۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 83192016
T T
۰ نفر

ساماندهی 1475گلزار شهدای هرمزگان

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۲۵
کد خبر: 83192016
ساماندهی 1475گلزار شهدای هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- یكهزار و 475 طرح در سطح گلزار، مزار و شهدای جدید استان هرمزگان درطول انقلاب تكمیل شده كه از این تعداد 295 طرح در سطح گلزارهای شهدا اجرایی شده است.

به گزارش ایرنا، بنیاد شهید و امور ایثارگران از نهادهای انقلاب اسلامی است كه بنیان اولیه آن بر اساس فرمان 10 ماده ای امام خمینی(ره) خطاب به شورای انقلاب و دولت موقت در 22 اسفند 1358 به منظور رسیدگی به وضعیت خانواده های شهدا و همچنین رسیدگی به امور معلولان و آسیب دیدگان انقلاب اسلامی تشكیل شد.
با پایان یافتن جنگ در سال 67 به منظور رسیدگی بهتر به امور جانبازان مسوولیت اداره امور جانبازان با فرمان حضرت امام خمینی(ره) بر عهده بنیاد مستضعفان قرار گرفت و نام این نهاد به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تغییر یافت.
در سال 69 همزمان با بازگشت آزادگان به كشور ستاد رسیدگی به امور آزادگان زیر نظر ریاست جمهوری تأسیس و امور مربوط به رسیدگی به خانواده های آنان كه تا آن زمان تحت پوشش بنیاد شهید بودند به این ستاد واگذار شد.
در21 خرداد 77 اساسنامه بنیاد شهید انقلاب اسلامی به تصویب مجلس شورای اسلامی و در ششم تیر 77 به تأیید شورای نگهبان رسید و طبق این اساسنامه بنیاد شهید دارای شخصیت حقوقی مستقل و از نهادهای عمومی غیردولتی است كه تحتنظر رییس جمهور و نظارت عالیه مقام رهبری قرار دارد.
در سال 81 پس از درخواست مسوولان نهادهای ایثارگری و تایید مقام معظم رهبری 8 بهمن سال 81 طبق مصوبه شورای عالی اداری در19 اردیبهشت سال 83 تجمیع نهادهای ایثارگری(سازمان جانبازان، ستاد امورآزادگان وبنیاد شهید) درساختاری یكپارچه در بدنه دولت به تصویب رسید و به این ترتیب سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران شكل گرفت.
رییس بنیاد شهید و امورایثارگران هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عملكرد این سازمان از ابتدای شكل گیری آن در این استان تا كنون را در بخش های مختلف آن تشریح كرد.
محمدرضا پاكدامن در حوزه تعاون و امور اجتماعی به تعداد جانبازان و ایثارگران شاغل این استان اشاره كرد و افزود: 2هزار و864 نفر در دستگاه های دولتی و591 نفر نیز در بخش غیردولتی مشغول به فعالیت هستند.
به گفته وی، 3هزار و 123 نفر از جامعه ایثارگری استان هرمزگان نیز حقوق بگیر یا مستمری بگیر بنیاد شهید این استان هستند.
رییس بنیاد شهید و امورایثارگران هرمزگان، میانگین سالانه تعداد پرونده ها برای تعیین درصد و احراز مصداق های ایثارگری را 250 پرونده اعلام كرد.
پاكدامن بیان داشت: همچنین تاكنون 5هزارنفر از فرزندان خانواد شهدا، جانبازان و ایثارگران از طرح معافیت از خدمت وظیفه عمومی و كسر خدمت استفاده كرده اند.

**تكمیل 295 طرح در گلزارهای شهدا
این مسوول در خصوص وضعیت گلزارهای شهدای هرمزگان نیز بیان داشت: در مجموع 295 طرح درسطح گلزارهای این استان تكمیل شده كه 76 طرح مربوط به شهرستان میناب، 71 طرح در بندرعباس، 50 طرح در رودان، 47 طرح در حاجی آباد و 36 طرح مربوط به بندرلنگه است.
وی تعداد طرح های تكمیل شده در بخش مزار شهدای هرمزگان را یكهزار و 100 طرح اعلام كرد و گفت: از این تعداد 504 طرح در شهرستان بندرعباس و كمترین آن در حاجی آباد با 80 طرح تكمیل شده است.
پاكدامن طرح های انجام شده در بخش شهیدان جاوید الاثر در استان هرمزگان را در مجموع 85 طرح اعلام كرد كه بیشترین آن با 31طرح در بندرعباس و 7 طرح در حاجی آباد اجرا شده است.

**جمع آوری 2هزارو400پرونده شهدای جدید
رییس بنیاد شهید و امورایثارگران هرمزگان در حوزه اسناد و انتشارات و فرهنگی و هنری به جمع آوری 2هزار و 400پرونده جمع آوری شده درحوزه شهدای جدید اشاره كرد.
وی گفت: همچنین 25 مورد اثرچندرسانه ای شهدا تولید و 20مورد كتاب در حوزه یادمان شهدا تهیه و چاپ شده است.
پاكدامن برگزاری 10هزار یادواره شهدا، اجرای 150مراسم ملی مذهبی، اجرای 30نمایشنامه با رویكرد ترویج فرهنگ ایثارو شهادت و 30جشنواره شعر و خاطره نویسی را از مهم ترین فعالیت های بنیاد شهید هرمزگان در طول انقلاب اسلامی عنوان كرد.
وی در خصوص فعالیت صندوق قرض الحسنه شاهد وایثار و ارائه خدمات و تسهیلات به جامعه هدف ابراز داشت: صندوق شاهد این استان دارای 5 هزار عضو است كه تاكنون 13 درصد اعضا از تسهیلات آن استفاده كرده اند.
پاكدامن در ادامه به مهم ترین برنامه های دهه فجر امسال بنیاد شهید هرمزگان به نواختن زنگ انقلاب در مدرسه های شاهد، افتتاح مجتمع توانبخشی ایثار، دیدار با خانواده های شهدا و ایثارگر و افتتاح طرح گلزار شهدای بندرعباس، حاجی آباد، بندرلنگه و رودان اشاره كرد.
وی عطرافشانی گلزار شهدا و رونمایی از آثار چندرسانه ای شهدای انقلاب، بازدید دانش آموزان شاهد از پالایشگاه نفت بندرعباس و برگزاری مسابقات فرهنگی در مدرسه های شاهد را از دیگر برنامه های این دهه عنوان كرد.

**برگزاری یادواره شهدای حاجی آباد و مدافع حرم گرامیداشت دهه فجر
مدیربنیاد شهید و امور ایثارگران حاجی آباد نیز گفت: به مناسبت گرامیداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی، یادواره شهدای این شهرستان و مدافع حرم استان هرمزگان 17 بهمن بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود.
قاسم صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مكان برگزاری این یادواره را در مجموعه ورزشی انقلاب(تربیت بدنی حاجی آباد) با سخنرانی سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و خاطره گویی كاظمی جانباز مدافع حرم و با حضور خانواده دانشمند شهید احمدی روشن عنوان كرد.
وی بیان داشت: در این یادواره خانواده های شهید عبدالحمید سالاری و خلیل تختی نژاد شهیدان مدافع حرم استان هرمزگان حضور می یابند.
شهید عبدالحمید سالاری نخستین شهید مدافع حرم استان هرمزگان از اهالی روستای سردر سیرمند از توابع شهرستان حاجی آباد است كه 12 آذر سال 94 در سوریه به شهادت رسید.
شهید خلیل تختی نژاد نیز دومین شهید مدافع حرم از استان هرمزگان و فرمانده عملیاتی، 14 خرداد امسال همزمان با 19 ماه مبارك رمضان رمضان در منطقه درعا سوریه به شهادت رسید.
مدیربنیاد شهید و امورایثارگران حاجی آباد، دیدار بانوان ایثارگر با فرماندارحاجی آباد، خاطره گویی ایثارگران در مدارس و دانشگاه ها، عطر افشانی گلزار شهدا، برگزاری مسابقه تیراندازی با تپانچه بادی ویژه آقایان و بانوان ایثارگر، برگزاری كارگاه آموزش خانواده، اجرای مرحله دوم طرح پایش سلامت ایثارگران، تجلیل از دانشجویان ممتاز شاهد و ایثارگر را بخش دیگری از برنامه های این بنیاد در دهه فجر امسال ذكر كرد.
گزارش از فرنگیس حمزه یی
9887 /6048

سرخط اخبار استان‌ها