۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰:۴۵
کد خبر: 83138248
T T
۰ نفر
كوزوو و صربستان براي كاهش تنش اقدام كنند

نيويورك- ايرنا- اعضاي اروپايي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه اي از مقامات صربستان و كوزوو خواستند تا در چارچوب قطعنامه شوراي امنيت و اعلاميه استقلال بلگراد و پريشتينا هرچه سريعتر تنش هاي ايجاد شده را كاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، كارل وان استروم نماينده هلند كه به نمايندگي از اعضاي فعلي و آتي شوراي امنيت، بيانيه را قرائت كرد، افزود: مي خواهيم تاكيد كنيم كه توافقنامه جامع و قانوني در چارچوب احترام به قواعد اتحاديه اروپا ميان اين دو كشور ضروري است.
وي ادامه داد: نقل و انتقال نيروهاي امنيتي كوزور يك حق حاكميتي است. تعهد كوزوو را يادآور مي شويم كه انتقال نيروهاي امنيتي خود را در هماهنگي نزديك با ناتو و متحدان آن انجام دهد.
نماينده اعضاي فعلي و آتي اروپا در شوراي امنيت اضافه كرد: ما از مقامات كوزوو مي خواهيم كه انتقال نيروهاي امنيتي خود را در 10 سال آينده به يك فرآيند شفاف و فراگير تبديل كنند، سياق قديمي را تغيير دهند و از هرگونه تاثيرات زيان آور بر گفت وگو بين بلگراد و پريشتينا خودداري ورزند.
وان استروم با اشاره به گذشت دو دهه از تصويب قطعنامه 1244 و ده سال پس از اعلاميه استقلال كوزوو تاكيد كرد: بلگراد و پريشتينا هنوز در مورد بسياري از جنبه هاي روابط آينده خود نيازمند توافق هستند كه در چارچوب توافق جامع عادي سازي روابط بايد حل و فصل شود.
وي خواستار اقدامات دو طرف براي كاهش تنش ها و ايجاد شرايط براي دستيابي به يك توافق جامع شد كه نمايندگان اتحاديه اروپا تسهيلگر آن خواهند بود.
اوايل آذرماه پس از افزايش 100 درصدي ماليات بر كالاهاي وارداتي از صربستان از سوي دولت كوزوو و و دستگيري چهار صرب توسط نيروهاي امنيتي اين كشور، تنش هاي سياسي و تجاري بين بلگراد و پريشتينا بالا گرفت.
همچنين نيروي امنيتي كوزوو در چهار منطقه كوزووسكا ميتروويتسا وارد شد و چهار تن از صرب هاي اين منطقه را دستگير و به ايستگاه پليس در جنوب كوزوو انتقال دادند. اين اقدام در حالي انجام گرفت كه نيروهاي امنيتي كوزوو بر اساس قطعنامه 1244 شوراي امنيت سازمان ملل تنها مي توانند با موافقت نيروهاي بين المللي كي فور به منطقه صرب نشين شمال كوزوو وارد شوند.
از سوي ديگر مقام هاي اتحاديه اروپا صربستان و كوزوو را به خويشتنداري و كاهش تنش هاي سياسي و تجاري فراخواندند.
اتحاديه اروپا با اشاره به تشديد تنش روابط اقتصادي، تجاري و سياسي ميان صربستان و كوزوو از بلگراد و پريشتينا خواست كه به اقدام هاي تحريك آميز هر چه زودتر پايان دهند و براي عادي سازي روابط اقتصادي، تجاري و سياسي گام بردارند.
كوزوو براساس قطعنامه 1244 شوراي امنيت سازمان ملل متحد از ژوئن سال 1999، تحت قيموميت هيات غيرنظامي اين سازمان قرار گرفته و نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) موسوم به 'كي فور' براي تامين امنيت در اين سرزمين مستقر شده اند.
نمايندگان انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا، لهستان، بلژيك و سوئد، نماينده هلند را در زمان قرائت اين بيانيه همراهي كردند.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان