۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۷
کد خبر: 83199999
T T
۰ نفر
پیشنهاد ایران به كمیته دائمی اقتصادی سازمان همكاری اسلامی مصوب شد

تهران - ایرنا - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب پیشنهاد ایران با عنوان ' تجارت وحمل ونقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی (TPS-OIC) ' توسط كمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان (كومسك) خبرداد.

كمیته دائمی همكاریهای اقتصادی وتجاری موسوم به' كومسك ' یكی از كمیته‌های تخصصی سازمان همكاری اسلامی است كه در سال 1981 و با تصویب اجلاس سران اسلامی و عضویت 57 كشور بنیان نهاده شد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن زاده افزود: كمیته دائمی اقتصادی و تجاری سازمان همكاری اسلامی (كومسك)، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران را تصویب كرده است.
به گفته وی ، سال 2017، تعداد 13 پروژه توسط كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی و نهادهای وابسته به تصویب رسید كه بیش از 30 كشور عضو از تامین مالی (فاندینگ ) پروژه‌های كومسك متنفع شده‌اند.
وی هدف اصلی این پروژه‌ها را به حداكثر رساندن ظرفیت‌های نهادی و انسانی كشورهای عضوسازمان همكاری اسلامی ذكر كرد و اظهار داشت: ششمین فراخوان تامین مالی پروژه ها در سپتامبر( 10 شهریور تا هشتم مهر ) 2018 برگزارشد و بنا بر اعلام رسمی دبیرخانه كومسك، پروژه پیشنهادی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل كشور و یكی از اعضای فعال كارگروه برنامه‌ریزی حمل ونقل و ارتباطات كومسك با عنوان ' تجارت و حمل و نقل دریابرد در چارچوب سیستم تعرفه و تجارت ترجیحی كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی (TPS-OIC) در ژانویه ( 11 دی تا 10 بهمن ) 2019 به تصویب رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاكید كرد: براساس پروژه یادشده كه به بررسی تسهیل تجارت از طریق روانسازی جریان كالا می پردازد، یكی از مهمترین سیاستهای سازمان همكاری اسلامی محسوب می شود.
وی افزود: هدف اصلی این پروژه، یافتن راه حل های عملی برای كاهش هزینه حمل و نقل دریایی بین كشورهای اسلامی با استفاده از چارچوب TPS-OIC و افزایش كیفیت خدمات در تمام زنجیره حمل و نقل در منطقه خاورمیانه به منظور تسهیل تجارت بین كشو رهای عضو این سازمان است.
به گفته حسن زاده، شناسایی و بررسی موانع تجاری مربوط به حمل و نقل بین المللی و دریایی بین كشورهای اسلامی و به طور مشخص بین ایران، تركیه، قطر، عمان و پاكستان به عنوان بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه، ارایه راه حل های عملی برای كاهش هزینه حمل و نقل بین المللی دریایی با استفاده از چارچوب نظام تجارت و تعرفه ترجیحی است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان كرد: تامین مالی بلاعوض پروژه های كومسك دومین ابزار اجرایی راهبردی كومسك است كه فرصتی را برای كشورهای عضوسازمان همكاری اسلامی و نیز نهادهای وابسته به این سازمان فراهم می كند تا در چارچوب اهداف راهبردی كومسك پروژه‌های چندجانبه خود را اجرایی كنند.
اكنون تجارت دریایی كشورهای عضو سازمان همكاری های اسلامی سهم كوچكی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده كه این امر ناشی از هزینه بالای مبادله كالا در كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی در مقایسه با سایر كشورها است و یك دلیل مهم برای این مشكل، فقدان توافقنامه در حوزه تعرفه های ترجیحی، هزینه های بالای خدمات بندری و دریایی، بالا بودن تعرفه های گمركی در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در كریدورهای بین المللی است.
اقتصام**1108 **1559
۰ نفر