۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83130420
T T
۰ نفر
تشكل‌هاي دانشجويي و راه‌هاي نرفته

شيراز- ايرنا- هرساله با فرارسيدن 16 آذر روز دانشجو نقش و تاثيرگذاري جنبش‌هاي دانشجويي و عملكرد آنها به عنوان پرسشي اساسي مطرح مي‌شود.

در اين مناسبت كه در پي شهادت مصطفي بزرگ ‌نيا، احمد قندچي و مهدي شريعت‌رضوي سه دانشجوي دانشگاه تهران در سال 1332 به نام روز دانشجو، نامگذاري شد، كارنامه جنبش دانشجويي بررسي مي شود.
در حالي كه برخي معتقد هستند جنبش‌هاي دانشجويي در يك دهه اخير بيش از گذشته در معرض خطر انفعال قرار داشته اند، برخي تشكل هاي دانشجويي چنين باوري ندارند و در عين حال مي كوشند كه خلأ و فاصله ميان خود و جامعه را بپوشانند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز استان فارس به مناسبت روز دانشجو ميزبان نمايندگان برخي تشكل‌هاي دانشجويي اصلاح طلب و اصولگراي دانشگاه‌ شيراز بود.
در اين ميزگرد كه با تبادل نظر صريح فعالان دانشجويي همراه بود، نمايندگان برخي تشكل‌ها به نبود تعامل لازم و كافي با مديريت دانشگاه اشاره كردند. آنها با پذيرش تغيير ارزش‌ها و نبود ايده‌پردازي در سطح كلان در ميان دانشجويان، جنبش‌هاي دانشجويي را جداشده از بدنه جامعه دانستند و راهكار پيشگامي دوباره و تعامل با جامعه را بازگشت به سوي مردم و پاسخگويي مسئولان در فضاي دانشگاهي و نيز شفاف‌سازي درباره عملكرد 40 ساله انقلاب اسلامي عنوان كردند.
آنها بر اصل عدالتخواهي تاكيد كردند و اين موضوع را به عنوان خواسته اصلي غالب جامعه دانستند كه بستر پاسخگويي به آن بايد در دانشگاه فراهم شود.

** ترس از مشاركت جامعه مدني فعاليت‌هاي دانشجويي را كوچك كرده است
دبير انجمن فرهنگ و سياست دانشجويان دانشگاه شيراز در اين ميزگرد با تاكيد بر اينكه فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي نبايد صرفاً سياسي باشد، گفت: فضاي امروز كشور به نحوي است كه بخشي از هر فعاليتي، لاجرم سياسي است؛ از فعاليت‌هاي اجتماعي و صنفي گرفته تا فعاليت‌هاي زيست محيطي، در هر صورت با پتك محكم سياسي‌بودن مواجه خواهيد شد؛ بنابراين ناخود آگاه به ذهن مي‌رسد كه فعاليت تشكل‌هاي دانشجويي بايد سياسي باشد.
شاهرخ شاهرضايي ترس از تشكل‌سازي، اتحاديه‌سازي و تصميم‌گيرندگي جامعه مدني را علت كوچك‌ترشدن فعاليت‌هاي دانشجويي دانست و ابراز داشت: اين وضعيت بر عملكرد جنبش‌هاي دانشجويي نيز تاثير گذاشته است.
وي افزود: وقتي اتحاديه كارگري معلمان با خواست‌هاي معمول، بدون تعدي از خطوط قرمز حاكميت اعتراض مي‌كند، شاهديم كه برخورد مطلوبي با آنها صورت نمي‌گيرد، همين مسائل باعث مي‌شود هزينه فعاليت‌هاي دانشجويي افزايش يابد و تعداد كمتري از دانشجويان وارد اين فضا شوند.
شاهرضايي با بيان اينكه به عملكرد دولت هاي گذشته در قبال دانشجويان نقد وارد است، افزود: در دوره‌اي سياست افزايش دانشگاه‌ها و راه‌اندازي دانشگاه‌هاي آزاد و غيردولتي و گسترش آن‌ها در دستور كار قرار گرفت و امروز نيز نوع مديريت ناآگاهانه نسبت به فعاليت هاي دانشجويي در برخي دانشگاه ها از نكات جالب توجه است.
اين فعال دانشجويي اظهار داشت: امروز در مديريت دانشگاه شيراز و علوم پزشكي از افرادي صرفا علمي استفاده شده است كه به فضاي سياسي و اجتماعي دانشگاه‌ها آگاه نيستند و اين موضوع باعث شده فعاليت هاي دانشجويي عقب رانده شود؛ چراكه دانشجو مدام در گير مسائل حاشيه‌اي و اداري شده و فعاليت‌هايش به برنامه‌هاي تفريحي سياسي منتهي مي‌شود.
** مسئولان بايد پاسخگوي عملكردشان باشند
دبير اين تشكل اصلاح طلب دانشگاه شيراز با تاكيد بر اينكه مسئولان بايد پاسخگوي عملكردشان باشند، ادامه داد: دانشجويان در مسائلي همچون معضلات اقتصادي كه اخيرا باعث افزايش قيمت سكه و ارز شد مطالبه‌گر هستند و خواهان روشن‌شدن ابعاد ماجرا و دلايل محاكمه برخي افراد و عدم محاكمه عده‌اي ديگرند؛ در حاليكه تاكنون قادر نبوده اند اين موضوع را با دعوت از مسئولان و اقتصاددانان در فضاي دانشگاه تحليل كنند.
شاهرضايي برخي دخالت ها در دعوت از مسئولان و پاسخگويي به مسائل و دغدغه‌هاي روز را دليل اين موضوع دانست و گفت: ما به دنبال برنامه گفت و گوي ملي هستيم؛ اما اجازه دعوت از بسياري چهره‌ها را نداريم و تنها برخي افراد كه مشخص كه ادبيات خاصي دارند و سخنانشان قابل پيش‌بيني است مجوز ورود به دانشگاه مي‌گيرند؛ درحاليكه دانشگاه بايد گره‌گشاي مسائل باشد نه گره‌افكن.
او در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد كه تاكنون با حضور بسياري از چهره‌هاي گوناگون در عرصه‌هاي مختلف ممانعت شده است و نام برخي از آن افراد نيز منتشر شده است؛ چراكه اگر كسي تصميمي‌ مي‌گيرد بايد پاي هزينه هاي آن بايستد و پاسخگو باشد.
دبير انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز اظهار داشت: در چنين شرايطي، در 16 آذر سال گذشته استفاده از سلبريتي‌هاي سياسي را كنار گذاشتيم و سه نفر را از سه گروه مختلف دعوت كرديم تا با يكديگر گفت‌و‌گو كنند.
** امروز آزادي بيان دغدغه مردم نيست
وي عنوان كرد: امروز ديگر صحبت از آزادي بيان دغدغه مردم نيست، بلكه مردم به دنبال عدالت خواهي هستند و مي‌خواهند بدانند فساد دامن‌گير در همه زمينه‌ها چرا و چگونه رخ مي‌دهد؛ از همين رو گفت و گوي غالب مردم به سمت عدالت‌طلبي سوق يافته است و دانشگاه نيز اين موضوع را درك كرد و به سمت عدالت خواهي رفت.
** جامعه منتظر دانشگاه نمي‌ماند
شاهرضايي با اشاره به اتفاقات دي ماه گذشته گفت: با آنكه دانشگاه ضرورت عدالت‌خواهي را درك كرده بوديم، ديديم كه جامعه منتظر دانشگاه نمي‌ماند، از همين رو در اعتراضات دي ماه 96 همه تشكل‌هاي دانشگاه تا مدتي گنگ بودند و نمي‌دانستند كه چه اتفاقي رخ داده است آيا اين ماجراها از مشهد شروع شده، آيا جرياني در پي ضربه به دولت بود؛ در چنين شرايطي ما از جامعه عقب مانديم و به جاي پيشرو بودن بيانيه صادر كرديم.
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه 40 سال است سعي مي‌كنيم سياست‌گذاري فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي از بالا به پايين باشد، گفت: در اين سال‌ها جلوي تشكل‌ها و اتحاديه‌ها گرفته شد و حتي جريان عدالت‌خواهي را هم مي‌خواهيم به صورت دستوري اجرا كنيم؛‌ درحاليكه بايد فضا را بازتر بگذاريم كه مردم خودشان تصميم‌گيرنده باشند و خودشان اجرا كنند.
شاهرضايي در پاسخ به اين انتقاد كه فضاي فعاليت‌هاي دانشجويي از رونق گذشته افتاده است، ابراز داشت: ما نااميد نيستيم، سرد نشده ايم و خواسته‌ها تغيير نكرده است، دانشجوياني امروز در دانشگاه‌هاي تحصيل مي‌كنند، همانند همان دانشجوياني‌ هستند كه در سال 76 و 84 رئيس جمهور انتخاب كردند؛ اما همين دو جريان سطح انتظارات دانشجو‌ها را تغيير داد و در اين سال‌ها دو طرف بلايي بر سر جريان‌هاي دانشجويي آورده‌اند، كه ماحصلش وضعيت امروز است.
دبير انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز عنوان كرد: عين سه قوه با هم اتفاق نظر دارند كه در برنامه‌هاي دانشجويي يكي حضور پيدا كند كه چپ را زير سوال ببرد و ديگري راست را و دانشجويان هم برايشان كف بزنند؛ اما در اين چهار دهه يك بار مسئولان اجرايي كشور درباره تصميم‌هاي خود در دانشگاه‌ها شفاف‌سازي نكرده‌اند و براي پاسخگويي به ابعاد مختلف تصميمشان حاضر نشده‌اند.
او ادامه داد: امروز مردم با شخصيت‌هاي جنجال‌برانگيز چپ و راست درگير نيستند؛ بلكه به دنبال چرايي در عملكرد سياسي، اجتماعي، قضايي و يا سياست خارجي‌اند و مي‌خواهند ابعاد مختلف موضوعاتي را بدانند كه با آنها درگيرند.
** برخي پاسخگو نيستند
شاهرضايي بيان كرد: در كشور با برخي مسئولان 'غير پاسخگو' در قواي مختلف مواجهيم كه خود را پاسخگو نمي‌دانند و مانع تراشي هايي از سوي برخي دستگاه هاي امنيتي در اين زمينه وجود دارد.
وي دليل مسائل ياد شده را شجاع‌نبودن برخي مسئولان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دانست و گفت: برخي مي‌خواهند دانشجو نااميد باشد و فقط نزديك هر انتخابات آمپول هيجان تزريق مي‌كنند؛ اما ما نااميد نيستم و خواسته‌هايمان نيز تغيير نكرده است.
دبير اين تشكل دانشجويي اصلاح طلب دانشگاه شيراز اظهار داشت: ما در انتخابات از رئيس جمهور فعلي حمايت كرديم و پشت او ايستاديم؛ اما پشتمان خالي شد و پس زده شديم؛ چراكه برخي در دانشگاه اجازه نمي دهند تصميم‌گيرهاي جديد و قديم را استنطاق كنيم.
شاهرضايي بيان كرد: در يكي دو سال گذشته از فعالان دانشجويي گذشته پيگير بوديم و صحيح و خطاي كارمان را از آنها مي‌پرسيديم و با آنكه به فعاليت‌هاي آنها در برهه‌هاي خاصي نقد داشته‌ايم ارتباط خود را با آنها قطع نكرده‌ايم و بسيار براي آنها جالب بود كه دانشجويان در اين شرايط و با اين وضعيت همچنان فعاليت مي‌كنند.
وي به حضور نيافتن بسياري از شخصيت‌هاي تاثيرگذار و كليدي در دانشگاه‌ها انتقاد كرد و گفت: برخي شخصيت‌ها تنها در زمان انتخابات در دانشگاه‌ها حاضر مي‌شوند؛ براي مثال دو سال است كه نمي‌توانيم با آقاي عارف تماس بگيريم و با آنكه مشكلات را مي‌دانند، حاضر به پاسخگويي نيستند.
دبير انجمن فرهنگ و سياست دانشگاه شيراز با بيان اينكه دانشجويان بايد سران اصلاح‌طلب را به نقد بكشند، عنوان كرد: آن‌ها بايد پاسخ دهند كه با به دست آوردن كرسي‌هاي رياست جمهوري، مجلس و شوراهاي شهر چه اقداماتي انجام داده‌اند يا زمان تغيير نوع تفكر فرا رسيده است يا اينكه دانشجويان بايد تصميم‌گير باشند و ديگر دنباله‌رو هيچ حزبي نباشند.
** گفتمان اصلاحات با فعاليت پشت سر بزرگان سياست از مردم فاصله گرفته است
شاهرضايي اظهار داشت: گفتمان اصلاحات قطعا به به روز شدن نياز دارد؛ چراكه در اين سال‌ها به دليل فعاليت پشت بزرگان سياست از گفتمان مردم فاصله گرفته‌ايم و اين خود آسيبي بوده است كه از دي ماه گذشته تا امروز ديده ايم و هر اتفاقي در كف جامعه رخ داده، بدون پيشگامي دانشجويان بوده است.
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه سال‌هاست مردم ولي نعمت مسئولان نيستند، ديگر مجلس در راس امور و دانشگاه مبدا همه تغيير و تحولات نيست، گفت: بعد از برخي رويداد‌هاي سياسي كه مبدا آن را دقيقا نمي‌توان تعيين كرد، مسئولان به دنبال فاصله گرفتن از عموم مردم هستند، گويي مي‌خواهند بارشان را ببندند و از جامعه فاصله بگيرند؛‌ اما بايد ديد خواست مردم چيست.
وي افزود: اولين قدم را بايد فعالان دانشجويي بردارند و بدانند امروز كف خواسته مردم چيست. سال‌هاي سال است به دنبال آرمان‌شهريم و از همين رو مردم از دانشگاه فاصله گرفتند، دانشجويان نيز خود را به مسئولان وابسته كردند تا اينكه امروز شاهد آسيب‌هاي فعلي هستيم.
شاهرضايي تاكيد كرد: دانشجويان ديگر نبايد اجازه دهند كه احزاب براي منافع خود از يك جريان دانشجويي استفاده كنند و آن را ابزار دست كنند.

** فاصله‌گرفتن از مردم، آفت فعاليت دانشجويي
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز نيز در اين نشست با اشاره به فعاليت‌هاي دانشجويي از سال 1313 تا رويداد‌هاي 16 آذر 1332 و نيز نقش دانشجويان در شكل‌گيري انقلاب اسلامي عنوان كرد:دانشجو در همه فعاليت‌هادر رأس جامعه است و جلوتر از بقيه اقشار حركت مي‌كند تا زماني كه سياسي مي‌شود، وارد احزاب مي‌شود و فعاليتش‌ در حزب اهميت مي‌يابد و بعد كه رسانه روي كار آمد، آينده خود را در رسانه‌اي شدن مي‌بيند و اين فاصله گرفتن از مردم آفت فعاليت دانشجويي است.
احسان زيارتي افزود: ما دانشجويان، خيلي خوب براي مردم حرف مي‌زنيم و مردم هم بهتر حرف ما را مي‌فهمند؛ اما فقط مي‌توانيم براي آنها سخن بگوييم. ما هرگز حرف مردم را به صورت جدي نشنيده‌ايم و به معناي عام آن را بيان نكرده‌ايم.
وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي دانشجويي نه‌تنها در دانشگاه شيراز كه در كل كشور كمرنگ شده است، يكي از دلايل آن را سياست‌زده شدن جريان دانشجويي عنوان كرد و افزود: جريان دانشجويي زماني موفق و استكبارستيز و عدالت‌خواه خواهد بود كه سياسي باشد؛ اما نبايد سياست‌زده باشد و در پي آن، اتفاقاتي رخ دهد كه دانشگاه جولانگاه سياسي برخي افراد شود.
زيارتي مسائل ياد شده را از دلايل ركود جنبش دانشجويي دانست و گفت: دانشجويان به دليل عدم وابستگي، برخورداري از علم و دلسوز بودن مي‌توانند تصميم‌ساز باشند؛ همچنين دانشجو پس از فراغت از تحصيل و قرارگرفتن در جايگاه‌هاي مختلف اجتماعي بايد تصميم‌گيرنده باشد از همين رو جايگاه او در حال و آينده كشور بسيار مهم است.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز ابراز داشت: تشكل‌هاي مختلف دانشجويي در دانشگاه‌ها چندان نظم تشكيلاتي ندارند.
وي تاكيد كرد: فضاي دانشگاه‌ها، به ويژه دانشگاه شيراز چنان اداري است كه دانشجويان را بيش از پيش درگير مي‌كند و كمتر وقتي براي فعاليت‌ در عرصه‌هاي ديگر باقي مي‌گذارد.
** سياسي نبودن مديران دانشگاه مثبت است
زيارتي با بيان اينكه مديريت دانشگاه شيراز تا سال‌هاي گذشته سياسي بوده‌اند، ابراز داشت: در گذشته با تغيير وزرا، رئيس دانشگاه، معاونت‌‌ها و مديران تغيير مي‌كردند و اين مساله باعث ضربه به دانشجويان مي‌شد؛‌ اما امروز اينكه مديران دانشگاه‌ها سياسي نيستند نقطه‌اي مثبت به‌شمار مي‌رود.
اين فعال دانشجويي تشريح كرد: اين بدان معنا نيست كه مديران دانشگاه نظر سياسي ندارند، بلكه به اين معناست كه اين نظرات را اعمال نمي‌كنند و پررنگ بودن جنبه فعاليت علمي آن‌ها همچون چتري است كه مي توان زير آن جمع شد.
** از آرمان عدالت‌خواهي غافل شده‌ايم
وي با اشاره به گسترش توجه دانشجويان و جامعه به شعار عدالتخواهي، عنوان كرد: عدالت از آرمان هاي اصلي انقلاب است كه در اين 40 سال بسيار از آن غافل شده‌ايم؛ چراكه مي‌بايست به گفتمان تبديل شود و درصورتي كه اين شعار سياسي، حزبي و مختص جريان خاصي باشد به قهقرا كشيده مي‌شود.
زيارتي اظهار داشت: برخي افراد از شعار عدالت‌خواهي استفاده سياسي كردند؛ در حاليكه عدالت خواهي مختص به هيچ حزب و گروهي نيست و اصلا سياسي نيست؛ درواقع سياست يكي از راه‌هايي است كه مي‌توان از طريق آن به عدالت دست يافت؛ اما نبايد آن را دستمايه قرار داد.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز همچنين در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: چنين نيست كه دانشگاه مايل به اجراي برنامه‌ها و انجام فعاليت‌هاي دانشجويي باشد؛ گرچه گاه برخي اوقات گله‌منديم از رفتار‌هايي خاص اما درست نيست كه اين رفتار‌ها را به همه بخش‌هاي دانشگاه تعميم دهيم.
وي عنوان كرد: انجمن فرهنگ و سياست برنامه‌‌هايي را اجرا كرده است كه اگر مديريت پيشين دانشگاه بود، اجازه برگزاري آن را نمي‌داد يا اينكه آن‌ها با افراد خاصي ملاقات كرده‌اند كه هيچ دانشگاهي بدون اينكه استعلام كنند مجوز نمي دهند.
زيارتي ابراز داشت: مديريت دانشگاه‌ها را وزير علوم انتخاب مي‌كند، وزير را رئيس جمهوري انتخاب مي‌كند كه انجمن‌هاي همچون فرهنگ و سياست و وفاق و توسعه براي او در دوران انتخابات تبليغات كردند.
اين فعال دانشجويي تاكيد كرد: معتقدم برخي افراد تا زماني كه از قطار انقلاب پياده نشده‌اند بايد مورد حمايت باشند اما نه اينكه بدانيم با روي كار آمدن آن فرد اتفاقات مشخصي خواهد افتاد اما باز از او به‌صورت صددرصدي حمايت كنيم.
وي با انتقاد از فعاليت‌هاي برخي تشكل‌هاي دانشجويي خاطرنشان كرد: بعضي تشكل‌ها انتخاباتي شده‌اند و فعاليت‌هاي آن‌ها تنها به يك هفته قبل و بعد از انتخابات محدود مي‌شود به گونه‌اي كه نمونه واقعي كار تشكيلاتي را در دوره انتخابات مي‌توان ديد.
زيارتي اظهار داشت: برنامه‌ هايي در دانشگاه با استقبال حداكثري مواجه مي‌شود كه قرار است در آن شانتاژ سياسي رخ دهد و هيجان انگيز باشد؛‌ اما از برنامه‌هاي خوب استقبال نمي‌شود و اين موضوع نشان مي دهد ما از اصل خود دور مانده ايم.
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز با بيان اينكه تشكل دانشجويي بايد در امور اجتماعي پيشرو باشد، براي نمونه به فعاليت‌هاي بسيج دانشجويي در مناطق جنوب شهر شيراز و ديگر شهر‌هاي كشور اشاره كرد و از ديگر تشكل‌ها دعوت كرد كه مباحث تئوريك و برنامه‌هاي اجتماعي دانشگاهي را به دل مردم ببرند و در بحث عملي نيز شركت كنند.
وي با اشاره به اينكه در انگيزه و فضاي ذهني دانشجويان تغييراتي درمقايسه با دهه 70 و 80 به وجود آمده است، گفت: دانشجو متاثر از فضاي جامعه است؛ اما فضاي دانشگاه به گونه‌اي نيست كه همه آرمان ها و ارزش‌ها را در خود بپروراند و دانشجو را در بستري قرار دهد كه بتواند تاثيرگذار باشد.
** ايده‌پردازي در سطح كلان وجود ندارد
زيارتي ادامه داد: ايده پردازي‌هاي كوچك در ميان دانشجويان ديده مي‌شود؛ گرچه نسبت به دو دهه گذشته ايده‌ها تغيير كرده است؛ اما بايد گفت در سطح كلان ايده‌پردازي وجود ندارد و تشكل‌ها و فضاي دانشگاهي در برنامه جامع قوي نيستند.
وي با تاكيد بر اينكه دانشجويان بايد ابتدا دغدغه‌مند باشند تا بتوانند مطالبه‌گري كنند، خاطرنشان كرد: اينطور نيست كه در اتفاقات جامعه دانشجو هميشه پيشرو باشد؛ چراكه از مردم فاصله گرفته‌ايم و درد آنان را نمي‌دانيم.
** جنبش دانشجويي به معناي واقعي كلمه خوابيده است
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز در ادامه گفت: جنبش دانشجويي به معناي واقعي كلمه خوابيده است؛ چراكه اين جنبش بايد پيش از كارگران هفت‌تپه به وضعيت موجود واكنش نشان مي‌داد و اين موضوع ثابت مي‌كند كه اولويت هاي فكري ما به حاشيه رفته است.
زيارتي با بيان اينكه دانشجوي امروز جرات و جسارت گذشته را ندارد، دليل اين تغيير روحيه را نه در مسائل امنيتي كه در تغيير اولويت هاي ذهني دانشجويان دانست و گفت: درس‌خواندن در اين اولويت‌ها نيست؛‌ اما مطالبه‌گري هم نيست و از همين رو است كه دانشجو جايگاه اساسي خود را ندارد.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر اجراي كرسي‌هاي آزاد انديشي، ابراز داشت: برگزاري كرسي‌هاي آزاد‌انديشي وراي هيجانات جو دانشگاه است و اين كرسي ها زماني تاثيرگذار خواهد بود كه از ميان بين تشكل‌ها برخاسته شود.
اين فعال دانشجويي دليل حضور نيافتن برخي شخصيت‌ها را در دانشگاه‌ها بي‌توجهي آن‌ها به جنبش‌هاي دانشجويي عنوان كرد و بيان داشت: اين افراد جنبش دانشجويي را در حدي نمي‌بينند كه بخواهند به آن پاسخگو باشند و تا زماني كه ما منفعل باشيم، آن‌ها پاسخي نخواهند داد.
زيارتي ابراز داشت: هر جا جنبش دانشجويي موفق بوده، بر مسائلي تمركز كرده كه خواست همگان بوده است. بسياري از مسائل گلوگاهي‌اند و اگر رفع نشود آرمان‌ها دچار چالش مي‌شوند اين مسائل گلوگاهي امروز مسائل اقتصادي و معيشتي است و ما نبايد دچار بازي‌هاي سياسي شويم.
او تاكيد كرد: در چهل سالگي انقلاب بايد بازگرديم و مسير‌ها را بازبيني كنيم، اشتباهات، نقاط قوت و ضعف را وراي ديدگاه‌هاي سياسي بررسي كنيم، هرچند هر دو جناح موافق و مخالف با يكديگر بحث كنند؛ اما اين مساله ضرورت امروز جامعه و مايه حيات جنبش‌هاي دانشجويي است.

**دانشجو بايد مستقل و مطالبه گر باشد
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز در ادامه اين نشست گفت: ماهيت تشكل هاي دانشجوئي هويتي است كه در وحله اول به استقلال اين جنبش و در مرحله بعد به روحيه مطالبه گري و كمال پرستي اين قشر متكي باشد.
عليرضا خاكپور افزود: خوشبختانه فعاليت هاي دانشجوئي در سالهاي گذشته در دانشگاه شيراز گسترش پيدا كرده و روحيه پرسشگري دانشجويان اين مركز در زمينه هاي مختلف سياسي،اجتماعي و فرهنگي به شدت تقويت شده است.
**بعضي نمي خواهند دانشجو مطالبه گر باشد
اين فعال دانشجويي اصلاح طلب با اشاره به برخي انتقادات در خصوص وجود جو سرد حاكم بر فضاي دانشگاه شيراز گفت: اين جو بين دانشجويان حاكم نيست بلكه بعضي مسئولان اين دانشگاه اينگونه مي خواهند كه نمونه هاي آن را مي توان در دانشگاه به عينه ديد، به عنوان مثال از ابتداي سال تحصيلي جاري تاكنون هر مراسمي كه سوي دانشجويان برنامه ريزي آن انجام شده سالن برگزاري، مملو از جمعيت بوده اما در مجموع بعضي ها نمي خواهند اين فضا و روحيه در دانشگاه وجود داشته باشد و ترجيح مي دهند جو آرام و دانشجو را از اينگونه مناسبات سياسي دور نگه داشته شوند.
**ليست ممنوعه در دانشگاه شيراز
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز ادامه داد: وزير علوم در روزهاي اخير از عدم وجود هرگونه ليست افراد ممنوعه در دانشگاه ها خبر داد، در حالي كه در دانشگاه شيراز اكنون ما شاهد اين مساله هستيم كه با حضور برخي افراد و يا سخنراني آنها در دانشگاه مخالفت مي شود و اين تعارضي را نمايان مي كند كه سردي جو دانشگاه از سمت دانشجويان اعمال نمي شود بلكه مديران دانشگاه ها اينگونه ترجيح مي دهند.
وي در ادامه صحبتهاي خود به سياست زدگي جنبش هاي دانشجويي اشاره كرد و افزود: سرمنشاء اغلب رفتارها و مناسبات كشور ما به سياست منتهي مي شود و زماني كه مسائل متنوعي نظير آسيب هاي اجتماعي،مشكلات اقتصادي و ... را دنبال مي كنيم يك سر آن به سياست ختم مي شود و اين آفت متاسفانه در بين فعالين دانشجويي نيز وجود دارد.
خاكپور اضافه كرد: فعالان دانشجويي تلاش دارند عدالت اجتماعي و آزادي بيان را دنبال كرده و به سمتي حركت كنند كه علاوه بر حفظ استقلال روحيه مطالبه گري را در جامعه توسعه دهند.
**تلاش هايي براي فاصله گرفتن دانشجويان از هويت خود
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز با نگاه به تحولات تاريخي معتقد است كه دانشجو و دانشگاه وظيفه هدايت تحولات اجتماعي را داشته و چشم مردم اغلب به دنبال حركت هاي دانشجوئي بوده در حالي كه اكنون تلاش هايي وجود دارد كه اين هويت اصلي دانشجويان را گرفته و سعي كنند كه اين جايگاه را تنزل دهند.
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز در بخش ديگري از صحبتهاي خود با تاكيد بر اينكه فعاليت سياسي بايد در بين دانشجويان وجود داشته كه بر محور عدالت خواهي و مطالبه گري استوار باشد،گفت: با نگاه به برنامه هاي تشكل هاي دانشجويي دانشگاه شيراز در يكسال گذشته خواستگاه مردمي و بيان مطالبات مردم وجه اشتراك تمام اين مراسمات بوده كه اين مي تواند نقطه عطفي براي بازگرداندن هويت اصلي تشكل هاي دانشجوئي قرار گيرد.
**چهرهاي مطرح، ممنوع الورودان دانشگاه شيراز
اين فعال دانشجويي اصلاح طلب ادامه داد: متاسفانه مسولان دانشگاه شيراز در حال حاضر مجوز حضور چهره هاي مطرح در اين دانشگاه را نمي دهند كه در پي اين مساله اين درخواست را داريم كه مسئولان دانشگاه شيراز جهت شفافيت بيشتر دليل اين مساله را با فعالان دانشجويي اين دانشگاه در ميان بگذارند.
خاكپور اضافه كرد: اگر مسئولان اين دانشگاه براي حضور چهره هاي مطرح در اين دانشگاه تحت فشار ارگانهاي خاصي بيرون از دانشگاه قرار دارند در جهت شفاف سازي اين مساله را با فعالان دانشجويي در ميان بگذارند كه آنها نيز مطالبات خود را از اين ارگانها پيگيري كنند.
وي افزود: افراد معروفي كه در ماه هاي اخير و حتي روزهاي گذشته در دانشگاه هاي ديگر به سخنراني پرداخته اند در صورتي كه با حضور آنها در دانشگاه شيراز مخالفت مي شود.
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز گفت: در حالي با حضور برخي افراد در دانشگاه شيراز مخالفت مي شود كه بعضي از آنها اكنون نمايندگان مردم هستند به گونه اي كه براي سخنراني يكي از اين اشخاص در روز دانشجو امسال درخواست داديم كه متاسفانه از سوي مديران دانشگاه شيراز مورد مخالفت قرار گرفت و حتي در زمينه ملاقات با اين فرد براي ما محدوديت ايجاد كردند.
وي با بيان اينكه دانشجو آگاه است و شرايط را درك مي كنند تاكيد كرد: مسولان سعي نكنند دانشجويان را فريب داده و يا محدود كنند.
**دانشجو قديم و جديد ندارد
اين فعال دانشجويي اظهار داشت: دانشجو قديم و جديد ندارد و اين قشر در دوره كنوني نيز ماهيت خود را حفظ كرده اما سياستهاي حاكم بر دانشگاه ها شايد تفاوت كرده و دانشجو را به سمتي هدايت مي كند كه اين قشر را غير فعال جلوه دهد كه دانشجو از مطالبات اجتماعي فاصله گرفته و صرفا به بعد علمي بپردازد.
وي با اشاره به اينكه جسارت اكنون در قشر دانشجو وجود دارد اما چون بيشتر فعاليت ها رسانه اي نمي شود شايد انعكاس زيادي نداشته باشد، گفت: دانشجويان دانشگاه شيراز اكنون در مواجهه با مشكلاتي نظير لغو مجوز برنامه هاي تشكل ها ،رايزني هاي گسترده اي را در قالب قانونمندي و حفظ شان تشكيلاتي دنبال مي كنند.
دبير كميته تشكيلات انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز در ادامه صحبتهاي خود، از لزوم انجام تغييراتي در گفتمان اصلاح طلبي سخن گفت و افزود: فعالان دانشجو سعي دارند با بازگرداندن فعاليت منسجم و هدفمند دانشجويي راه تغيير ساختار و اصلاحات درون اصلاحاتي را باز كنند كه محدود كردن و گرفتن ماهيت تشكل هاي دانشجويي در برهه كنوني از جانب برخي باعث شده اين هدف هنوز بطور كامل محقق نشود.
وي برنامه ريزي هاي انجمن فرهنگ و سياست و انجمن وفاق و توسعه دانشگاه شيراز را در مسير دستيابي به اين هدف عنوان كرد و اظهار داشت: براي سرعت گرفتن و مثمر ثمر بودن فعاليت هاي دانشجويي بايد هويت اصلي دانشجو بازگردانده و دانشجويان از فضاي سياسي دور نشود،اما اگر مسئولان مانع برگزاري برنامه هاي تشكل ها دانشجويي شوند قطعا اين مساله نقش دانشجويان را كمرنگ خواهد كرد و نوآوري و نوانديشي در زمينه اصلاحات را نيز به تعويق مي اندازد و دانشجو نمي تواند نقش تاثير گذاري ايفا كند.
وي ادامه داد: لازم است سران اصلاحات كه سكوت اختيار كرده اند در برهه كنوني كه به نسبت سالهاي گذشته بيشتر در قدرت سهيم هستند از فعاليت هاي دانشجويي به ويژه در زمينه عدالتخواهي حمايت كرده تا بتوان هويت جريان ساز و تصميم ساز را به دانشجويان برگرداند.
خاكپور گفت: استقلال فكري دانشجو بايد به دور از جناح بندي ها حفظ شود تا دانشجو در جامعه پيشگام و پيشرو بوده و در حل مشكلات جامعه كمك كند اما متاسفانه دانشجو در حال حاضر به جاي پيگيري مطالبات مردم بيشتر توان خود را صرف مقابله با عناصر محدودكننده مي كند.
اين فعال دانشجويي اصلاح طلب با تاكيد بر اينكه دانشجو بايد تصميم ساز و تصميم گير براي جامعه باشد گفت: نزديك شدن مطالبات دانشجويي به سمت مشكلات جامعه مساله مهمي است و اين قشر بايد زبان گوياي مردم باشد و نبايد تنها خود را به فعاليت در زمان انتخابات محدود كنند و ضروري است فاصله اي كه اكنون در اين زمينه ايجاد شده را جبران كنند.
آنچه در اين ميزگرد بيان شد، حاكي از اميد فعالان دانشجويي دانشگاه شيراز به آينده و ضرورت پيمودن راه هاي نرفته براي نقش آفريني مطلوب جنبش دانشجويي بود.
ديدگاه هاي اين سه عضو تشكل هاي فعال دانشجويي دانشگاه شيراز با وجود اختلاف نظر در برخي مسائل سياسي، با يك مفهوم مشترك همراه بود و اين كه همگي بر تبديل عدالتخواهي به گفتمان جامعه تاكيد كردند و اين كه دانشجو بايد خود مبدا حركت باشد؛ با اين انتظار از مسئولان دانشگاه و جامعه كه بستر اين حركت هموار و فراهم باشد.
7375/ 9873/ 2027

سرخط اخبار استان‌ها