۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
کد خبر: 83164750
T T
۰ نفر
شناورهای استاندارد جایگزین قایق های غیرایمن درهرمزگان می شود

بندرعباس- ایرنا- مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از به آب اندازی و موفقیت آمیز بودن آزمایش های دریانوردی نخستین نمونه از شناورهای تفریحی مونوهال (تك بدنه) ساخته شده در این استان خبر داد و گفت: قرار است این شناورها تا پایان سالجاری جایگزین شناورهای غیراستاندارد معروف به قایق «تشتی» شود.

به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای صنعت گردشگری دریایی، نوسازی ناوگان، استاندارد سازی قایق های تفریحی و جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد، اقدام به ارایه تسهیلات بانكی با سود صفر درصد به متقاضیان كرده است.
وی بیان داشت: شناورهای تفریحی موجود، به هیچ وجه استانداردهای لازم برای گشت های ایمن دریایی را ندارند و به دنبال این هستیم تا با جلب مشاركت مردمی در قالب تعاونی ها، شناورهای ایمن و استاندارد كه گواهینامه های لازم از موسسه های رده بندی دارند، جایگزین شوند.
مدیركل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تاكید استاندار هرمزگان و مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه گفت: در این راستا با توجه به سفارش یكی از تعاونی های گردشگری درقشم، نخستین نمونه قایق تفریحی استاندارد مونوهال (تك بدنه vشكل) با نام «هنگام 1» در كارخانه شناورسازی مدكندالو در این جزیره به آب اندازی شد و آزمایش های دریانوردی نیز بر روی آن با موفقیت انجام شد.
عفیفی پور همچنین به قابلیت های این شناور گردشگری اشاره كرد و گفت: بدنه این قایق تفریحی از جنس فایبر گلاس مونوهال به گونه ای طراحی و ساخته شده كه با عمر مفید 10 ساله در شرایط آب و هوایی منطقه خلیج فارس و دریای عمان فعالیت كند و سامانه رانش آن نیز از نوع شافت و پروانه است.
وی ادامه داد: ظرفیت ترابری این شناور شامل 2 نفر خدمه و 11 نفر گردشگر است و طول كلی آن 11.8 متر، عرض 3 متر و آبخور شناور در حالت بار كامل 58 سانتیمتر است و سرعت آن در زمان ظرفیت كامل سرنشینان، 30 مایل دریایی ( حدود 55 كیلومتر بر ساعت) است.
این مسوول یادآورشد: همچنین سال گذشته و اوایل امسال نیز ساخت یك فروند قایق تفریحی با بدنه كاتاماران( شناور دارای بدنه زیرآبی دوتكه) تولید داخل به منظور جایگزینی با شناورهای غیراستاندارد سنتی به پایان رسیده است و با نظارت اداره ثبت شناوران اداره كل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این كارخانه شناورسازی به آب اندازی شده بود.
وی اضافه كرد: با الحاق تعداد بیشتری از این شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری استان هرمزگان به عنوان پایتخت دریایی ایران، بازار فعالان این كسب و كار به شكل چشمگیری رونق می گیرد.
عفیفی پور با بیان اینكه هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه نوسازی و استاندارد سازی ناوگان گردشگری دریایی در كشور تعیین شده است، اضافه كرد: ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد تفریحی در دستوركار این اداره كل قرار دارد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت كشتی سازی های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی گفت: تلاش براین است كه تعاونی ها كمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات را فراهم كنند و از طریق نشست هایی با بانك های عامل در خصوص قسط های آن ها، دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.
7195/6048

سرخط اخبار استان‌ها