۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83160132
T T
۰ نفر
ايران داراي رتبه اول ثبت شهرهاي جهاني است

تهران- ايرنا- معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: ايران با ثبت هشت شهر و دو روستا در جايگاه اول جهان در ثبت شهرهاي جهاني ايستاده است و چين و شيلي در رتبه هاي دوم و سوم هستند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، «پويا محموديان» افزود: صدرنشيني ايران در ثبت شهرها و روستاهاي جهاني نشان دهنده ظرفيت هاي پنهان كشور است و نشان مي دهد كه صنايع دستي، گنج پنهان استانهاي مختلف كشور به حساب مي آيد كه نيازمند توجه بيشتري است.
وي اظهار داشت: قرار گرفتن شهرها و روستاها در فهرست شهرهاي جهاني وقتي از سوي شوراي جهاني صنايع دستي، نخستين قدم براي شناسايي و معرفي آنهاست و صنايع دستي به عنوان يك موضوع مهم در حوزه اقتصاد و نيز مسائل فرهنگي و اجتماعي مي تواند در معرفي هرچه بهتر آن شهر به مردم دنيا كمك كند.
به گزارش ايرنا، تاكنون شهرهاي تبريز براي فرش، اصفهان براي صنايع دستي خلاق، مشهد براي گوهر سنگ‌ها، لالجين همدان براي سفال، مريوان كردستان براي كلاش بافي(گيوه)، سيرجان كرمان براي گليم شيريكي پيچ، آباده استان فارس براي منبت، ميبد يزد براي زيلوبافي، روستاي كلپورگان در سيستان و بلوچستان براي سفالگري هفت هزار ساله‌اش و روستاي خراشاد خراسان جنوبي براي حوله‌بافي از كشورمان در فهرست شوراي جهاني صنايع دستي به ثبت رسيده اند.
محموديان در ادامه با اشاره به تلاشهاي صورت گرفته براي دستيابي به صادرات دو ميليارد دلاري صنايع دستي گفت: در حال برنامه ريزي براي دستيابي به صادرات سالانه دو ميليارد دلار صنايع دستي هستيم، سال گذشته 281 ميليون دلار صادرات صنايع دستي داشتيم كه البته بدون احتساب صادرات چمداني است و بايد اين نكته را در نظر بگيريم كه عمده صادرات كشور، به صورت چمداني است.
وي درباره بيمه هنرمندان صنايع دستي نيز گفت: از تيرماه امسال در تفاهم نامه‌اي با صندوق توسعه روستايي و عشايري سعي كرديم مشكل بيمه هنرمندان روستايي را رفع كنيم و با همت و پيگيري رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به دنبال بيمه هنرمندان شهري نيز هستيم و در روزهاي آينده شاهد خبرهاي خوبي در اين خصوص خواهيم بود.
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به سال حمايت از كالاي ايراني گفت: به دنبال اين هستيم كه با توجه به سال حمايت از كالاي ايراني، جايگاه صنايع دستي را ارتقا دهيم و تعصب و غيرت همه ايرانيان را نسبت به صنايع دستي ايراني داشته باشيم كه در همين ارتباط با دستگاههاي مختلف جلساتي را برگزار كرده ايم.
محموديان به بودجه صنايع دستي نيز اشاره كرد و افزود: خوشبختانه امسال در بودجه سازمان ميراث فرهنگي شاهد رشد قابل توجهي بوديم كه شامل حال صنايع دستي نيز مي شود، البته انتظار ما با توجه به فعاليت دو ميليون نفر در اين حوزه، بيشتر است و اگر قرار است بازارهاي جهاني را به دست آوريم به حمايتهاي بيشتري احتياج داريم.
فراهنگ**9012** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ