۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83172773
T T
۰ نفر

مستند تنگ سولك بهمئي ساخته مي‌شود

۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83172773
مستند تنگ سولك بهمئي ساخته مي‌شود

ياسوج- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: با هماهنگي واحد روابط عمومي اين اداره‌ كل با يكي از شبكه‌هاي سراسري صدا و سيما مستند تنگ سولك بهمئي ساخته و از اين شبكه سراسري پخش مي‌شود.

محمود باقري روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: به ‌زودي تيم مستندسازي با حضور در شهرستان بهمئي كار فيلم‌برداري را آغاز مي‌كنند و در اين مستند از نقش برجسته‌هاي تنگ سولك تصويربرداري مي شود.
وي افزود: اين اثر به عنوان يكي از جاذبه‌هاي مهم تاريخي كهگيلويه و بويراحمد به مردم كشور معرفي مي‌شود.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد بيان كرد: محوطه و يادمان عظيم تنگ سولك به جا مانده از حكومت‌هاي نيمه مستقل جنوب غرب ايران بوده كه در شمال شرقي شهر ليكك شهرستان بهمئي و در مسير جاده تنگه ماغر واقع شده است.
باقري عنوان كرد: 13 نقش برجسته و كتيبه بر روي پنج قطعه سنگ جداگانه حجاري شده يادگار دورن اشكاني در تنگ سولك بهمئي وجود دارد.
وي تصريح كرد: اين اثر تاريخي قابليت ثبت جهاني دارد كه با انجام مرمت، تعيين حريم و كار تحقيقاتي به‌ صورت جدي پيگير فراهم كردن مقدمات ثبت جهاني اين اثر تاريخي هستيم.
وي ابراز داشت: نقوش سنگ برجسته تنگ سولك از آثار تاريخي بسيار گرانبها و نادر در جهان است كه در سال 1316 هجري به عنوان نخستين اثر ملي در كهگيلويه و بويراحمد به ثبت رسيد.
وي افزود: راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَك و سروها جلوه اي خاصي به اين اثر بخشيده است.
آذر ماه امسال براي ترميم مرحله نخست اثر تاريخي نقش برجسته تنگ سولك بهمئي 500 ميليون ريال تخصيص داده شد.
نقوش برجسته تنگ سولك صحنه هاي گوناگوني از آيين هاي باشكوه باستاني، نمادهاي ديني، رزم هاي سواره نظام و پياده نظام ،تاج گذاري و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدايان، شكارشاهي، خوش آمدگويي و ديگر جلوه هاي زندگي اشرافي را در دل كوهستان به نمايش گذاشته است.
تنگ سولك در غرب تنگ بجك و در نزديكي شهر ليكك مركز شهرستان بهمئي از توابع استان كهگيلويه و بويراحمد و در حدود 45 كيلومتري غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملي رسيده است.
به گفته مسئولان تاكنون 728 اثر تاريخي،فرهنگي و طبيعي اين استان در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
اين آثار شامل بناهاي تاريخي، كاروانسراها، پل ها، قلعه ها، بقاع متبركه، زيرساخت هاي زندگي اجتماعي ايرانيان كهن مانند آب انبارها، آثار طبيعي و صنايع دستي است.
9868/6110

سرخط اخبار استان‌ها