۶ دی ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8312865
T T
۰ نفر
تلاش دولت فرانسه برای کاهش تلفات جاده ای (1) # پاریس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/10/84 خارجی.اقتصادی.فرانسه. به دنبال اعلام تعداد تلفات جاده ای در فرانسه در سالهای پیش از 2002، دولت این کشور به دستور مستقیم "ژاک شیراک" برنامه مدونی جهت کاهش این تلفات از سال 2003 اجرا کرد. تعداد تلفات جاده ای در فرانسه تا پیش از سال 2002، سالانه هشت هزار نفر اعلام شده است. با اجرای این برنامه، میزان تلفات جاده ای در جاده های فرانسه ظرف سه سال گذشته به پایین تر از پنج هزار نفر کاهش یافته و این روند کاهش همچنان ادامه دارد. بر پایه گزارش جدید "اداره ملی نظارت بر امنیت جاده ای فرانسه" از ماه اکتبر سال گذشته میلادی تا اکتبر 2005، چهار هزار و 984 نفر در جاده های فرانسه کشته شده اند. این میزان در سال 2004 میلادی در حدود شش هزار و 500 نفر و در سال 2002 میلادی حدود هشت هزار نفر بود. گزارش اداره ملی نظارت بر امنیت جاده ای فرانسه همچنین حاکی است که درطی یک سال گذشته (اکتبرسال 2004 لغایت اکتبرسال 2005) 9 هزارو 764 نفر بر اثر تصادفات رانندگی درمحورهای فرانسه زخمی شده اند که این میزان درسال قبل از آن 10 هزار و 242 نفر بود. بر پایه این گزارش، در ماه اکتبر سال 2005 میلادی 453 نفر در جاده های فرانسه کشته شده اند که این میزان در ماه قبل از آن یعنی سپتامبر 505 نفر بود. نمودار تحقیقی اداره ملی نظارت بر امنیت جاده ای فرانسه در ماه مارس سال جاری میلادی افزایش تلفات جاده ای را در این ماه به میزان پنج درصد نشان داده است. این امرسبب شد تا وزارت حمل و نقل و راه فرانسه به سهل انگاری در اجرای دقیق برنامه های مربوط به کاهش تلفات جاده ای متهم شود. وزارت حمل و نقل و راه فرانسه در این راستا از ماه آوریل امسال با همکاری اداره پلیس این کشور سخت گیری های بیشتری برای اجرای مقررات رانندگی و برنامه های جدید این کشور در زمینه کاهش تلفات جاده ای به عمل آورد. این وزارتخانه تعداد رادارهای ثبت خودکار میزان سرعت خودروها را در محورهای فرانسه به یکهزار دستگاه افزایش داد. دولت دست راستی فرانسه در سال 2002 میلادی به منظور بررسی بیشتر علل تصادفات، اقدام به تشکیل کمیته بین وزارتخانه ای مرکب از وزارت راه، کشور، بهداشت و دادگستری کرد. این کمیته که هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد، تصمیم های مهمی برای کاهش تلفات جاده ای اتخاذ کرد و این تصمیمات را از اکتبر سال 2003 میلادی لغایت اکتبر سال 2004 میلادی در جاده های فرانسه بطور آزمایشی به اجرا گذاشت. ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی برای رانندگان اتوبوس، روشن کردن چراغهای جلو در روز در خارج از شهر، تغییر در نحوه احتساب تلفات جاده ای، ایجاد مرکز آموزش امنیت جاده ای، انتشار نقشه جاده های فرانسه به صورت "سی دی" و مشخص کردن میزان خطر در هر یک از مسیرها و افزایش کنترل هوایی جاده ها بویژه در مسیرهای شلوغ از جمله اقدامات جدید این کمیته برای کاهش تصادفات منجر به مرک بشمار می رود. دولت فرانسه هدف از اجرای این برنامه ها را کاهش تلفات جاده ای از شش هزار و 500 نفر در سال 2003 به پایین تر از پنج هزار نفر در سال 2005 اعلام کرده است. استفاده از رادارهای خودکار، اجرای طرح دریافت گواهی سلامت و تندرستی سالانه برای رانندگان، تشکیل کمیته بین وزارتخانه ای، اعمال قوانین جدید رانندگی و افزایش کنترل سرعت خودروها از جمله عوامل دیگری بوده که موجب سیر نزولی تلفات جاده ای در فرانسه شده است. به گفته کارشناسان، بکارگیری رادارهای جدید در بزرگراه ها و جاده های فرانسه نقش بسزایی در کاهش جرایم رانندگی و میزان تلفات جاده ای داشته است. اروپام /2092/270/1445/ 1651 /
۰ نفر