۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 83190290
T T
۰ نفر
رسانه ها باید به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه عمل كنند

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: رسانه ها باید در پاسخگویی، گفت وگو و خود انتقادی پیشقدم شوند تا بتوانند علاوه بر نظر و بیان در حوزه عمل نیز الگویی از شفافیت، آگاه سازی و تقویت مسائل اجتماعی باشند.

به گزارش ایرنا، سید ضیاء هاشمی روز چهارشنبه در نشست شورای اطلاع رسانی و روابط عمومی های استان بوشهر افزود: اصحاب رسانه همانطور كه توقع دارند منشا آگاهی بخشی و شفاف سازی و نور افكنی بر واقعیت های جامعه باشند بطور متقابل خودشان نیز باید نسبت به مسئولیت اجتماعی كه دارند، توجه كنند.
وی بیان كرد: مسئولیت اجتماعی یكی از رویكردهای نظری برجسته در تامین جایگاه اجتماعی رسانه هاست و هر چه در این حوزه موفق تر باشند نقش اجتماعی و اثرگذاری رسانه برجسته تر خواهد بود.
هاشمی ادامه داد: به عنوان یك عضو كوچك از خانواده برزگ رسانه، این نگاه را همراهی و استقبال و از نظرها و ایده ها استفاده می كنم.
هاشمی بیان كرد: مسئولیت اجتماعی رسانه این است كه مسئول شفاف سازی واقعیت های اجتماعی باشد و تعهدی برای خود در این زمینه قائل شود.
وی گفت: رسانه بخشی از جامعه نیست كه تنها مطالبه گر و مدعی باشد و اگر مطالبات و نقدها را مطرح می كند خود نیز متعهد، موظف و مسئول است كه نقش خود را نیز در این زمینه ایفا كند.
هاشمی اظهار داشت: رسانه نقاد قدرت، دولت، كانون های سیاسی و اقتصادی است اما خودش هم یكی از كانون های اساسی اجتماعی است كه باید پاسخگو باشد كه تا چه میزان در تقویت انسجام و اعتماد اجتماعی اثر گذار بوده است.
وی افزود: رسانه در دنیای مدرن جایگاهی مهم در عرصه اجتماعی دارد و اگر نباشد پیوند بین افكار عمومی و اركان حكومت از بین می رود و باعث می شود كه جامعه و مدیریت آسیب ببیند به همین دلیل رسانه نقش محوری دارد و روز به روز این نقش حساس تر می شود.
مدیرعامل ایرنا افزود: اقدامی كه رسانه انجام می دهد موجب می شود سرمایه مهم اعتماد اجتماعی افزایش پیدا كند.
هاشمی ادامه داد: اگر اصحاب رسانه سوال و مطالبه می كنند از باب تامین منافع و حفظ حیات تعالی رسانه ها نیست بلكه برای افزایش پویایی جامعه و اعتماد اجتماعی و تقویت پیوند بین مدیریت و افكار عمومی این كار صورت می گیرد.
وی افزود: اگر رسانه ها این كار را نكنند امانتدار خوبی برای افكار عمومی نیستند به همین دلیل با حفظ حس مسئولیت اجتماعی كه مستلزم رعایت اخلاق حرفه ای است می توانیم كار را انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اضافه كرد: رسانه ها برای موفقیت باید استقلال و اخلاق حرفه ای را رعایت كنند و هرجا رسانه ای از اخلاق حرفه ای فاصله گرفته به سایر رسانه ها نیز آسیب زده است.
هاشمی بیان كرد: هر جا كه رسانه ای استقلال حرفه ای خود را از دست داده و به جای اینكه درمقابل افكار عمومی و جامعه و سایر رسانه ها پاسخگو باشد، پاسخگویی را تنها منحصر به مالكان و حامیان خود كرده منجر به افول خود شده است.
وی گفت: نقش آفرینی رسانه ها واببسته به این است كه در توسعه اجتماعی خواه ناخواه باید استقلال حرفه ای و ارزش های رسانه ای را حفظ كنند تا بتوانند در شفافیت، توسعه آگاهی ها، راهبردها، ارتقای اطلاع رسانی و در نهایت افزایش اعتقاد اجتماعی اثرگذار باشند.
هاشمی اظهار داشت: رسانه ها برای جلب اعتماد مخاطبان و مرجعبت رسانه ای بویژه در حوزه داخلی در فرایند بی رحم رقابت رسانه ای دنیای امروز ناگزیر به استقلال حرفه ای و مسئولت اجتماعی هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پیشینیه رسانه در استان بوشهر بسیار افتخارآفرین است و اینكه در 1318 قمری (قریب 120 سال پیش) رسانه در این استان منتشر شده این نشان جایگاه برجسته رسانه ای، فرهنگی و تاریخی استان بوشهر است.
هاشمی ادامه داد: این مهم ایجاب كرده تا بیش از گذشته به بوشهر و بوشهری ها افتخار كنیم.
وی افزود: بوشهر در حوزه های مختلف مبازره و مجاهدت، شهادت و تلاش اقتصادی اثر گذار بودند و این استان در عرصه مجاهدت فرهنگی نیز همواره پیشتاز بوده است.
هاشمی بیان كرد: وجود 100 رسانه در یك استان یك میلیون و 200 هزار نفری یعنی هر 10 تا 12 نفر یك رسانه بومی در این استان دارند.
وی گفت: به نسبت این جمعیت و مساحت استان بوشهر و بویژه در مقایسه با یكی دو دهه پیش باید ظرفیت رسانه این استان دیده شود.
هاشمی یادآور شد: ده ها رسانه مكتوب، فضای مجازی و وب نشان از ظرفیت بالای رسانه ای استان بوشهر است.
وی در ارتباط با جایگاه روابط عمومی ها گفت: دولت تدبیر و امید روابط عمومی را جدی گرفته تا جایگاه آن ارتقا پیدا كند.
هاشمی افزود: با این روند و پیگیری هایی كه آغاز شده انتظار است شاهد پیشرفت روزافزون روابط عمومی ها باشیم.
وی در ارتباط با رویكرد رسانه ای ایرنا اظهارداشت: از ابتدای سال جاری بخش چند رسانه ای این خبرگزاری توسعه یافته و در این ارتباط با توجه به ظرفیت های موجود در بوشهر تلاش می كنیم ایرنای بوشهر در بخش چند رسانه ای از استان های پیشتاز كشور باشد.
هاشمی بیان كرد: چند رسانه ای در تجهیزات، بخش پرهزینه رسانه است ولی اثرگذاری بسیار بالا و كاربردی برای عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد.
وی در پاسخ به سئوالات برخی مدیران روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان بوشهر گفت: در دولت به قانون شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات اهتمام ویژه دارد ولی دولت تنها بخشی از حكومت است.
هاشمی اظهار داشت: فضای مجازی فرصتی است كه مقام معظم رهبری در دیدار با علمای حوزه اظهار داشتند ' از این حوزه باید استفاده شود.'
وی ادامه داد: دولت و بویژه رئیس جمهوری همیشه و بطور قطع مخالف فیلترینگ هستند زیرا مشكل گشا نیست و اگر كمك كنیم شناخت ها افزایش یابد قضاوت ها نیز نسبت به این موضوع به روزتر می شود.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: فضای مجازی در واقع حقیقی شده طوریكه بخشی مهم از زندگی مردم را شكل داده است.
هاشمی در ارتباط با اهمیت نقد گفت: امیدآفرینی با نقادی منافاتی با یكدیگر ندارد زیرا ما می توانیم نقادان امید آفرین باشیم.
وی تاكید كرد: اگر می خواهیم امید و اعتماد ایجاد كنیم باید از ظرفیت مشاركت اجتماعی كمك گرفته شود،
زیرا ما یك نظام مردم سالار و جمهوری هستیم و این از آرمان های انقلابی است كه علمدار عدالت طلبی و در پی آرمان های كرامت انسانی است.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: انقلاب ما جمهوریت را در كنار اسلامیت مطالبه كرده و اكنون جمهوری اسلامی داریم كه با مشاركت مردم تصمیم ها در چارچوب قوانین شرع كه سعادت آخرت و دنیا را تامین كند، لحاظ می شود.
هاشمی افزود: رسانه ها نیز اگر مطالبه آزادی، استقلال ملی، مردم سالاری و نقد دارند، عین آرمان های انقلاب است.
وی بیان كرد: باید به رسانه ها فرصت داده شود كه آزادانه نقد كنند و آرمان های انقلاب را نباید محدود كنیم.
هاشمی یادآور شد: در چهلمین سال انقلاب اسلامی باید بدرستی تصمیم گیری كنیم و با بازخوانی پرونده جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته كه با همه سختی ها دستاوردهای زیادی در عرصه های مختلف از جمله دانشگاه، جامعه و رسانه داشته بدرستی دیده شود.
وی گفت: در كنار آن باید ضعف ها و اشكالات در سیاست گذاری ها را نیز بپذیریم زیرا امروز دوره ای نیست كه بتوان داده ها را كتمان كرد و زمان مخفی كاری اخبار و اطلاعات گذشته است.
هاشمی تاكید كرد: امروز رسانه های فعال با ارائه اخبار درست می توانند افزایش امید داشته باشند.
وی گفت: در استان بوشهر ظرفیت های بزرگی ایجاد شده كه اكنون در آغاز آنها قرار داریم.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: توسعه در دست اجرا در بندر نگین و آغاز راه آهن در بوشهر از جمله اتفاق های مهم این استان است.
وی گفت: در بحث جمعیتی نیز استان بوشهر تا سال 1425 بهترین تركیب از نظر اقتصادی و مدیریتی دارد و این بدین معنی است كه بار تكفل به حداقل می رسد، به نحوی كه بار جمعیت فعال به غیرفعال در بالاترین سطح است.
هاشمی بیان كرد: اكنون در بوشهر 70 درصد جمعیت در سن فعالیت 15 تا 65 سال هستند و جوان تحصیل كرده بزرگترین ظرفیتی است كه اكنون در این استان وجود دارد و باید برای اشتغالزایی آنها تلاش شود.
مدیرعامل ایرنا اضافه كرد: رسانه ها در كنار روابط عمومی ها در این زمینه نقش آفرینی كنند.
وی تاكید كرد: وظیفه مشتركی كه این دو مجموعه دارند این است كه آنها حلقه اتصال ارتباط بین مدیریت و افكار عمومی هستند.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: ولی آنها درایفای این نقش واحد 2 روش دارند كه هر كدام از 2 مجموعه روابط عمومی و رسانه در صورت نشستن به جای یكدیگر آسیب می بینند.
هاشمی ادامه داد: رسانه روابط عمومی نیست روابط عمومی سخنگوی رسمی است اما رسانه وظیفه بازنمایی كردن و بازتاب دادن داده های مدیریتی با پردازش برای افكار عمومی را دارد.
وی اظهار داشت: اگر رسانه منتظر باشد روابط عمومی مطلب را تولید و تحویل رسانه دهد خود روابط عمومی نیز می توان این كار را انجام دهد.
هاشمی تاكید كرد: رسانه ها باید مطالبه افكار عمومی و سوال هایی داشته باشند تا پاسخ ها و دستاوردها را به مردم ارائه كنند.
مدیرعامل ایرنا گفت: در این عرصه مدیریت استان بوشهر نگاه ارزشمند، قابل تقدیر، اهتمام و انعطاف دارد و به نقدهای رسانه ای بسیار اهمیت می دهند كه امتیازی مهم برای رسانه های این استان است تا بدرستی از آن برای توسعه استفاده كنند.
وی گفت: این رویكرد باید همراه با مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای باشد تا رسانه بتواند نقد كننده مدیریت باشد زیرا نقدی منجر به تخریب و همراه با مقاصد كذب باشد، جایگاه رسانه آسیب می بیند.
هاشمی ادامه داد: در این نگاه لحاظ كردن تعامل مدیران با رسانه ها توسط استاندار بوشهر بسیار با اهمیت است و می تواند منجر به نقش آفرینی رسانه ها و كمك به امید و مشاركت اجتماعی باشد.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به منظور دیداری سه روزه سه شنبه شب وارد استان بوشهر شد.
دیدار با استاندار، حضور در نشست های شورای اطلاع رسانی و روابط عمومی ها و شورای ادرای، سخنرانی در جمع رئیسان دانشگاه های استان بوشهر، افتتاح سالن كنفرانس شهدای ایرنا و بازدید از مراكز فرهنگی بوشهر از جمله برنامه های مدیرعامل ایرنا در سفر به این استان است.
6043/7212
۰ نفر