۵ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۰۹
کد خبر: 83148920
T T
۰ نفر
اتاق ایران شناسی در دانشگاه ربانی كابل افتتاح شد

كابل - ایرنا - اتاق ایران شناسی دانشگاه «تعلیم و تربیه» «برهان الدین ربانی» در كابل با حضور رایزن فرهنگی كشورمان و رئیس این دانشگاه افتتاح شد.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، در این مراسم كه «محمدرضاملكی» و «ذبیح الله اسدی» با استادان و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند، اتاق ایران شناسی افتتاح شد.
ملكی در این مراسم گفت كه سال گذشته با امضای تفاهم نامه بین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ریاست دانشگاه تعلیم و تربیه افغانستان مقرر شد اتاق ایران شناسی در این دانشگاه تاسیس گردد.
وی با یادآوری اینكه امروز اتاق ایران فعالیتش آغاز شد، ابراز امیدواری كرد كه این اتاق بتواند منشا، خدمت برای دانشجویان علم، فرهنگ و ادب در این نهاد علمی باشد.
رایزن فرهنگی كشورمان در كابل افزود كه ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی و حتی در زمان هایی كه ایران خود آماج توطئه های استكبار جهانی از جمله محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی ، ترورهای وحشتناك مسئولان و مردم بی گناه و تحریم های ظالمانه بود همیشه پشتیبان ملت و دولت افغانستان بوده است.
به گفته وی، اشتركات فرهنگی دینی، زبانی و همسایگی بین دو ملت سبب همكاری شده است.
رایزن فرهنگی ایران همچنین به پیشرفت علمی و فناوری كشورمان اشاره كرد و ادامه داد: این پیشرفت ها را مدیون سال هایی هستیم كه شدیدترین تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است.
ملكی به ارائه خدمات علمی، آموزشی و اجتماعی ایران به مهاجران افغانستانی اشاره كرد و توضیح داد:اكنون نزدیك به سه میلیون اتباع افغانستانی در كشورمان حضور دارند كه از این تعداد 500 هزار نفر دانش آموز و نزدیك به 17 هزار دانشجو هستند.
وی گفت كه طی دو سال حدود 650 تن از استادان دانشگاه های افغانستان برای ارتقای ظرفیت تحصیل در ایران شامل بورسیه شده اند.
ملكی ابراز امیدواری كرد كه تاسیس اتاق ایران شناسی بتواند پل ارتباطی بین مراكز علمی و دانشگاهی دو كشور باشد و منابع موجود در آن مورد استفاده اساتید قرار گرفته و با برگزاری گارگاه ها و دوره های آموزشی گام موثری در جهت ارتقا، سطح علمی و آموزشی دانشجویان این دانشگاه بردارد.
ذبیح الله اسدی رئیس دانشگاه تعلیم و تربیه ربانی نیز گفت كه جمهوری اسلامی ایران سالها است در كنار ملت افغانستان بوده چرا كه ما یك پیكره واحد هستیم اما بنابر قراردادهای سیاسی این پیكره از هم جدا شد.
وی افزود كه تمام افتخارات ما و مفاخر فرهنگی دو كشور مشترك است و به همین دلیل افغان ها هم همیشه در كنار كشور دوست و همسایه ایران باقی خواهند ماند و اجازه نخواهند داد دشمنان از وجود ما بر علیه یكدیگر بهره برداری نماید.
اسدی ابراز امیدواری كرد كه اتاق ایران شناسی در این دانشگاه منشاء خدمات علمی و آموزشی برای ارتقا سطح علمی اساتید و دانشجویان باشد.
همچنین هفته گذشته قرارداد احداث ساختمان دانشكده زبان فارسی در دانشگاه كابل توسط رایزن فرهنگی كشورمان با رئیس دانشگاه افغانستان امضا شد.
رایزن فرهنگی ایران در این مراسم 3هزارو 200 عنوان كتاب علمی در قالب رشته های مختلف را به كتابخانه دانشگاه كابل اهدا كرد.
شبد**آساق*291*

سرخط اخبار جهان