۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰
کد خبر: 83165984
T T
۰ نفر
سهم خودرو در سبد خانوار برخلاف مسكن و طلا، همواره كاهشي است

تهران- ايرنا- مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت: مقايسه قيمت خودرو، آپارتمان و سكه بهار آزادي در سالهاي گذشته حاكي از كاهشي بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نكته اي كه همواره مورد غفلت بعضي از كارشناسان و افكار عمومي قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمدرضا سروش» در ديدار با سيدضياء هاشمي مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي در ساختمان اين خبرگزاري انجام شد، افزود: قيمت پرايد در سال 1373 برابر 2 ميليون و 300 هزار تومان بود در حالي كه قيمت سكه بهار آزادي در آن زمان 30 هزار تومان (معادل 76 سكه) و هر مترمربع آپارتمان در تهران 50 هزار تومان مي شد؛ به عبارتي با پول يك پرايد در آن سال قادر به خريد آپارتمان 46 متري در تهران بوديم.
به گفته اين مسئول، در سال 1385 قيمت هر سكه بهار آزادي 167 هزار تومان و بهاي يك پرايد هفت ميليون تومان (معادل 42 سكه) شد و متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان در تهران 150 هزار تومان بود؛ به عبارتي با پول پرايد قادر به خريد 2/8 مترمربع آپارتمان بوديم.
سروش ادامه داد: در حال حاضر يك دستگاه پرايد 22 ميليون و 750 هزار تومان به فروش مي رود، در حالي كه هر سكه بهار آزادي سه ميليون و 825 هزار تومان و متوسط هر مترمربع آپارتمان در تهران هشت ميليون و 500 هزار تومان است؛ به عبارتي با پول پرايد مي شود 6 سكه يا 2.7 مترمربع آپارتمان خريد.
به گفته وي تحليل ها نشان مي دهد قيمت خودرو همواره در سبد خانوارها كاهشي بوده است .

** انتقاد از ايجاد چشم انداز منفي به خودروسازي در برخي رسانه ها
مدير عامل گروه سايپا يادآوري كرد: اين روزها برخي رسانه ها طوري به بيان مسائل مي پردازند كه وانمود مي شود خودروسازان مسئول اصلي شرايط كنوني اند در حالي كه بايد اطلاعات واقعي به افكارعمومي بدهيم تا با درك متقابل از مرحله سخت تاريخي موجود عبور كنيم .
وي اين پرسش را مطرح كرد كه چرا به راحتي از كنار افزايش قيمت ديگر كالاها مي گذريم اما جامعه را نسبت به قيمت محصولات صنعت خودرو حساس مي كنيم .
مديرعامل سايپا گفت: هرچند پرايدي كه امروز توليد مي شود طراحي 30 سال پيش است اما امكاناتي نظير كيسه هوا، موتور با استاندارد يورو 4 ، ترمز اي بي اس و كاتاليست در آن تعبيه شده كه فقط قيمت كاتاليست آن يك ميليون و 200 هزار تومان است.
«در حالي كه قيمت پرايد 22 ميليون تومان است، موتورسيكلت وسپا در بازار 125 ميليون تومان قيمت گذاري مي شود.»

** مفهوم انتظاري كيفيت
اين مسئول درباره كيفيت خودروهاي توليدي اين گروه اعلام كرد: مطلوبيت مورد انتظار مشتري از محصول و خدماتي كه دريافت مي كند در ازاي هزينه پرداختي است.
وي ادامه داد: از اين منظر، پرايد يك محصول چهار هزار و 500 دلاري است و بايد با خودروهاي در اين كلاس قيمتي در جهان مقايسه شود.
«در سالهاي گذشته با تغيير استاندارد خودروها ، پرايد نيز از موتور يورو 4 ، كيسه هوا و ترمز اي بي اس برخوردار شد و با اين مشخصات قيمت پايه آن به 6 هزار دلار افزايش مي يابد در حالي در شرايط موجود قيمت كارخانه اي اين خودرو 2 هزار دلار و قيمت بازار آن سه هزار دلار است.»
سروش بيان داشت: يكي از ارزان ترين خودروهاي سواري در جهان يكي از محصولات گروه تاتاموتورز هند است كه موتور آن با حجم 800 سي سي و بدون آپشنهاي موجود در پرايد، سه هزار دلار قيمت دارد؛ لذا ما نتوانسته ايم اين واقعيت ها را به خوبي براي جامعه بيان كنيم .
وي اظهار داشت: بين سالهاي 1391 تا 1397 تورم سنواتي قابل توجهي را در كشور شاهد بوديم اما شوراي رقابت در اين هفت سال قيمت خودروها را حدود 27 درصد افزايش داد كه به معناي سركوب قيمت خودرو است .
اين مسئول افزود: بواسطه قيمت هاي غيرعادلانه در 9 ماهه امسال چهار هزار و 500 ميليارد تومان زيان در گروه سايپا شناسايي شده است .
وي ادامه داد: مشابه چنين زياني در ايران خودرو نيز شناسايي شده است كه براين اساس حدود يك ميليون سهامدار ، 500 هزار تا 600 هزار قطعه ساز ، يكصد هزار كارمند و 80 هزار تا 90 هزار نفر از فعالان شبكه خدمات پس از فروش اين خودروسازي ها آسيب ديده اند .

** احياي توليد با تامين نقدينگي
اين مسئول تاكيد كرد: «احياي توليد در شرايط فعلي فقط با تامين نقدينگي مورد نياز ميسر است و به ويژه در خودروهاي پرتيراژ گروه سايپا به دليل عمق ساخت داخل آنها ، نقدينگي محدوديت اصلي براي افزايش توليد است.»
سروش يادآوري كرد: مطابق قوانين برنامه هاي توسعه و سياست هاي اصل 44 قانون اساسي ، هرجا قيمت گذاري دولت به زيان بنگاه منجر شود بايد نسبت به جبران زيان وارده شده بپردازد اما شاهديم امروز دولت در شرايط سختي بسر مي برد .
وي گفت: امروز قطعه سازان نيز در تلاشند توليد خودرو متوقف نشود اما آنها نيز درگير محدوديت نقدينگي هستند.
مدير عامل سايپا ادامه داد: به دليل افزايش نرخ ارز در ماههاي گذشته، افزايش 2 تا سه برابري قيمت نهاده هاي توليد را شاهد بوديم اما در مجموع قيمت خودرو با شرايط كنوني تناسبي ندارد؛ موضوعي كه ضربات سنگيني به صنعت خودروسازي و قطعه سازي وارد كرده و جبران آن در شرايط كنوني سخت است.
اقتصام*3065*2025