۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 83202247
T T
۰ نفر

ایران و كره جنوبی، چهل سال رابطه دوستانه

۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 83202247
ایران و كره جنوبی، چهل سال رابطه دوستانه

پكن - ایرنا - ایران و كره جنوبی از جمله كشورهایی هستند كه در تاریخ مناسبات خود بخصوص در 40 سال گذشته، سعی كرده اند همواره روابطی دوستانه و عاری از هرگونه تنش داشته باشند، گسترش روابط در عرصه های مختلف به ویژه عرصه های تجاری و انرژی محور روابط دو كشور بوده است.

به گزارش ایرنا ایران و كره جنوبی، بین ایران و كره جنوبی در سال 1962 میلادی برقرار شد تا قبل از تاسیس سفارت ایران در سئول سفارت كشورمان در توكیو مسئولیت هماهنگی روابط كره جنوبی را عهده دار بود تا اینكه در نوامبر سال 1995 اولین كمیسیون مشترك اقتصادی و فنی دو كشور برگزار شد و متعاقب آن همكاری های تجاری و بازرگانی در زمینه های نساجی، شیلات، مخابرات، صنایع خودروسازی، لاستیك، نفت و گردشگری آغاز و همچنین زمینه صادرات اقلام سنتی و معدنی ایران به كره فراهم شد.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، كره جنوبی از نخستین كشورهایی بود كه نظام جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخت با این وجود تا یك دهه پس از انقلاب، روابط دو جانبه این كشورها ساكن بود و شاهد پیشرفت قابل توجهی در مناسبات دو جانبه نبودیم اما با پایان جنگ تحمیلی و با اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران، برای بازسازی كشور و آغاز دولت سازندگی از یك سو و پیشرفت های اقتصادی و فنی كره جنوبی از سوی دیگر، زمینه توسعه روابط تهران و سئول فراهم شد.
به دنبال آن، طرفین در عرصه های اقتصادی، انرژی، فنی، مهندسی و قلمروهای صنعتی، همكاری های رو به رشدی را تجربه كردند پس از آن بتدریج دولت كره جنوبی و شركت های بزرگ این كشور، ضمن استقبال از گسترش همكاری ها و انجام پروژه های بزرگ، بر میزان اختصاص اعتبارات خود به جمهوری اسلامی ایران افزودند.
با این حال مناسبات دو كشور در دوره هایی نیز با فراز و نشیب هایی همراه بوده كه همیشه علت اصلی آن نزدیكی روابط كره جنوبی و آمریكا و مداخله جویی واشنگتن در مناسبات دو كشور بوده است بخصوص در سال 2007 میلادی كه 'بان كی مون' كره جنوبی دبیركل سازمان ملل شد همكاری زیادی با غرب بر سر پرونده هسته ای كشورمان داشت كه باعث شد تا روابط دو كشور تا اندازه ای تحت تاثیر قرار گیرد اما هرگز روابط خصمانه و یا متوقف نشد.
یكی از مهمترین رویدادهایی كه در روابط دو كشور به وقوع پیوست سفر «پارك گیون هی»، رییس جمهوری كره جنوبی در 12 اردیبهشت 1395 به ایران و در راس یك هیات بزرگ اقتصادی با بیش از 200 نفر مسئولان شركت های بزرگ دولتی و خصوصی بود، طرفین در جریان این سفر سه روزه توانستند نزدیك به 20 تفاهم نامه امضا كنند و ارزش تجارت بین دو كشور را برای سال های پیش رو تا 45 میلیارد دلار هدفگذاری كردند.
در دیدار رییس جمهوری كره جنوبی با حسن روحانی همتای ایرانی خود، ایران تبدیل به سومین بازار بزرگ محصولات كره ای در خاورمیانه شد و تهران نیز اهمیت فراوانی در تامین انرژی این كشور دارد.
آنچه در این میان نمایان است اینكه هر دو كشور در طول تاریخ روابط، توانسته اند مسایل سیاسی را در قبال برنامه ها و راهبردهای همكاری اقتصادی دو كشور به خوبی مدیریت كنند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در كره جنوبی ایران و كره را روابطی دوستانه و مستحكم ارزیابی كرد كه از یك پشتوانه غنی فرهنگی، اقتصادی و تجاری برخوردار است و همین عامل در پیشبرد روابط دو جانبه در همه دوره ها، بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است.
«سعید بادامچی شبستری» در گفت و گو با ایرنا از ویژگی این روابط را استمرار همكاری های دو جانبه برغم بروز نوسانات مقطعی منطقه ای و بین المللی بویژه میان ایران و آمریكا نام برد و افزود: روابط دوجانبه در مقاطعی مانند اكنون كه با اقدامات یكجانبه خصمانه و غیرقانونی آمریكا در خروج از برجام مصادف شده است اگرچه در معدود زمینه هایی مانند تعاملات بانكی و مالی و بنابر دلایل و ملاحظات خاص برخی طرف های كره ای بویژه در بخش های خصوصی، دچار مشكلاتی شده است اما در برخی زمینه های دیگر از جمله در عرصه های فرهنگی و پارلمانی با توسعه بیشتری مواجه شده است.
در واقع نباید فراموش كرد كه روابط نزدیك كره جنوبی با آمریكا همیشه برای روابطش با ایران دردسر ساز بوده است اما نه فقط در ایران بلكه در كره جنوبی همیشه ایده بهبود روابط با تهران و بخصوص گسترش همكاری در عرصه های مختلف یاد شده وجود داشته و این عزم در میان مقام های دو كشور دیده شده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در كره جنوبی اظهار كرد: از آنجایی كه روابط جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی بر مبنای واقعیت شكل گرفته است بروز مقطعی اینگونه مسائل و مشكلات گذرا نمی تواند در عزم دو دولت و دو ملت برای گسترش روابط و تعمیق همكاری های دو طرفه خللی ایجاد نماید.
او افزود: از آنجا كه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و كره جنوبی مكمل یكدیگر هستند، ظرفیت خوبی برای همكاری های دو جانبه در بخش های مختلف اقتصادی اعم از تجاری، انرژی، پتروشیمی، صنعتی، تكنولوژیكی، فناوری اطلاعاتی، خدمات دانش بنیان، سرمایه ای و غیره وجود دارد كه با توجه به گسترده بودن دامنه و ابعاد همكاری ها، نیازمند نهادینه سازی و هدفمند كردن آنها هستیم.
وجود عوامل موثر متعدد در تصمیم گیری ها و معادلات سیاست خارجی این دو كشور همچون حضور و نفوذ آمریكا در شرق آسیا، تقابلات با كره شمالی، افزایش تعاملات چین با ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی و سیاست خارجی ایران پس از انقلاب اسلامی و روابط كره جنوبی با كشورهای عربی موضوعاتی است كه همیشه در مناسبات ایران و كره جنوبی تاثیرگذار بوده است.
اما همانطور كه مسئولان ارشد كره جنوبی هم گفته اند حتی زمانی كه برخی از شركت های غربی از ایران خارج شدند باز هم شركت های كره جنوبی اعلام كردند در ایران خواهند ماند و از نگاه كره جنوبی بازار ایران مهم است.
كره جنوبی در جریان دور تازه تحریم ها با دولت آمریكا همكاری هایی كرد تا البته بتواند از معافیت های خرید نفت برخوردار شود و پس از آن در زمره نخستین كشورهایی بود كه خرید نفت از كشورمان را از سر گرفت، پس از تحریم ها خرید نفت این كشور در مواقعی بیش از 200 هزار بشكه در روز بوده است و اصولا در دوران تحریم و قبل و بعد از آن، كره جنوبی همواره بین 60 تا 250 هزار بشكه نفت از ایران خریداری كرده و بخصوص پالایشگاه های این كشور به نفت فوق سبك كشورمان وابستگی زیادی دارند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در كره جنوبی در ارتباط با وضعیت خرید نفت ایران توسط كره جنوبی نیز تاكید كرد: اگرچه كره جنوبی در مقطعی و بنابه ملاحظاتی از خرید نفت از كشورمان خودداری كرد ولی بعد از اخذ معافیت از آمریكا سئول در حال واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران است.
شبستری تاكید كرد ایران از تامین كنندگان سنتی نفت خام و میعانات گازی كره جنوبی به شمار می رود و بنظر می رسد در آینده نیز واردات خود از كشورمان را افزایش خواهد داد زیرا در غیر این صورت صنایع ذیربط كره ای متحمل خسارت های جبران ناپذیری خواهند گردید.
سفارت كره جنوبی در ایران هم می گوید كه شركت‌های كره‌ای علاقه مند به كار در ایران هستند و می‌خواهند به روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، البته مشكل تحریم‌های یكجانبه آمریكا وجود دارد اما اخباری كه اخیرا مبنی بر قطع روابط تجاری شركت‌های كره‌ای با ایران در رسانه‌ها به چشم می‌خورد بی‌اساس و جعلی است، زیرا شركت‌های كره‌ای همچنان به همكاری تجاری خود ادامه می‌دهند.
ایران و كره جنوبی در طول چهار دهه گذشته و حتی پس از پنج دهه مناسبات رسمی روابط عاری از خصومت را پشت سر گذاشته اند و ایران یك بازار بزرگ برای شركت های كره ای بوده است.
آنچه مهمتر به حساب می آید اینكه ایران به كره جنوبی اعلام كرده است نگاه طرفین صرفا نباید به یك بازار باشد بلكه شركت های كره ای پس از ورود به بازار ایران به بازارهای دیگر در اطراف با 400 میلیون نفر جمعیت نیز دستیابی خواهند داشت و این برای هر دو كشور منافع زیادی به همراه دارد.
افزون بر این كره جنوبی به عنوان كشوری كه 66 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از خارج وارد می كند تمایل به سرمایه گذاری در حوزه انرژی دارد از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان كشوری كه از ذخایر غنی نفت و گاز برخوردار است مورد توجه كره ای ها است و موسسه اقتصاد انرژی كره از مدتی قبل در حال تدوین نقشه راهی برای همكاری با كشورمان در حوزه انرژی بوده است.
از طرف دیگر كره جنوبی در دهه های اخیر در حوزه صنعت به پیشرفت های چشمگیری دست یافته و امروزه از جمله كشورهای صادركننده خدمات فنی و مهندسی در جهان محسوب می شود این كشور با ایران نیز در سال های گذشته همكاری های فنی داشته است در این رابطه می توان به نقش شركت های كره ای در احداث خط آهن بافق بندرعباس اشاره كرد همچنین كره ای ها در صنعت خودروسازی نیز به عنوان تامین كننده برخی قطعات خودرو همكاری داشته اند.
در راستای گسترش همكاری های دو كشور همیشه راه های فراوانی برای پیوند روابط بوده است و البته نباید از آثار منفی ارتباطات نزدیك كره جنوبی و آمریكا بر روابط غافل بود اما دو كشور با مدیریت مناسب، ضمن كنترل تأثیرات این عامل و برخی از عواملی كه در فوق به آنها اشاره شد سعی در استفاده از فرصت های موجود برای تعمیق پیوندهای دوجانبه دارند كه می تواند متضمن منافع دو طرف باشد.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان