لغو پیمان هسته ای آمریكا و روسیه، خطر برخورد اتمی را افزایش می دهد

نیویورك- ایرنا -مدیر اجرایی انجمن كنترل جنگ افزار در واشنگتن، با انتقاد از خروج آمریكا از پیمان موشك های هسته ای میان برد با روسیه، هشدار داد امنیت جهانی در سایه تهدید یك برخورد اتمی قرار گرفته است.

'دریل كیمبال' روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره خروج آمریكا از پیمان منع موشك های هسته ای میان برد (آی ان اف) افزود: اگر این پیمان از میان برود، امنیت ایالات متحده و متحدان اروپایی آن آسیب پذیرتر خواهد شد و روسیه نیز ضرر خواهد كرد.
وی ادامه داد: جنگ افزارهایی كه توسط این پیمان محدود و برچیده شده بود، تاثیر خطرناكی بر امنیت همه این كشورها داشت و در واقع بی دلیل نبود كه در دوران جنگ سرد، رهبران آمریكا و روسیه تصمیم به توافق برای دست كشیدن از موشك های هسته ای میان برد گرفتند.
این كارشناس خلع سلاح هشدار داد: لغو این پیمان ممكن است زمینه ای برای درگیری اتمی شود و برای همین دود نبود این توافق مهم، به چشم همه خواهد رفت.

** آسیب پذیری اروپا
كیمبال گفت: خروج از پیمان خلع موشك های هسته ای میان برد یك چالش جهانی است. زیرا بدون این پیمان، ایالات متحده و روسیه دست به تولید و استقرار جنگ افزارهایی خواهند زد كه در قالب این پیمان محدود شده بود. این تحول، نه تنها اروپا بلكه دیگر نقاط جهان همچون آسیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی ادامه داد: میزان تاثیر خارج شدن از پیمان خلع موشك های هسته ای میان برد، به گام هایی بستگی خواهد داشت كه روسیه و آمریكا برخواهند داشت. همچنین واكنش پیمان ناتو و كشورهای عضو آن مهم خواهد بود.
این كارشناس كنترل جنگ افزارها تاكید كرد: لغو پیمان خلع موشك های هسته ای میان برد، دست آمریكا و روسیه را برای گسترش موشك های بالستیك و كروز میان برد باز خواهد كرد. این می تواند تاثیر جدی بر توازن نظامی قوا در اروپا بر جای بگذارد.
كیمبال افزود: همچنین ثبات اروپا را دستخوش تهدید خواهد كرد. زیرا این موشك های میان برد در زمان كوتاهی به اهداف خود اصابت می كنند. از لحاظ نظامی، در شرایط بحرانی، این مساله خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می دهد. به این جهت، همیشه اهمیت دارد كه دولت ها،با یكدیگر ارتباط و گفت وگو داشته باشند تا جنگ افزارهای خود را محدود كرده و مانع از برخوردی فاجعه آمیز شوند.
كیمبال در پاسخ به اینكه آیا ترامپ با متحدان اروپایی درباره خروج از این پیمان گفت وگو كرده بود، تصریح كرد: دولت ترامپ به دولت های اروپایی اطلاع داده بود كه از پیمان خلع موشك های هسته ای میان برد خارج خواهد شد. پاسخ كشورهای عضو ناتو این بوده كه ما ناخرسندی آمریكا را درك می كنیم كه روسیه این پیمان را نقض كرده است. اما ناتو تاكنون از حمایت از پاسخ تسلیحاتی آمریكا به روسیه خودداری كرده است.

** گسترش توان هسته ای چین
ایرنا در ادامه از تاثیر لغو پیمان خلع موشك های هسته ای میان برد بر چین و آغاز مسابقه تسلیحاتی میان غرب و چینی ها سوال كرد.
مدیر اجرایی انجمن كنترل جنگ افزار در واشنگتن گفت: البته مسابقه تسلیحاتی با چین از مدتها پیش آغاز شده است. چین به آرامی در حال گسترش توان هسته ای خود بوده است. همچنین پایگاه های نظامی خود را در مناطق مختلف جهان گسترش داده است. آمریكا نیز در صدد مقابله بر آمده و وارد رقابت با چین شده است.
كیمبال ادامه داد: اگر ایالات متحده بر آن شود كه موشك های بالستیك میان برد یا موشك های كروز زمین به زمین خود را در آسیا علیه چین مستقر كند، احتمال خواهد داشت كه پكن به سمت گسترش ظرفیت موشك های بالستیك خود برود كه زمینه آغاز دوره تازه ای از مسابقه تسلیحاتی خواهد شد.
وی اضافه كرد: البته، ایالات متحده نیاز خواهد داشت كه یكی از كشورهای اطراف چین را راضی كند كه موشك های میان برد آمریكا را برای حمله احتمالی به چین، میزبانی كند. كنگره نیز باید آن را تایید كند كه میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. بنابراین راهی طولانی برای رسیدن به مسابقه تسلیحاتی موشك های بالستیك و كروز میان آمریكا و چین وجود دارد.
مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا روز جمعه یكم فوریه با قرائت بیانیه ای به طور رسمی اعلام كرد آمریكا اجرای پیمان موشك های هسته ای میان برد با روسیه را به مدت 6 ماه به حالت تعلیق در می آورد.
وی افزود: در صورتی كه در این مدت با روسیه به توافق جدیدی دست نیابند، این توافق لغو و فاقد اعتبار خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا هم شامگاه سه شنبه به وقت محلی در سخنرانی سالانه خود در كنگره آمریكا احتمال داد كه بتواند با روسیه و همچنین دیگر كشورها همچون چین، پیمان جدیدی را منعقد كند اما این را هم گفت كه ممكن است این كار عملی نشود.
اروپام*م.ع*1429

سرخط اخبار جهان