۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83163459
T T
۰ نفر
رشد تجارت ایران و افغانستان در گرو حذف عوارض ناوگان  ترانزیتی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، كاهش و یا حذف عوارض تردد ناوگان ترانزیتی بین ایران و افغانستان را ضروری دانست و گفت: تحقق این مهم در افزایش سطح مبادلات تجاری 2 كشور بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، «عبدالهاشم حسن نیا» در دیدار «نصیر احمد نور» سفیر جمهوری افغانستان، افزود: توسعه همكاری های حمل ونقلی بین 2 كشور، ساخت پل دوم میلك و فعال سازی كریدورهای چندجانبه حمل و نقل بین المللی باید از سوی مسئولان تهران- كابل مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه طرح توسعه بندرچابهار نقش قابل توجهی در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و افغانستان ایفا می كند، گفت: تقویت همكاریهای حمل و نقلی سطح مبادلات تجاری را افزایش خواهد داد.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بر توسعه روابط حمل و نقلی جاده‌ای ترانزیتی بین ایران و افغانستان تاكید كرد و گفت: ظرفیت های خوبی در زمینه توسعه مبادلات حمل و نقل جاده‌ای كالا و ترانزیت از مرزهای 2 كشور وجود دارد.
حسن نیا اظهار امیدواری كرد: ضمن برگزاری نشست‌های تخصصی، راه‌كارهای توسعه این ظرفیت‌ها تدوین و در مسیر رفع مشكلات موجود در تردد ناوگان ترانزیتی و ارتقای حجم مبادلات تجاری، گام‌های اساسی برداشته شود.
«نصیر احمد نور» سفیر جمهوری افغانستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از همكاری‌های دوجانبه، اظهارداشت: انتظار می رود با توافق میان رئیسان جمهوری كشورهای هند، افغانستان و ایران، بندرچابهار عملكردی فرامنطقه‌‌ای پیدا كند و با افزایش سرمایه‌گذاری، ترانزیت كالا از این بندر و اتصال به كشورهای آسیای میانه و سایر كشورهای منطقه بیش از پیش تقویت شود.
وی گفت: بازار افغانستان مشخصه رقابتی دارد و با توجه به مشتركات نژادی، فرهنگی و مذهبی بین دوكشور، فرصتهای فراوانی برای تجار ایرانی برای مشاركت در این بازار فراهم شده و این امر به تجارب و مهارتهای بخش های خصوصی، دولتی و همچنین صادرات كالاهای با كیفیت بالا و همچنین ارائه تسهیلات مناسب بستگی دارد.
برپایه این گزارش، «رضا نفیسی» مدیركل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری در این دیدار گزارشی از آخرین وضعیت حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیتی بین دو كشور ارایه داد و درپایان نیز مقرر شد در یك نشست تخصصی با وابسته تجاری افغانستان در تهران راهكارهای رفع مشكلات و زمینه های توسعه همكاری‌های حمل ونقل و ترانزیتی بین تهران- كابل بیشتر مورد بررسی قرارگیرد.
اقتصام**1108 **1559
۰ نفر

سرخط اخبار جهان