۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83126350
T T
۰ نفر

انتقال موفقيت آميز گورخرها به پارك ملي كوير

۱۷ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 83126350
انتقال موفقيت آميز گورخرها به پارك ملي كوير

تهران-ايرنا-معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به فاز دوم انتقال گورخر به پارك ملي كوير،گفت:در اين فاز چهار راس گورخر، شامل يك راس گور خر نر بالغ و سه راس ماده از سايت تكثير و پرورش گوراب يزد به پارك ملي كوير با موفقيت منتقل شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني سازمان حفاظت محيط زيست، حميد ظهرابي درباره انتقال گورخر به پارك ملي كوير توضيح داد: بر اساس برنامه ريزي انجام شده در آينده نزديك چند راس گورخر ديگر از مراكز تكثير و نگهداري فارس و كرمان به اين پارك منتقل خواهند شد.
پارك ملي كوير يكي از بزرگترين و قديمي‌ترين مناطق حفاظت‌ شده ايران است كه بيشتر آن شهرستان گرمسار استان سمنان و بخش‌هاي كوچكي هم در استان‌هاي تهران، قم و اصفهان قرار مي ‌گيرد.
حيات جانوري اين منطقه در گذشته به قدري متنوع و پرشمار بود كه به آفريقاي كوچك شهرت داشت. امروزه نيز هرچند از غناي حيات وحش آن تا حد زيادي كاسته شده اما هنوز هم تقريبا تمامي انواع حيوانات بيابانزي ايران را در خود جاي داده ‌است و به همين دليل به عنوان يكي از 9 ذخيره‌گاه زيست‌كره در ايران است.
ظهرابي با اشاره به سابقه زيست گورخر در پارك ملي كوير گفت: اين پارك ملي با مساحت 400 هزار هكتار در جنوب شهر گرمسار واقع شده و به واسطه دوري از مراكز مسكوني در شرايط فعلي امن ترين و بي تغارض ترين منطقه تحت مديريت كشور است اين منطقه تا دهه 60 زيستگاه گورخر آسيايي بوده اما با توجه به هجوم و استقرار دامداران و تخريب زيستگاه و شكار بي رويه در اوايل انقلاب در اين پارك منقرض شد.
وي گفت: بر اساس بررسي انجام شده اين پارك از مطلبوبيت زيستگاهي مناسبي براي اين گونه برخوردار بوده و بر اساس برنامه ريزي انجام شده قرار است مركز تحقيقات تكثير و احياي گورخر در پارك ملي كوير احداث و سپس از مواليد حاصله براي معرفي مجدد اين گونه به پارك ملي استفاده شود .
ظهرابي افزود: در حال حاضر، 9 راس گورخر در اين مركز مستقر شده و قرار است حداقل ١٥ راس ديگر هم به اين جمعيت اضافه شوند، طرح قبلي احيا و معرفي مجدد گورخر به زيستگاه پارك ملي كوير، بازنگري و اصلاح شده و به جاي رها سازي و معرفي سريع به معرفي آرام و تدريجي تبديل شده است.
وي اضافه كرد: شيوه انتقال گورخرها نيز پس از چندين جلسه كارشناسي و بررسي هايي ميداني اصلاح و با توجه به حساسيت ويژه اين گونه، از تله انتظاري بدون بيهوشي و با كمترين استرس ممكن استفاده شده است.
وي گفت: اين پروژه تحت نظارت مستقيم مديركل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست و مشاركت موثر كارشناسان و محيط بانان استان يزد و كارشناسان سازمان مركزي انجام شده و با توجه به وقايع تلخ در فاز اول پروژه تمام جوانب امر دقيقا مورد توجه قرار گرفت، تا شاهد انتقال گورخرها در مسافتي حدود ٨٠٠ كيلومتر با موفقيت كامل باشيم.
ظهرابي گفت: بر اساس طرح جديد سايت تكثير و پرورش مناسبي با رعايت كامل اصول فني به زودي در اين پارك احداث مي شود و گورخرهاي انتقالي در اين سايت نگهداري خواهند شد.
وي اظهارداشت: در حال حاضر به لحاظ رعايت مسايل فني گورخرها در دو قرنطينه جداگانه نگهداري مي شوند و سايت اصلي نيز در مجاورت همين مكان احداث مي شود.
همچنين نيره پورملائي مدير كل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: پس از هفته ها تلاش و برنامه ريزي، تيم اجرايي يگان حفاظت محيط زيست استان يزد با نظارت دفتر حيات وحش و آبزيان آبهاي داخلي براي زنده گيري گورخر از سايت گوراب استان يزد، در محل حاضر و طبق پروتكل مربوطه اقدام كردند.
وي افزود: در اين عمليات از روش قفس زنده گيري استفاده و پس از 4 روز رصد و پايش مستقيم گورخرها 4 راس گورخر با تركيب ( يك راس نر و سه راس ماده ) كاملا سالم زنده گيري و با كاميون به محل پارك ملي كوير انتقال داده شدند، گورخرها پس از طي مسافت حدود 800 كيلومتر، با موفقيت 100درصدي كاملا سالم به سايت گورخر پارك ملي كوير استان سمنان تحويل داده شدند.
گورخر ايراني زيرگونه ‌اي از گورخر آسيايي است كه به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد ، گورخر آسيايي در گذشته جمعيت فراواني در خاورميانه، آسياي ميانه و چين داشت اما اكنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زيرگونه ايراني تنها دو جمعيت كوچك در منطقه خارتوران شاهرود و بهرام گور شهرستان ني ريز استان فارس باقي مانده ‌است.
علمي 9014**1440
۰ نفر