۱۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۱۶
کد خبر: 83153167
T T
۰ نفر
كمبود نظارت به نشت متادون در جامعه منجر می شود

تهران- ایرنا- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نشت متادون در جامعه وجود دارد و باید مكانیزم های كنترل و نظارت بر تولید و توزیع متادون افزایش یابد.

پرویز افشار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بیش از هفت هزار مركز درمان اعتیاد و نگهدارنده با متادون در كشور داریم و مشخص است كه وقتی این همه مركز درمان در كشور است، احتمال دارد كه نشت متادون هم در جامعه وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: آنچه مهم است این است كه با كار كارشناسی مشخص شود آیا متادون از مراكز درمانی نشت می كند یا نه؛ چند سالی است كه این موضوع را در دستور كار جدی قرار داده ایم، اما مسلم است كه نشت متادون وجود دارد.
افشار اضافه كرد: زمانی كه یك دارو وارد كشور می شود، حتی اگر تحت كنترل بسیار شدید هم باشد، یك مقدار نشت پیدا می كند، نه فقط از كلینیك ها، بلكه برخی داروهای تحت كنترل كامل نیز كه در اختیار داروخانه ها هستند، در جامعه نشت دارند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یك زمانی ترامادول فقط با نسخه برای دردهای شدید و ارتوپدی بود، ولی آنچنان در دسترس قرار گرفت كه باعث اعتیاد زیادی شد و موجب مسمومیت های كبدی و امراضی مانند تشنج شد كه در نهایت به كاهش تولید آن منجر شد.
افشار با بیان اینكه متادون ماده ای نیست كه بتوانیم تولید آن در كشور را كم كنیم، افزود: باید مكانیزم هایی باشد كه نظارت و كنترل بر تولید و توزیع این ماده افزایش یابد.
وی ادامه داد: به عنوان یك كارشناس اعتقاد دارم كه از كلینیك ها نشت متادون وجود دارد، اما مقدار نشت آن آنچنان كم است كه آنچه در بازار می بینید، قطعا نمی شود همه را منتصب به كلینیك ها كرد؛ چرا كه هر كلینیك سهمیه مشخصی دارد. میزان دارویی كه به هر فرد داده می شود، مشخص است و با سامانه (آی داتیس یا سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران) همه اطلاعات جمع آوری می شود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر هم یك كلینیك متخلف پیدا شود، می تواند بخشی از داروی یك بیمار را كم كند، اما اگر دارو به بیمار نرسد، وی رضایتمندی ندارد و به نحوه درمان اعتراض می كند؛ بنابراین نشت این طور نیست كه فقط از كیلینك ها باشد.
وی در مورد جلوگیری از نشت متادون در جامعه تاكید كرد: باید جلوی نشت از مبدا تولید از كارخانجات و انبارهای دارو و شركت های پخش تا سهمیه بیماران كنترل شود و همه اینها باید در كنار هم انجام شود.
افشار افزود: مصوبه ای در كمیته درمان داریم كه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی و سازمان غذا و دارو در این زمینه مسئولیت دارند و با توجه به فعالیت سامانه (تی تك یا سامانه رهگیری، ردیابی و كنترل اصالت فرآورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو) می توان مشخص كرد كه نشت از كجا بوده است.
وی در مورد احتمال نشت متادون از مراكز تولید نیز گفت: این موضوع مهمی است زیرا كاملا میزان نیاز و داروی تحویلی به مراكز تولید مشخص است كه چه میزان دارو مصرف می شود چه میزان صادرات می شود، اما اگر همه اینها دارای هولوگرام باشند، می شود آن را رصد كرد و می توان گفت كه دارو حتی اگر به خارج رفته و دوباره برگشته است باز هم در كجاست و می توان بر آن كنترل و نظارت كرد و می توان گفت كه از كجا نشت پیدا كرده است.
اجتمام *2181*1834
۰ نفر