۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83188650
T T
۰ نفر

در مواجهه با تغيير اقليم ناتوان نيستيم

۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 83188650
در مواجهه با تغيير اقليم ناتوان نيستيم

تهران- ايرنا- تالاب ها اكوسيستم هايي ارزشمندي هستند و به مردم جهان كمك مي كنند در مواجهه با تغيير اقليم، بهتر آماده و سازگار شوند و بر آثار آن غلبه كنند.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان محيط زيست، دوم فوريه (13 بهمن ماه) روز جهاني تالاب ها است.
بزرگترين پروژه احياي جنگل هاي مانگرو جهان در مناطق تالابي Casamance و Sine Saloum در كشور سنگال انجام مي شود، اين پروژه ها با هدف كاشت 79 ميليون اصله درخت مانگرو در بيش از 10 هزار هكتار انجام مي‌ شوند تا به احياي بخشي از 45000 هكتار جنگلي كمك كند كه از دهه 1970 از بين رفته اند.
با احياي اين تالاب ‌ها، مناطق ساحلي در برابر توفان ها حائل مي شوند، شاليزارهاي برنج شكوفا خواهند شد، تا 18،000 تن ماهي اضافه در سال توليد خواهد شد، 500،000 تن دي اكسيد كربن (CO2) در طي 20 سال ذخيره خواهد شد و 350 روستاي محلي و 200 هزار نفر مشمول، تأمين و حفاظت خواهند شد.

*** تالاب ها و ترسيب كربن
احياي تالاب هاي منطقه بالتيك شمالي در حال انجام است و در حال حاضر بيش از 20،000 هكتار آن احيا شده است. اين طرح بخشي از تعهدات شوراي وزيران كشورهاي آتلانتيك شمالي براي 'حفاظت از تالابها براي تعديل تغيير اقليم' است. اين شورا با نمايندگي دانمارك، فنلاند، ايسلند، نروژ و سوئد براي احياي 45 درصد تالاب ها در كشورهاي آتلانتيك شمالي كه خشك شده بودند فعاليت مي كند.
تقريبا ما مسئول 25 درصد از كل انتشار ساليانه CO2 در اين منطقه هستيم. اين تالاب هاي احيا شده به انباشتگاه و بسترهاي ترسيب كربن و نه منابع كربن تبديل خواهند شد و كمك مي كنند تا گازهاي گلخانه اي در جو محدود شوند.

*** تعديل سونامي ها با صخره هاي مرجاني
همان گونه كه صخره هاي مرجاني به دليل افزايش دماي اقيانوس ها، افزايش اسيديته اقيانوس و آسيب مستقيم انساني در حال مرگ است، به هيچ وجه نمي توان بيش از اين اهميت آنها را براي جوامع محلي ناديده گرفت. سونامي اقيانوس هند در سال 2004 را در نظر بگيريد. در هيكادواي سريلانكا، جايي كه صخره هاي مرجاني ساحلي از طريق يك پارك دريايي محافظت مي شوند، اين خسارت فقط 50 متر در خشكي گسترش يافت در حالي كه در نزديكي پراليا، جايي كه معادن مرجاني صخره ها را تخريب كرده اند، خسارت تا 1.5 كيلومتر در خشكي گسترش يافت.
يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه يك صخره مرجاني سالم در مقايسه با يك صخره مرجاني مرده، جوامع را تا 2 برابر بيشتر از خطرات طبيعي مانند سونامي محافظت مي كند.

*** نقش تالاب ها در حفاظت از سواحل در برابر تغييرات شديد آب و هوايي
در سال 2012، توفان دريايي «سندي» از كرانه هاي شرقي ايالات متحده به سرعت گذشت و به 24 ايالت آسيب رساند. اگر به خاطر تالاب هاي ساحلي نبود، حجم تخريب بسيار بدتر بود. براساس يك مطالعه جديد، تالاب هاي ساحلي در ايالات متحده آمريكا از 625 ميليون دلار خسارت هاي مستقيم سيل در طي توفان دريايي سندي جلوگيري كردند و خسارت ها را تا 22 درصد در نيمي از مناطق تحت تاثير و در ساير نقاط تا 30 درصد كاهش داد.
شدت، فراواني و مدت زمان توفان هاي دريايي آتلانتيك شمالي از اوايل دهه 1980 افزايش يافته است و اين مهم موجب شده است كه 50 درصد تالاب هاي ايالات متحده براي حفاظت لازم الاجرا باقي بمانند.

*** تالاب ها؛ كليد سازگاري با تغيير اقليم
سريعتر از آنچه در طول قرن هاي گذشته گزارش شده است، دما در حال افزايش، اقيانوس ها در حال گرم شدن و برف و يخ در حال ذوب شدن و سطوح درياها در حال افزايش هستند، دليل اين امر مقادير افزايش يافته دي اكسيد كربن (CO2) ، متان و ساير گازهاي گلخانه اي (GHG) ناشي از فعاليت انساني در اتمسفر است.
سطح (CO2 ) در اتمسفر ما در مقايسه با زمان هاي پيش از صنعتي شدن به 40 درصد افزايش يافته است، به منظور محدود كردن اثرات تغيير اقليم، جامعه جهاني از طريق توافق پاريس به دنبال تثبيت و كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي (GHG) است تا به اين وسيله افزايش ميانگين دماي جهاني را در اين قرن به زير 2 درجه سانتي گراد محدود كند.

*** تالاب ها يك راهكار طبيعي هستند
تنها در 35 سال اخير تعدد بلاياي طبيعي در سرتاسر جهان بيش از دو برابر شده است و 90 درصد اين بلايا مرتبط با آب هستند. پيش بيني مي شود حتي آب و هواي نامساعد وخيم بيشتري هم در پيش رو باشد. تالاب ها نقش قابل توجهي را در موازنه و تثبيت انتشار گازهاي گلخانه اي(GHG) بازي كرده و اثرات تغيير اقليم را تعديل مي كنند.

*** تالاب ها به عنوان يك بافر (ميانجي) براي خطوط ساحلي در برابرآب و هواي توفاني عمل مي كنند
تالاب هاي ساحلي مانند باتلاق ها، مانگروها، بسترهاي پوشيده از علف هاي دريايي و صخره هاي مرجاني مانند ضربه گير عمل مي كنند. آنها شدت امواج توفان و سونامي ها را كاهش مي دهند و از 60 درصد افرادي كه در طول خطوط ساحلي زندگي يا كار مي كنند در برابر سيل، خسارت مالي و تلفات جاني محافظت مي كنند.

*** تالاب ها، سيل ها و خشكسالي ها را كاهش مي دهند
تالاب هاي داخلي مانند دشت هاي سيلابي، رودخانه ها، درياچه ها و باتلاق ها شبيه اسفنج عمل مي كنند، بارش مازاد را جذب و در خود ذخيره مي كنند و طغيان هاي سيلابي را كاهش مي دهند. تالاب ها در طول فصول خشك در اقليم كم آب ، آب ذخيره شده در خود را آزاد مي كنند، شروع خشكسالي ها را به تاخير مي اندازند و كمبود آب را به حداقل مي رسانند.

*** تالاب ها به طور طبيعي كربن را جذب و ذخيره مي كنند
تالابها، مانگروها و علف دريايي، مقادير عظيمي از كربن را در خود ذخيره مي كنند.
تالاب ها حدود 3 درصد از زمين سياره ما را مي پوشانند و از تمامي كربن موجود بر روي زمين تقريبا 30 درصد ( دو برابر ميزان كربني كه تمامي جنگل هاي جهان در خود ترسيب كرده اند ) را ذخيره مي كنند. تالاب ها اثربخش ترين بستر ترسيب كربن روي زمين هستند.

***نبايد تالابها را خشك كرد
تالاب ها غالباً براي كشاورزي، خشكانيده يا سوزانده مي شوند كه در اين صورت، از يك بستر ترسيب كربن خود به يك منبع كربن تبديل مي شوند كه در طول قرن ها، كربن ذخيره شده را به درون اتمسفر نشر مي دهند. انتشار (CO2) از تالاب هاي هاي خشكانيده و سوزانده شده ، معادل 10 درصد از همه دي اكسيد كربن منتشر شده ساليانه از سوخت هاي فسيلي است.

*** ما بايد از تالاب هايمان محافظت كرده و آنها را احيا كنيم
استراتژي متناسب در پاسخ به تغيير اقليم بايد شامل بهره برداري خردمندانه از تالاب ها باشد. ما 35 درصد از تالاب هاي جهان را از سال 1970 تا كنون از دست داده ايم. افراد، جوامع و دولت ها بايد با هم كار كنند تا از اين اكوسيستم هاي شگرف كه به ما كمك مي كنند در مواجهه با تغيير اقليم ، بهتر آماده و سازگار شويم و بر آثار آن غلبه كنيم محافظت كنيم.
علمي 9014**2017
۰ نفر