۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 83200338
T T
۰ نفر

استراليا شهروندي ميلياردر چيني را لغو كرد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۵۹
کد خبر: 83200338
استراليا شهروندي ميلياردر چيني را لغو كرد

تهران - ايرنا - روزنامه 'سيدني مورنينگ هرالد' استراليا روز چهارشنبه گزارش داد كه دولت اين كشور رواديد شهروندي 'هوانگ شيانگمو' تبعه متمول چيني در اين كشور را به دليل وابستگي سياسي اش به دولت چين و ارتباطش با سناتور ايراني الاصل اين كشور لغو و از ورود مجددش به استراليا ممانعت كرد.

اين گزارش به نقل از يك منبع كه خواست نامش فاش نشود نوشت كه وزارت كشور استراليا بعد از بررسي ارتباطات حزبي اين ميلياردر استراليايي به ويژه با 'سام دستياري' سناتور ايراني الاصل و رئيس حزب كارگر اين كشور، شهروندي و اقامت دائمي اش را از امروز لغو كرد و او را از بازگشت به استراليا باز داشت.
دولت استراليا همچنين درخواست گذرنامه استراليايي اين بنگاه دار بزرگ املاك بين المللي كه حتي ميليون ها دلار به احزاب استراليايي كمك كرده است، را به اتهام دخالت در امور سياسي، زمينه هاي شخصيتي او و نيز نگراني ها براي اطلاعاتي كه او در مصاحبه هاي درخواست رواديد ارايه داده بود، رد كرد.
اگرچه وزارت كشور استراليا از اظهار نظر مستقيم در اين باره خودداري ورزيد اما آژانس ضد جاسوسي اين كشور مدت ها است كه در باره دخالت چين در امور نهادهاي استراليايي و استفاده سياسي از كمك هاي اقتصادي به آنها ابراز نگراني كرده بود.
در سال 2017 بود كه دولت استراليا سناتور 'سام دستياري' نماينده ايراني تبار و رهبر حزب كارگر را وادار كرده بود از نمايندگي پارلمان اين كشور استعفا دهد.
براساس اين گزارش، خود دستياري از جمله كساني است كه طي چند مدت اخير بارها شخصا پيگير پرونده هوانگ بوده است و حتي به اين سرمايه دار چيني هشدار داده بود كه تلفن هايش توسط وزارت اطلاعات استراليا شنود مي شود.
دولت استراليا اين تاجر بسيار متمول بين المللي را متهم به آن كرده است كه اهداف دولت كمونيست چين را در سراسر جهان از جمله در استراليا دنبال مي كند.
به گزارش ايرنا، سام (سهند) دستياري متولد سال 1983 ميلادي (1362) در شهر ساري مركز استان مازندران است كه در سن چهار سالگي به همراه پدر و مادر خود به استراليا مهاجرت كرده است. وي نخستين ايراني است كه توانسته به مجلس استراليا راه پيدا كند.
يك فايل صوتي مرتبط به كمپين هاي انتخاباتي سال 2016 استراليا ثابت كرده بود كه دستياري در آن فايل از سياست هاي چين در درياي جنوبي اين كشور دفاع كرده بود.
فايل منتشر شده از 'دستياري' نشان مي دهد كه او از عدم پذيرش چين به منظور پيروي از احكام دادگاه بين المللي در مورد درياي جنوبي چين حمايت و بيان كرده بود كه 'يكپارچگي چين در خصوص مرزهاي آن موضوعي است كه به چين مربوط مي شود.'
در همان ايام نيز شواهدي به دست آمده بود كه دستياري با هوانگ روابط نزديكي دارد و به اقرار خودش مشخص شده بود كه اين تاجر چيني حتي پرداخت يك طرح حقوقي براي او را نيز به عهده گرفته بود.
آساق**1378**1663**
۰ نفر