۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۲۱
کد خبر: 83195671
T T
۰ نفر
شخصيت‌هاي فرهنگي،‌ ادبي و هنري نماد هويت يك شهر هستند

تبريز- ايرنا- استاندار آذربايجان‌شرقي با اشاره به جايگاه پروين اعتصامي به عنوان بزرگترين شاعره نامي ايران گفت: هر شهر و كشوري با بزرگان و فرهيختگان خود در دنيا شناخته مي‌شود و شخصيت‌هاي فرهنگي،‌ ادبي و هنري نماد هويت يك شهر هستند.

به گزارش ايرنا 'محمدرضا پورمحمدي' روز يكشنبه در نشست اعضاي هيات علمي و ستاد اجرايي جشنواره بين‌‌المللي پروين اعتصامي در تبريز اظهار داشت: تبريز شهر اولين‌هاست و اين عنوان به خاطر ظهور و حضور شخصيت‌هاي بزرگي كه در طول تاريخ در اين خاك زيسته‌اند و مكتب‌هايي كه در رشته‌هاي مختلف فرهنگي و هنري خلق كرده‌اند، زيبنده‌ تبريز شده است؛‌ شخصيت‌هايي چون خاقاني،‌ ميرعلي تبريزي، همام، ‌شهريار، پروين اعتصامي و دهها فرهيخته‌ ديگر امروز بايد به مثابه‌ الگويي براي نسل جوان معرفي شوند.
وي افزود: يكي از اجزاي مهم و با ارزش در هر شهري كه انديشه و نگاه همگان را به خود جلب مي كند، بدون شك معرفي استوانه‌هاي فرهنگي و ادبي و هنري آن شهر است كه به شهر هويت بخشيده و حسي قوي در مخاطبان ايجاد مي كند.
استاندار آذربايجان‌شرقي تاكيد كرد: نبايد اين پشتوانه‌ غني فرهنگي و ادبي مورد غفلت واقع شود، زيرا رفع ناهنجاري هاي اجتماعي در گرو الگوسازي از بزرگان اين مرز و بوم است.
پورمحمدي با تقدير از اجراي برنامه‌هاي متعدد فرهنگي و هنري در سطح استان و تبريز بر لزوم تعريف برنامه‌هاي مختلف هنري و ادبي در طول ايام سال در سطح شهر تاكيد كرد و گفت: زماني كه گردشگري به شهر تبريز مي‌آيد بايد با حجم عظيمي از برنامه‌هاي فرهنگي و هنري مواجه شود و گزينه‌هاي متعددي براي انتخاب داشته باشد.
استاندار آذربايجان‌شرقي، برگزاري جشنواره بين‌المللي پروين اعتصامي در زادگاه اين شاعر نامي را امري مهم و در خور تقدير دانست و گفت: پرداختن به حوزه فرهنگ چهره زيبايي از زندگي را براي آينده‌سازان اين مرزو بوم ترسيم مي‌كند.
پورمحمدي با اشاره به برگزاري آيين گراميداشت مشاهير و مفاخر ادبي استان گفت: تبريز عالم‌پرور و اديب‌پرور تاريخچه كهني از شعر و ادب و فرهنگ دارد و نخبگان و انديشمندان و نيز ادباي بزرگ و به نامي را در دامن خود پرورش داده است.
پورمحمدي بيان كرد: مشاهير و مفاخر علم و ادب و هنر در هر جامعه آئينه‌اي از ميراث تمدن و فرهنگ آن جامعه محسوب مي‌شوند و اين خطه از ميهن عزيز اسلامي در طول تاريخ مهد علما، دانشمندان، ادبا و بزرگاني بوده است كه آوازه نامشان در جاي جاي اين كره خاكي مشهود است.
وي ادامه داد: بزرگداشت مفاخر و نخبگان ادبي، گامي بلند براي تقويت فرهنگ، شعر و ادب است و اين آئين باشكوه حداقل كاري است كه مي‌توان در شأن و مقام بزرگان علمي و ادبي انجام داد.
پورمحمدي خواستار حضور پررنگ‌تر صدا و سيما براي معرفي پروين اعتصامي به عنوان شاعري اخلاق‌مدار در جامعه شد.
وي همچنين موافقت خود را براي نواختن زنگ پروين اعتصامي در مدارس تبريز اعلام كرد.
استاندار آذربايجان‌ شرقي از ادارات و نهادهاي فرهنگي استان خواست تا به اقتضاي مسئوليت هايي كه دارند براي ايجاد فضاي ادبي متناسب با محوريت پروين اعتصامي در طول برگزاري جشنواره اهتمام لازم را داشته باشند.
دبير علمي جشنواره‌ بين‌المللي پروين اعتصامي نيز در اين نشست گفت: اين جشنواره فرصتي براي بازشناخت هويت فرهنگي كشور و منطقه است.
به گزارش ايرنا 'ابوالفضل عليمحمدي' اظهار داشت: آرزوي ديرينه جامعه ادبي و فرهنگي است كه براي حكيم بانوي شعر ايران، در زادگاهش تبريز، جشنواره‌اي درخور برگزار شود كه مناسب‌ترين روز براي چنين جشنواره‌اي، ‌سالروز تولد اعتصامي يعني بيست و پنجم اسفندماه است.
وي با ارايه گزارشي از روند برگزاري جشنواره، افزود: انجمن ادبي تبريز با حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، طرح برگزاري اين جشنواره‌ بين‌المللي را آغاز و دبيرخانه جشنواره در خانه‌ پروين اعتصامي داير شد و پس از هم‌انديشي‌ها و نشست‌هايي با اعضاي شوراي علمي و سياست‌گذاري، پوستر فراخوان آثار تهيه و در ٢٥ دي‌ماه رونمايي شد.
عليمحمدي بيان كرد: ‌هدف اين برنامه تنها افتتاحيه و ارايه مقالات و چاپ كتابهايي در اين زمينه نيست بلكه هدف نهايي آن در حد توان و با صلاحديد و همكاري نهادها و سازمان‌هاي مرتبط، ارايه الگوي مناسبي از يك شخصيت شعري، هنري و فكري بخصوص براي جوانان و حتي كودكان براي بازشناخت هويت فرهنگي ما هم هست.
وي تاكيد كرد: طبيعي است كه براي چنين هدفي، عزم و اراده‌ يك يا 2 نهاد فرهنگي كافي نيست.
دبير علمي جشنواره‌ي بين‌المللي پروين اعتصامي در ادامه از مديركل آموزش و پرورش استان خواست تا در فاصله‌ زماني ١٥ تا ٢٠ اسفند، ‌زنگي با عنوان 'زنگ پروين اعتصامي' در مدارس زده شود و براي دانش‌آموزان در ارتباط با شعر و شخصيت اين شاعر نامدار سخنراني شود.
وي همچنين از شهردار تبريز خواست تا برخي اشعار حكمت‌آميز و عرفاني پروين اعتصامي در محل‌هاي مناسب شهر،‌ديوارنويسي شده و فضاي دروني خانه‌ي پروين اعتصامي و ديوارهاي بيروني و تابلوهاي فرسوده آماده‌سازي شود.
عليمحمدي خواستار چاپ تمبر يادبود پروين اعتصامي توسط اداره پست و همچنين تشكيل ميزگردهايي با عنوان شناخت شخصيت و شعر پروين در ساعت‌هاي مناسب از سوي صدا و سيماي مركز استان شد.
مديرعامل بيناد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربايجان از نهادهاي متولي فرهنگ و هنر و دانشگاه ها در استان خواست تا زمينه را براي حضور محققان و هنرمندان و پژوهشگران در اين جشنواره فراهم كنند.
بر اساس اين گزارش جشنواره بين‌المللي پروين اعتصامي با موضوعات پيشنهادي براي تحقيق و تدوين مقاله شامل، زندگاني،‌ اشعار و انديشه‌هاي انساني،‌ اجتماعي و اخلاقي پروين اعتصامي،‌ نقد و تحليل اشعار پروين اعتصامي،‌ سرچشمه‌هاي فكري،‌ ديني،‌ هنري،‌ اجتماعي و اخلاقي پروين اعتصامي،‌ پروين اعتصامي و شعر معاصر ايران،‌ پروين اعتصامي در فراسوي مرزها، آرمان شهر پروين اعتصامي و پروين اعتصامي و ادبيات جهان برگزار مي‌شود.
همچنين در اين جشنواره موضوع هاي پيشنهادي براي فعاليت‌هاي فرهنگي و خلاقيت‌هاي ادبي و هنري شامل؛ ترجمه‌ منظوم شعر پروين اعتصامي به زبان‌هاي ديگر، سرودن شعر در موضوع پروين اعتصامي، آفرينش متن در موضوع پروين اعتصامي، خوشنويسي يك يا چند شعر از پروين اعتصامي و مصورسازي يك يا چند شعر روايي و تمثيلي از پروين اعتصامي است.
پيشنهاد اجراي زنگ پروين اعتصامي در مدارس و آشنايي بيشتر دانش‌آموزان با پروين اعتصامي به اداره كل آموزش و پرورش استان، پيشنهاد ديوارنويسي اشعار برگزيده از ديوان پروين اعتصامي به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تبريز، حفظ اشعار پروين اعتصامي توسط دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و مشاعره، برگزاري ميزگردهاي تلويزيوني در موضوع زندگاني و نقد و تحليل اشعار و انديشه‌هاي پروين اعتصامي و مسابقه خوشنويسي از اشعار پروين اعتصامي از برنامه‌هاي جنبي اين جشنواره است.
به گزارش ايرنا علاقمندان مي‌توانند مقالات،‌اشعار و آثار هنري خود را حداكثر تا بيستم بهمن‌ماه جاري به نشاني ايميل جشنواره jashnvarehparvin@gmail.com ارسال كنند.
تاريخ برگزاري جشنواره بيست و پنجم اسفندماه سال جاري و زمان برگزاري برنامه‌هاي جنبي جشنواره ياد شده نيز بيستم تا بيست و پنجم اسفندماه جاري است.
جشنواره بين‌المللي پروين اعتصامي توسط انجمن ادبي تبريز با حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان و با همكاري استانداري آذربايجان‌شرقي، بنياد فرهنگ،‌هنر و ادب آذربايجان، بنياد پژوهشي شهريار، اداره كل آموزش و پرورش استان، سازمان ميراث فرهنگي،‌ صنايع دستي و گردشگري، سازمان فرهنگي، ‌هنري شهرداري تبريز، صدا و سيماي مركز استان و دانشگاه تبريز برگزار مي‌شود.
3093/518

سرخط اخبار استان‌ها