۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83180072
T T
۰ نفر
62 درصد فولاد خاورمیانه در ایران تولید می شود

كرمان - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : با تلاش های انجام شده برای توسعه صنعت فولاد طی دولت تدبیر و امید، اكنون 62 درصد از فولاد خاورمیانه در ایران تولید می شود.

به گزارش ایرنا ، رضا رحمانی روز سه شنبه در آیین افتتاح پروژه فولادسازی بردسیر افزود : بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد در سال 2017، به میزان یكهزار و 680 میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده و امروز با تمامی تحریم ها توانستیم به اذعان جهان 22 میلیون تن فولاد خام در كشور تولید كنیم كه نسبت به سال قبل 22 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: متوسط این رشد در دنیا حدود 6 درصد بوده و ایران بالاترین رشد بین تولیدكنندگان داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : طی هشت ماه امسال 16 هزار و 600 میلیون تن فولاد خام در كشور تولید شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18 درصدی داشته است.
وی اظهار داشت: در 6 سال گذشته كشورهای مطرح دنیا را در میزان تولید فولاد پشت سر گذاشتیم و به مقام دهم تولید فولاد خام دنیا رسیدیم در حالی كه در ابتدای دولت یازدهم رتبه 15 دنیا را داشتیم.
رحمانی افزود: اكنون 110 میلیون تن در زنجیره فولاد پروژه تعریف شده و 20 میلیون تن در سواحل جنوبی بندرعباس و چابهار تعریف كردیم كه تا پایان سال تولیدات اضافه می شود.
وی با اشاره به چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت : در سال 57 تولید در زنجیره فولاد 2.4 میلیون تن، ابتدای دولت یازدهم ظرفیت تولید 123 میلیون تن بوده و امروز در زنجیره فولاد به 205 میلیون تن رسیدیم كه تا پایان سال این آمار به 220 میلیون تن خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشرفت زنجیره فولاد نشان می دهد توسعه بیش از سایر بخش ها در اولویت كشور قرار دارد و موجب تكمیل زنجیره فولاد و متوازن سازی شده است.
وی تاكید كرد: خام فروشی و صادرات مواد خام كشور امروز بسیار كاهش یافته است و این توازن همچنان ادامه دارد.
رحمانی عنوان كرد: اگر صنعت ساختمان رونق گیرد و با برنامه لایحه 98 برای سال آینده در حوزه مسكن بازار خوبی برای صنعت فولاد ایجاد خواهد شد.
وی گفت: سرانه مصرف فولاد كشور افزایش خواهد یافت و در این جهت با برنامه ریزی ، هدایت و تشویق سرمایه گذاران برای راه اندازی زنجیره فولاد قادر به تامین نیازهای صنعت ساختمان خواهیم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در سند چشم انداز 1404 به میزان 55 میلیون تن تولید فولاد هدف گذاری شده است و تمامی برنامه ها در این راستا است و صادرات سالانه باید 15 میلیون تن باشد كه قابل تحقق است.
وی ادامه داد: تكمیل زنجیره فولاد هشت میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز دارد و این منابع از محل صندوق توسعه ملی، منابع بانكی و آورده متقاضیان تامین می شود.
رحمانی افزود: برای تامین زیربناها نیز باید با وزارتخانه های ذیربط وارد برنامه ریزی مشترك شویم كه متناسب با فعالیت ها، نیازهای صنعت فولاد را پوشش دهد.
وی تصریح كرد: بومی سازی تجهیزات و تكنولوژی ها در فولاد بردسیر بیش از 60 درصد ساخت داخل و با فناوری روز بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعالیت این وزارتخانه در راستای تكمیل زنجیره فولاد، پتروشیمی، مس، سیمان است و در این زمینه امروز در فولاد از صفر تا 100 قادر به تولید و فرایندها هستیم.
وی بیان كرد: معدن را در اولویت فعالیت ها قرار دادیم و از فرصت های این حوزه باید در راستای توسعه كشور استفاده كنیم.
رحمانی افزود: 63 میلیون تن ظرفیت تولید سنگ آهن طی سال های گذشته، اكنون به 85 میلیون تن رسیده است و اخیرا اكتشافات خوبی در این حوزه كردیم.
وی عنوان كرد: با اكتشافات كنونی ذخایر فعلی سنگ آهن كشور به 2 برابر افزایش می یابد با وجود اینكه در تمامی كشور عملیات اكتشاف انجام نشده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایط فعلی تامین كارخانجات و تولیدكنندگان جزو اولویت نخست دولت و در تحریم ها حفظ وضع موجود تولید اولویت اصلی ما است.
وی ادامه داد: امروز در استان كرمان 36 درصد واحدهای تولیدی زیر ظرفیت كار می كنند كه اولین مانع تولید كنندگان نبود نقدینگی است و باید مسئولان مورد توجه قرار دهند كه در این زمینه نظام بانكی قول همكاری داده است.
رحمانی یادآور شد: منابع بانكی در راستای پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان كرمان جذب نشده و باید از این اعتبار استفاده و ظرفیت خالی واحدها تكمیل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: با جذب این اعتبارات اشتغال موجود حفظ و اشتغالزایی افزایش می یابد.
وی افزود: ایران در تولید مس رتبه 15، فناوری 12 و آلومینیوم رتبه 18 دنیا را دارد.
رحمانی گفت: 24 پهنه اكتشافی مس در كرمان تعریف شده، 19 پهنه واگذار، 306 پروانه اكتشاف و ظرفیت استخراج استان 66 میلیون تن با بیش از 23 هزار شغل مستقیم است.
وی بیان كرد: فعالیت های معدنی استان كرمان 30 درصد معادن كشور است و این استان 20 درصد از استخراج، 39 درصد ارزش افزوده و 36 درصد وصول حقوق دولتی كشور از استان كرمان تامین می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: معاون اول رئیس جمهوری از یاوران واقعی تولید كشور و در همه كمیسیون ها یاور صنعتگران و معدن كاران بوده است.
وی افزود: دولت در پروژه های اقتصاد مقاومتی و ویژه حوزه معدن و صنایع معدنی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داده است.
رحمانی گفت : در راستای تكمیل زنجیره فلزات اساسی فولاد، مس، آلومینیوم برنامه های متنوعی طراح شده و در این زمینه از جایگاه معدنی ارزشمند كشور استفاده می شود.
7420/ 5054
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد