۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰:۰۹
کد خبر: 83138236
T T
۰ نفر

كرملين: بلاروس جزئي از خاك روسيه نمي شود

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۰:۰۹
کد خبر: 83138236
كرملين: بلاروس جزئي از خاك روسيه نمي شود

مسكو - ايرنا - سخنگوي رئيس جمهوري روسيه اعلام كرد كه برنامه گسترش همكاري هاي بيشتر با بلاروس مطرح شده است اما همگرايي و وحدت دو كشور در قالب يك كشور مطرح نيست.

به گزارش ايرنا به نقل از ريانووستي، دميتري پسكوف سخنگوي رئيس جمهوري روسيه روز دوشنبه گفت: موضوع رياست ولاديمير پوتين بر بلاروس به عنوان روسيه واحد در دستور كار قرار ندارد و هرگز سران دو كشور در اين رابطه گفت وگو نكرده اند.
سخنگوي رئيس جمهوري روسيه يادآور شد: روسيه و بلاروس در چارچوب دولت اتحادي با يكديگر همكاري تنگاتنگي دارند و بلاروس متحد روسيه و يكي از نزديكترين كشورها به مسكو است.
به گزارش رسانه ها، آلكساندر لوكاشنكو رئيس جمهوري بلاروس به تازگي گفته است كه اجازه نخواهد داد بلاروس جزيي از خاك روسيه شود.
وي خاطرنشان كرد: حق حاكميت و استقلال بلاروس امر مقدسي است و هيچگاه از دست نخواهد رفت.
به گفته وي موضوع تعهد مالياتي بلاروس به روسيه در چارچوب خريد نفت از اين كشور، براي استقلال كشورش (بلاروس) تهديدآميز است.
روسيه و بلاروس بر اساس قراردادي كه در سال 1998 بين دو كشور امضا شده دولت اتحادي تشكيل داده اند كه هر ازچندگاهي روساي جمهور، نخست وزيران، روساي مجالس قانونگذاري و وزيران خارجه دو كشور در چارچوب آن با يكديگر ديدار و براي همكاري نزديك گفت وگو مي كنند.
اين دولت اتحادي هر چند كه از دو دولت مجزا و مستقل تشكيل شده است اما بودجه واحد نيز دارند.
برخي از ملي گرايان افراطي در روسيه خواستار الحاق بلاروس به كشورشان هستند همچنين در بلاروس نيز برخي از ملي گرايان افراطي به شدت نگران پيوستن كشورشان به روسيه هستند.
توسعه روزافزون روسيه در دو دهه اخير و تاثير گذاري آن بر كشورهاي روس زبان، بسياري از كشورها در غرب را نگران كرده است كه كشورهاي كه به دليل فروپاشي اتحاد جماهير شوروي از هم جدا شده اند بار ديگر در اروپاي شرقي به يك كشور تبديل شوند و زير نظر روسيه اداره شوند.
اروپام*391*1346**

سرخط اخبار جهان