۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83178819
T T
۰ نفر
وزیر خارجه لهستان: روسیه در اجلاس ورشو شركت نمی كند

تهران – ایرنا – وزیر خارجه لهستان گفت كه مسكو دعوت این كشور را برای شركت در كنفرانس ضد ایرانی ورشو رد كرده است .

پایگاه اینترنتی خبرگزاری ' ریانووستی ' روسیه روز دوشنبه نوشت وزیر خارجه لهستان در مصاحبه ای با یك نشریه لهستانی اعلام كرده است كه «روسیه پیش از آن كه از دستور كار نشست اطلاع داشته باشد، اعلام كرده بود كه در این نشست شركت نخواهد كرد.»
'جاكیچ كژاپوتوویچ' Jacek Czaputowiczدر مصاحبه با نشریه لهستانی «ژچپاسپولیتا» با ابراز تاسف از عدم حضور روسیه در نشست ورشو ؛ گفت: بدون حضور مسكو، نمی توان به موفقیت آمیز بودن این نشست ؛ امیدوار بود.
وزیر خارجه لهستان گفت: «روسیه نقش مهمی در تحولات خاورمیانه ایفا می كند و بدون حضور مسكو در این نشست نمی توان به موفقیت آمیز بودن آن امیدوار بود.»
وی افزود : «ما می خواهیم (در كنفرانس ورشو) یك پروسه را آغاز كنیم و كارگروه هایی تعیین كنیم كه به بررسی مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، وضعیت پناهجویان، كمك های انساندوستانه و مقابله با تهدیدهای سایبری بپردازند.
«این ها مسائل بسیار پیچیده ای هستند. بنابراین بدون حضور روسیه در نشست ورشو، انتظار ندارم بتوانیم به توافقی دست پیدا كنیم. نشست احتمالاً منحصر به صدور بیانیه های مایك پمپئو و من می شود».
براساس گزارش ریانووستی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیش تر اعلام كرده بود كه مسكو دعوتنامه رسمی شركت در نشست ورشو را كه از سوی آمریكا سازماندهی شده است، دریافت كرده اما تردید دارد كه چنین نشستی كمكی به حل مسائل منطقه كند.
وزیر خارجه لهستان در عین حال گفته است كه شاید این نشست بتواند به حل مساله توافق هسته ای ایران هم كمك كند.
وی گفت : «ما در مقابل اتحادیه اروپا نخواهیم ایستاد. ما هم عضوی از اتحادیه هستیم و در خصوص اینكه توافق هسته ای ایران نقش مثبتی ایفا می كند با آن ها هم نظریم. »
وی با بیان این مطلب كه اتحادیه اروپا در حوزه خاورمیانه نمی تواند با آمریكا مخالفت كند ؛ به خروج ایالات متحده از برجام و پیامدهای آن اشاره كرد و گفت كه نمی توان وانمود كرد كه توافق هسته ای ایران بدون تغییر در حال اجرا است . این نشست می تواند به امكانی برای اتحادیه اروپا تبدیل شود تا از این بن بست خارج شود.
نشست ضدایرانی لهستان قرار است روزهای 24 و 25 بهمن در ورشو برگزار شود.
یاد آور می شود 'فدریكا موگرینی' مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امروز تایید كرد كه در روزهای برگزاری كنفرانس ضد ایرانی ورشو در اروپا حضور ندارد و در این كنفرانس شركت نخواهد كرد.
9392**1723 ** 1546
۰ نفر

سرخط اخبار جهان