۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83197030
T T
۰ نفر
انقلاب و نقش كانون های فكری كودكان و نوجوانان

بندرعباس- ایرنا- كانون های پرورش فكری كودكان و نوجوانان به عنوان یكی از نهادهای فرهنگی موثر در كشور نقش انقلابی را از همان ابتدا با تولید و عرضه خدمات و محصولات فرهنگی برای این سنین ایفا كرده و امروز پس از 4 دهه موفقیت های چشمگیری را پشت سرگذاشته است.

به گزارش ایرنا، كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان، یك شركت كاملا دولتی فرهنگی و هنری است كه برای پُركردن كمبودهای محصولات فرهنگی برای كودكان و نوجوانان در دی‌ ماه 1344 فعالیت خود را در ایران آغاز كرد.
البته سیستم آموزشی دررژیم گذشته با توجه به كپی برداری از سیستم آموزشی دیگر كشورها، بدون توجه به شرایط كشور، مردم ودین آنان و معلمان و كارشناسان آموزشی هرآنچه می كردند دانش آموز خروجی سیستم آموزش و پرورش، دانش آموزی طراز انقلاب و نظام و كشور نمی شد.
با دستور رهبر معظم انقلاب و كار كارشناسی فراوان از اساتید دانشگاه، حوزه و معلمان خبره آموزش و پرورش و اختصاص چندین نشست در شورای عالی انقلاب فرهنگی درنهایت سند بالادستی تنظیم شد و با نام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه پس ازچند سال اجرای كامل خروجی مذبور در دانش آموزان حاصل شود.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی در سال 57 به ‌عنوان شركت دولتی دارای یك اساسنامه و وابسته به وزارت آموزش و پرورش ایران به فعالیت خود ادامه داد تا اینكه در31 اردیبهشت سال 59 در سه فصل و 21 ماده به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
در واقع كانون بر اساس اهداف و ماموریت های شورای انقلاب اسلامی برای تولید، عرضه خدمات و محصولات فرهنگی به كودكان و نوجوانان تاسیس شده كه اكنون از عمر كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان نزدیك به نیم قرن می گذرد.
دراهمیت جایگاه كانون پرورش فكری كودكان، رهبرفرزانه انقلاب اسلامی نگاه بسیار وسیعی به این مجموعه آموزشی و فكری داشته و در دیدار خود با مربیان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می فرمایند: «من به شما عرض كنم كه شما مربی عزیز، شما كه در كتابخانه با كودك مواجه می شوید، شما كه قصه می گویید، شما كه كتاب می فرستید، شما كه كتاب می خوانید و شما كه در كار هنری و آفرینش هنری خودتان، آن كودك را مخاطب قرار می دهید.
رهبر معظم انقلاب در ادامه می افزایند: بدانید كه الان درست روی نقطه‌ اصلی و اساسی حركت می كنید. شما درست آن كاری را كه باید انجام گیرد انجام می دهید، آن كسی می تواند از كار خود، شاد وخشنود واز رضای الهی خاطرجمع باشد كه خلأ لحظه را پر كند. خلأ لحظه این است و شما این خلأ را پُر می كنید».
در این مدت توجه و اعتماد مسوولان نظام به كانون، احترام وسابقه خوش كانون نزد مردم، اعتبار و خوشنامی كانون نزد اهل ادب و هنر، تاثیر مثبت كانون در حوزه بین الملل ادبیات و هنر كودكان و نوجوانان كه همه این ها به دلیل عملكردی قابل قبول بوده نام و نشان كانون را به یك نشان معتبر( برند) در ایران و صحنه های بین المللی تبدیل كرده است.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان دارای وسیع‌ ترین شبكه كتابخانه‌ای كودك و نوجوان و از مهم ‌ترین و معتبرترین تولید كنندگان و ناشران كتاب ‌های این دو گروه سنی در ایران و تهیه ‌كننده مهم فیلم‌ ها و سایر محصولات فرهنگی برای كودكان و نوجوانان است.
بی تردید گستره فعالیت و تجربه امروز كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در تعامل با كودكان و نوجوانان وعرضه خدمات فرهنگی را در كمتر دستگاهی می توان سراغ گرفت، از این رو كانون با چنین پشتوانه ای می تواند گام های مطمئنی برای رسیدن به مقصدهای بالاتر بردارد.
محیطی امن، شاداب و پرازجاذبه، تعامل مناسب با مخاطبان، توجه به استعداد و خلاقیت ها، استفاده از بهترین شیوه های آموزش غیرمستقیم، وجود كتابخانه ای خاص برای كودكان و نوجوانان بخشی دیگری از ویژگی های مركزهای فرهنگی و هنری كانون به شمار می رود.

**كانون پرورش فكری هرمزگان و مسیر بالندگی
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد فرهنگی مهم در این استان قبل از انقلاب اسلامی در سال 54 با یك مركز تاسیس شده بود اما پس از انقلاب و پس از گذشت 40 سال از انقلاب شكوهمند اسلامی با 15مركز فرهنگی هنری ثابت، 2 مركز پستی و 81 نفر نیروی انسانی در كانون و 7 نفر نیز در كانون زبان مسیرتوسعه و بالندگی خود را در پیش گرفته است.
ناهید سلیمانی احمدی بیان داشت: از این تعداد مركز، 5 مركز فرهنگی هنری ثابت و یك مركز پستی در شهر بندرعباس و همچنین 10مركز فرهنگی- هنری ثابت در شهرهای بندرلنگه، میناب، بندرجاسك، حاجی آباد، بستك، فین و سیریك و جزیره های بوموسی، قشم و هرمز و 1 مركز پستی در شهرستان میناب در حال خدمات رسانی به كودكان و نوجوانان هستند.
وی ادامه داد: با افتتاح نخستین مركز فرهنگی هنری هرمزگان در شهر بندرعباس در سال 54، دومین مركز فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان بعد ازانقلاب اسلامی در سال 74 در شهرستان جاسك راه اندازی شد.
به گفته مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان، به ترتیب سایر مركزها در سال 76 در هرمز، سال 77 بوموسی، سال 78 در فین راه اندازی شد.
سلیمانی اضافه كرد: در سال دهه 80 مركزهای فرهنگی هنری شهرستان حاجی آباد، بندرلنگه، سیریك، بستك، میناب، قشم و مركزهای فرهنگی هنری شماره1، 2، 3 و 4 بندرعباس و مركز مجتمع آفرینش این شهر نیز راه اندازی شدند.
این مسوول ادامه داد: دردهه 90 نیز مركزهای تخصصی فراگیر با بهسازی و افزایش كاربری مركز فرهنگی هنری شماره 3 و سفال با بهسازی و افزایش كاربری مركز فرهنگی هنری شماره 4 نیز راه اندازی شدند.
وی ابراز داشت: افتتاح مركز تخصصی علوم با بهسازی و افزایش كاربری مركز مجتمع فرهنگی آفرینش بندرعباس در سال 95 و راه اندازی مرحله دوم آن در سال گذشته (96) نیز به فضای فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان هرمزگان افزوده شدند.
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان در ادامه سخنان خود مساحت مركزهای كانون این استان را 5هزار و 422 متر مربع اعلام كرد و افزود: مساحت برخی از مركزها زیر 200 متر مربع است و این بدان معناست كه فضا برای گسترش مركزها در استان وجود دارد.
سلیمانی اظهار داشت: با توجه به وسعت استان هرمزگان و برخی از شهرهای آن، فاصله طولانی بین شهرها و گستردگی مناطق روستایی، لزوم ارائه خدمت بیشتر به وسیله گسترش تعداد مركزهای جدید به وضوح احساس می شود.
وی ادامه داد: كانون استان هرمزگان توانسته است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون افزون بر140 هزار و 300 جلد كتاب را در اختیار مركزهای خود قرار دهد.
این مسوول یاد آور شد: با وجود كمبود مربی و وجود رشد سالانه تعداد پایگاه فرهنگی و آموزشگاه های دولتی و غیردولتی هرساله افزون بر10هزار دفعه فعالیت و افزون بر 200 هزار نفر شركت كننده در فعالیت های مراكز شاهد باشد.

**راه اندازی كتابخانه تخصصی و سیار كودكان
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان افزود: نیازمندی ها برای تاسیس كتابخانه های كانون پرورش فكری كودكان برای 50 سال پیش تعریف شده اما با توسعه شهرنشینی و رشد اطلاعات و نیازمندی ها توسعه كتابخانه های تخصصی برای دسترسی راحت تر خانواده ها به كتاب جدی است.
سلیمانی احمدی گفت: كتابخانه تخصصی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در 4 شهرستان بشاگرد، رودان، خمیر و پارسیان بدون كتابخانه تخصصی هستند.
وی یكی از فعالیت های تعریف شده در كتابخانه های تخصصی ویژه كودكان را آموزش شیوه نامه های متناسب كتاب و كتابخوانی به كودكان برشمرد.
مدیركل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان گفت: تا پایان امسال 5 كتابخانه سیار شهری و روستایی خریداری می شود كه اولویت راه اندازی این كتابخانه ها را شهرستان های میناب، بندرعباس و محلات آن است.
سلیمانی امكانات این كتابخانه را شامل قفسه كتاب، كتاب، رایانه، وسایل و تجهیزات برای نمایش فیلم و نمایش عروسكی به همراه یك مربی عنوان كرد.

**فراگیری زبان های انگلیسی و عربی توسط 2600 زبان آموز
مدیركانون زبان هرمزگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: كانون زبان این استان با 2 نیرو درسال 84 راه اندازی شد كه این تعداد به 7 نیرو افزایش یافته است.
پروین پشتكوهی با بیان تعداد مركزهای كانون زبان هم اكنون به دو مركز افزایش یافته است، تعداد زبان آموزان در این مدت را 2هزار و 600 نفر در زبان های انگلیسی و عربی اعلام كرد.

**جایگاه كانون در ارائه خدمات فرهنگی به كودكان و نوجوانان
كارشناس مسوول فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان نیز گفت: كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان این استان هرساله ویژه برنامه ها و جشنواره های مختلفی را در حوزه كودكان و نوجوانان و مربیان برگزار می كند كه باعث ارتقا جایگاه كانون هرمزگان شده است.
نعیم اسدی، برگزاری جشنواره های جشنواره بین المللی قصه گویی، امام رضا(ع)، هفته هفته ملی كودك، دهه كرامت، هفته كتاب و كتابخوانی، هفته پژوهش، ویژه برنامه های دهه مبارك فجر و سایر برنامه های مناسبتی در طول سال را بخشی از فعالیت های كانون هرمزگان عنوان كرد.
وی ادامه داد: اجرای طرح های مشترك با آموزش و پرورش نظیر طرح كانون مدرسه، نمایشگاه های كتاب و محصولات فرهنگی، طرح عیدانه كتاب، برگزاری نشست های تخصصی و نقد كتاب با حضور نویسندگان برجسته استانی و كشوری، ارائه خدمات فرهنگی به كودكان و نوجوانان روستایی از طریق مركز سیار روستایی، كتابخانه پستی، حضور تریلی سیار نمایش(پیك امید) و چندین دوره نمایش در مناطق محروم استان را نمونه ای از این فعالیت ها نام برد.
مسوول فرهنگی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان در این رابطه به صورت مصداقی به كسب مقام دوم قصه گویان هرمزگان در بیست و یكمین جشنواره قصه گویی، دریافت رتبه اول بخش نقاشی توسط عضو مركز شماره 4 كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان بندرعباس در چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیرپیشرفت» و درخشش اعضای كانون هرمزگان درهنری های تجسمی كشور درسال جاری اشاره كرد.

**بررسی وضعیت یكهزار و160 عنوان اسباب بازی
اسدی از دیگر دستاوردهای كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان در بخش اعضا و مربیان به كسب مقام و رتبه های برتر در مسابقه و جشنواره های و فراخوان های ملی و بین المللی از جمله سومین مسابقه بین المللی نقاشی تهران (كانون)، فراخوان بین المللی لدیسه چك، جشنواره های بین المللی رضوی در چند سال برگزاری، بیستمین مسابقه بین المللی نقاشی'مجله دنیای هنری' كشور اسلوونی و شانزدهمین نمایشگاه سه سالانه كودكان'های وینكا' كشور فنلاند 2017 اشاره كرد.
این مسوول در حوزه كودك و نوجوان ابراز داشت: در بخش های حائز اهمیت و مفید در زمینه اسباب بازی ها و سرگرمی های كودك و نوجوان، در سال 97 افزون بر یكهزار و160 عنوان اسباب بازی به وزن بیش از 580 هزار كیلوگرم مورد بررسی قرار گرفت.
اسدی در خصوص كانون و جایگاه حمایت از نخبگان در حوزه تخصصی كودك و نوجوان نیز گفت: در این زمینه كانون توانسته علاوه بر برگزاری نشست های تخصصی با نخبگان حوزه های مختلف، افرادی را به عنوان صاحبنظر و صاحب فكر به جامعه معرفی كند.

**بارگذاری 200 اثر قصه گویی در فضای مجازی
وی ادامه داد: در این راستا در سالهای اخیر كانون استان میزبان شاعران و نویسندگان برجسته كشوری وبین المللی همچون رحماندوست، خانیان، حسن زاده، اكبرپور و افسانه شعبان نژاد و كلر ژوبرت نویسنده فرانسوی مقیم ایران باشد.
اسدی در ادامه به محوری ترین برنامه های دهه فجر امسال كانون اشاره و بیان كرد: در دهه فجر امسال ویژه برنامه هایی از جمله برگزاری نمایشگاه كتاب و عرضه محصولات فرهنگی، اجرای نمایش عروسكی، برپایی كاروان انقلاب فجر، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران برگزار می شود.
وی برپایی نمایشگاه دستاوردهای كانون، دعوت از مبارزان انقلابی، معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و تجلیل از مقام شهید، برگزاری جشنواره منطقه ای طنزادبی و شركت در راهپیمایی 22بهمن را بخش دیگری از این برنامه ها عنوان كرد.
مسوول فرهنگی كانون پرورش فكری هرمزگان، بارگذاری 200 اثر قصه گویی در فضای مجازی در جشنواره قصه گویی امسال كانون را بخش دیگری از فعالیت های حوزه فرهنگی و هنری عنوان كرد.

**راه اندازی مركز علوم راهی برای غنی ‌تر شدن پژوهش دركودكان
كارشناس فرهنگی و رابط پژوهش كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان نیز گفت: باتوجه به كتاب محور بودن تمامی فعالیت ها كانون محلی برای تولید فكر و ایده های نو و جدید در حوزه كودك و نوجوان بوده است.
طاهره مسافری افزود: كانون همواره تلاش كرده تا در حوزه محتوا و انتقال پیام به شیوه غیرمستقیم و مناسب مخاطبان خود بردارد.
وی عنوان كرد: چاپ چندین هزار جلد كتاب با عنوان های مختلف و راه اندازی مركز تخصصی علوم در راستای غنی ‌تر كردن جنبه تحقیقی و پژوهشی برای كودكان و نوجوانان از فعالیت های حوزه پژوهشی كانون به شمار می رود.
مسافری گفت: مركز تخصصی علوم كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان هرمزگان شامل بخش‌ های زیست بوم‌ های جانوری، با گونه‌ های جانوری تاكسی درمی و گیاهان هرمنطقه، اكوسیستم ‌های دریایی، آكواریوم ماهیان، بخش فیزیك، شیمی، زمین شناسی، بخش رصد، هواشناسی و نجوم است.

**درخشش مركز فراگیر در جشنواره قصه گویی در 3 دوره متوالی
مربی مسوول كانون فراگیر بندرعباس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این مركز در سال 93 و در هفته معلولان افتتاح شد كه خوشبختانه طی این مدت توانسته ‌ایم اعضای زیادی را زیر پوشش قرار دهیم.
فاطمه غفاری افزود: امسال برای سومین سال متوالی طرح كانون و مدرسه با مدرسه ناشنوایان پیوند اجرا شد و درحوزه كار آفرینی كاربردی با كودكان و نوجوانان ناشنوا فعالیت های خوبی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: این طرح در سال جاری از آذرماه امسال همزمان با روز جهانی معلولان شروع شده و تا آذرماه سال آینده ادامه دارد.
به گفته مربی مسوول كانون فراگیر بندرعباس، در این طرح 15 نفر از این كودكان و نوجوانان در كارگاه كاردستی های كاربردی شامل كیف پول، عروسك و محصولات قابل عرضه و تولید شركت دارند.
غفاری گفت: بیش از 70 عضو با نیازهای ویژه دارای اختلالات بینایی، كم بینایی و نابینا، ناشنوا و كم شنوا و جسمی و حركتی و اوتیسم در این مركز فعالیت دارند كه برحسب توانمندی های این دسته از اعضای كانون، فعالیت ‌هایی كه دوست دارند را با راهنمایی مربیان خود انتخاب و انجام می ‌دهند.
وی عنوان كرد: اعضای كم‌ شنوا بیش تر به سمت پانتومیم، نقاشی و فعالیت‌ های كاردستی می ‌روند چون حس بینایی را بیش‌ تر حس می ‌كنند، یا اعضای نابینا كتاب ‌خوانی را كه برایشان مفیدتر است.
غفاری افزود: با وجود امكانات فعلی نابنیایان و ناشنوایان در این مركز اما به دلیل افزایش فعالیت ها و حضور كودكان و نوجوانان بیشتر در این مركز، تهیه دستگاه به دید جهت استفاده اعضای كم بینا، تهیه كتاب ‌هایی به خط بریل ویژه نابینایان و تامین امكانات ویژه صوتی و تصویری و اتاق ویژه نابینایان بیشتری نیاز داریم.
مربی مسوول كانون فراگیر بندرعباس اضافه كرد: در بخش قصه گویی مركز فراگیر به صورت 3 دوره متوالی به جشنواره قصه گویی استانی، ملی و بین المللی راه یافته و مربیان و اعضای مركز حائز رتبه های برتر این دوره ها بوده اند.

**خانواده ها طالب مطالب دینی و علمی برای كودكانشان هستند
كانون بستك در راستای احیای بازی های محلی و اسباب بازی های بومی- محلی برنامه های زیادی را برگزار كرده و خوشبختانه استقبال خوبی نیز از سوی اعضا و خانواده ها برنامه ها شده است.
مربی مسوول كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مركز بستك نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: كانون پرورش فكری كودكان مركز بستك تیرماه سال 86 با دو مربی فرهنگی و یك نیروی خدمات راه اندازی شد.
زهرا رحمانی بیان داشت: تعداد كتاب های این مركز را 10 هزار و 244 جلد كتاب اعلام كرد و افزود: در بخش كودك و نوجوان با توجه به این كه هر سال كتاب های انتشار یافته جدید برای مركز ارسال می شود كمبود خاصی نداریم.
وی درعین حال گفت: در راستای استفاده بیشتر مربیان از كتاب، جای كتاب های شاعران و نویسندگان مطرح كشور مثل گلستان و بوستان، مثنوی فردوسی خالی است.
رحمانی با بیان این كه كتاب های دینی هم جواب گوی نیازهاشون نیست، ادامه داد: خانواده ها بیشتر طالب مطالب دینی و علمی هستند البته در بخش هنری نقاشی و سفال نیز علاقه مند هستند كه متاسفانه در مركز بستك به صورت تخصصی كار نمی شود.
مربی مسوول كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مركز بستك یادآور شد: خانواده هایی كه كانون را می شناسند تمامی فعالیت كانون را برای بچه های خود مناسب می بینند و حتی مسوولان شهرستان نیز خواهان توسعه كانون در بخش ها و روستاهای این شهرستان هستند.

**سهم كانون پرورش فكری بوموسی در تربیت نسل های خلاق
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان مركز بوموسی نیز در سال 78 راه اندازی شده و از ابتدای تا كنون دارای 716 عضو است. تعداد اعضای سال 97 طبق بازه زمانی 215 نفر است كه در فعالیت های مختلف این مركز شركت می كنند.
مربی مسوول كانون بوموسی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در طول سال برنامه های مختلفی در این مركز انجام می شود كه می توان به برگزاری كارگاه‌ های تخصصی نمایشنامه ‌نویسی خلاق توسط شهرزاد زارعی كارشناس روابط عمومی، كارگاه قصه گویی توسط ناهید پذیرایی كارشناس فرهنگی كانون هرمزگان و هستی احمد زاده مربی هنری كانون در هفته نخست بهمن اشاره كرد.
نجوا آزاد از دیگر فعالیت های انجام شده به برگزاری كارگاه «فرزند پروری و سبك زندگی سالم» به مناسبت هفته ملی كودك با مشاركت شبكه بهداشت و درمان، برگزاری گارگاه دوست ‌یابی و هنر نه گفتن، فواید و آسیب ‌های فضای مجازی با همكاری پلیس فتا در بوموسی بخشی از برنامه های اجرا شده در این مركز اشاره كرد.
وی در خصوص كسب رتبه های برتر نیز گفت: فریناز چمنی در سال 96 در بخش نقاشی بین المللی، یاسمن جعفری در نقاشی بین المللی سال 95، مرضیه رییسی در سال 93 در بخش نقاشی بین المللی، كسب رتبه قصه گویی استانی و عكاسی دو سالانه سال 97، دریافت رتبه های مختلف در جشنواره رضوی، مسابقه سرود استانی و برگزیده ویژه برنامه معرفی كتاب از دیگر امتیازهای اعضای كانون در بوموسی است.

**جایگاه روابط عمومی كانون در انعكاس فعالیت ها
كارشناس روابط عمومی كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هرمزگان از روابط عمومی به عنوان ورودی هر سازمانی یاد كرد كه افزایش ارتباط این حوزه و رسانه ها نقش مهمی در آشنایی این نهادها با مشكلات یكدیگر و افزایش جایگاه اطلاع رسانی در جامعه را به دنبال دارد.
شهرزاد زارعی افزود: كیفیت فعالیت ‌های كانون پرورش فكری با نحوه انعكاس و بازتاب خدمات ممتاز و تولیدات متمایز آن نیز ارتباط مستقیم دارد و تحقق این امر نیز مستلزم ارتباط موثر كارشناسان و مدیران روابط عمومی كانون با رسانه‌ ها و نهادهای خبری از نحوه اجرای فعالیت های محوری كانون برشمرد.
كارشناس روابط عمومی كانون پرورش فكری هرمزگان برگزاری برنامه های بزرگ و ارائه خدمات فكری، فرهنگی و هنری در كانون را نتیجه همراهی و همفكری تمامی كاركنان و مربیان این مجموعه دانست و افزود: در انعكاس این خدمات و تلاش ها، روابط عمومی كانون نیز باید همپای سایر همكاران خود فعال باشد.
زارعی یاد آور شد: در حوزه روابط عمومی كانون پرورش فكری نیز تلاش براین است كه توسعه و ترویج ادبیات و هنر كودكان و نوجوانان كه هرساله در قالب همایش ها و جشنواره‌ های مختلف قصه گویی، نمایش عروسكی و پویانمایی، نمایشگاه كتاب و سایر فعالیت ها برگزار می شود، به خوبی اطلاع رسانی شده تا جایگاه كانون و فعالیت هایش برای خانواده ها شناخته تر شود.

**كانون پرورش فكری كودكان در افق آینده
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می تواند متولی تامین نیاز فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش و یك دستگاه تربیتی برتر در گروه دستگاه های تربیتی و جریان ساز كشور باشد و در تحقق این مهم باید افق روشنی را در تدوین و اجرای سیاست های برنامه ریزان فرهنگی و هنری پیش روی خود قرار دهد.
كاركنان و مسوولان كانون اگر بر این میثاق پافشاری كنند می توانند در راستای تربیت اعضای متدین و مبادی آداب اسلامی، برخوردار از سلامت نفس، منظم و وظیفه شناس، خلاق و كنجكاو، مسوولیت پذیر، پرسشگر، دارای تفكر انتقادی، اهل مطالعه و تحقیق، آشنا با فرهنگ ایرانی واسلامی و همچنین كادرسازی در حوزه مربیان با نشاط، خوش ذوق، با انگیزه، توانا، متعهد و متخصص قدم های سازنده ای برای كشور بردارند.
گزارش از فرنگیس حمزه یی ماشاری
9887 /6048

سرخط اخبار استان‌ها