۲۵ دی ۱۳۹۷، ۷:۳۰
کد خبر: 83171100
T T
۰ نفر
وزیر ارتباطات: ماهواره پیام در مدار قرار نگرفت

تهران- ایرنا- محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح سه شنبه از قرار نگرفتن ماهواره «پیام» در مدار خبر داد.

به گزارش ایرنا، جهرمی در صفحه رسمی اش در توئیتر نوشت: بامداد امروز (سه شنبه) با وزرایICT دولت های هشتم تا دوازدهم به پایگاه فضایی امام خمینی (ره) رفتیم. ماهواره‌بر با طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت كافی نرسید و 'پیام' در مدار آرام نگرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال خاطرنشان ساخت؛ ماهواره 'دوستی' در انتظار حضور در مدار است و با جوانان عزم كردیم مجدد بسازیم.
ماهواره پیام پس از تأسیس سازمان فضایی ایران یكی از پروژه هایی بود كه به سه دانشگاه صنعتی ایران ارائه شد و از سری میكروماهواره‌های توسعه فناوری فضایی سازمان است.
این ماهواره با مشاركت چهار دانشكده مهندسی هوافضا، برق كامپیوتر و مكانیك و 16 نفر از استادان دانشكده های دانشگاه امیر كبیر ساخته شده و علاوه بر آن، بخش عمده فعالیت بر عهده دانشجویان ارشد و دكتری بوده است.
پرتابگر ایرانی سیمرغ برای پرتاب ماهواره در نظر گرفته شده بود؛ طراحی این ماهواره از سال 84 آغاز شد. این ماهواره با وزن 100 كیلوگرم از سری میكرو ماهواره‌های توسعه فناوری فضایی بود كه به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شد. ارتفاع مداری طراحی شده برای ماهواره پیام امیركبیر 500 كیلومتر و با شیب مداری 55 درجه و تصاویری با دقت 45 متر ارسال می كرد و پیش بینی اولیه حاكی از این بود كه حدود سه سال در مدار زمین باقی خواهد ماند. پیام سه مأموریت تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده ها را برعهده داشت.
بررسی پوشش گیاهی، بهبود پایش گرد وغبار، حریق و اراضی كشاورزی، در كنار ذخیره و ارسال داده و نیز اندازه گیری تشعشعات فضایی با هدف بررسی اثر پرتوهای كیهانی بر عملكرد ماهواره، ازجمله ماموریت هایی بود كه ماهواره پیام برای انجام آن ها طراحی وساخته شده بود. ماهواره پیام مأموریت مخابراتی هم داشت كه باید یك پیام را ذخیره و به زمین مخابره كند. چهار دوربین روی این ماهواره نصب بود كه عملیات عكس برداری از زمین را انجام می داد.
شبس**9363**1859
۰ نفر