ابزارهایي كه وجود دارد این اطلاعات را در اختیار آن ها قرار بدهیم و چه رسانه‌اي بهتر از سینما كه هم ماندگار است و در تلفیق با مباحث دیگر مي‌تواند تاثیرگذاري آن رویداد‌ها را بیشتر كند.



مهدي جعفري در ساخت «بیست و سه نفر» جسارت خاصي به خرج داده و در این فیلم، اثر قابل ماندگار و استانداردي در حوزه بازسازي فضاي آن دوران خلق كرده ‌است.

موضوع بعدي كه در ارتباط با «بیست و سه نفر» وجود دارد به اردوگاه‌هاي عراقي ها برمي‌گردد كه همواره خیلي كلیشه‌هاي اغراق شده وجود دارد. در «بیست و سه نفر» تلاش شده وام دار واقعیت باشند و تصویر تعدیل قابل رواني از آن اتفاقات به تصویر بكشند تا حالت كاریكاتور نداشته باشد.

به اضافه اینكه كاراكتر جذاب ملاصالح هم در این فیلم است و براي من كه داستان «بیست و سه نفر» را ندیده بودم، ولي درباره آن شنیده بودم، این كاراكتر كه در ابتدا خیانت‌كار به حساب مي آید و بعد معلوم مي‌شود كه چقدر به نیروهاي ایراني در اردوگاه‌ها كمك كرده است، خیلي جذاب بوده است. همچنین این امكان كه به وي پرداخته شود تاكنون وجود نداشته است، این مسئله خیلي حسن بزرگي است كه مهدي جعفري در ارتباط با این كاراكتر تلاش كرده این كاراكتر دراماتیك و جذاب را به فیلمنامه اضافه كند كه همین مسئله جذابیت هاي خودش را دارد و تصور كنید كنار این ٢٣ نوجوان یك فرد هم اینگونه حضور داشته باشد كه فضاي ملموسي بین آن ها شكل بگیرد و از این زاویه هم مي‌توان به كساني كه به وطن خودشان خدمت كردند، پرداخته شود.


اینگونه فیلم ها در حوزه دفاع مقدس لازم است كه ساخته شود. امیدوارم این مسیر ادامه پیدا كند و سینماي دفاع مقدس ما با همچین فیلم هاي نو و تازه اي احیا شود. فیلم هاي دفاع مقدس به تعداد زیاد در ورطه تكرار افتادند، البته دلیل این اتفاق به دلیل عدم اجازه‌های لازم براي ساخت ایده‌هاي جسورانه بود و باعث ركود ایده در سینماي دفاع مقدس بودیم، برای احیای این گونه سینمایي كه منحصر به كشورمان است ، لازم است نگاه ‌ها و ایده‌هاي جدید در حوزه جنگ را وارد سینما كنیم. حالا این مي‌تواند با ارجاع به مستند و واقعیت یا بازسازي مستندگونه باشد كه برگرفته نگاه امروز به دیروز باشد وگرنه ما اگر قصد داشته باشیم با همان نگاه دهه شصت فیلم هاي جنگي خودمان را بسازیم چه اهمیتي مي تواند داشته باشد، این مسئله باید همان زمان ساخته مي شد.

باید بتوانیم در حوزه دفاع مقدس اهمیت اینكه چرا در سال ١٣٩٧ یك فیلمی مانند 'بیست و سه نفر' ساخته مي شود و چه نوع نگاهي را به گذشته خودش دارد تبیین كنیم تا نتیجه گیري لازم صورت بگیرد. سینماي دفاع مقدس در حال خروج از ركود است و شاهد تجربه‌هاي جدید هستیم. هیچوقت پرداخت به دفاع مقدس كهنه و قدیمي نمي‌شود، چون به قدری مضامین پنهان وجود داد كه هر چقدر هم به آن پرداخته شود، لازم است.

بازي بازیگران هم خیلي خوب از آب درآمده بود و فضاي نوجوانانه را به خصوص در دهه٦٠ تداعي كرده بودند. انتخاب‌هاي هوشمندانه و خوبي بود.

*منتقد
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ