۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۵
کد خبر: 83125115
T T
۰ نفر
تولد اولین نوزاد با استفاده از رحم پیوندی شخص متوفی

تهران – ایرنا - محققان دانشگاه سائوپائولو برزیل برای اولین بار توانستند رحم اهدایی شخصی كه جان خود را از دست داده بود به زن دیگری پیوند زده و نوزاد سالمی را به دنیا آورند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، در مورد برخی از زنان نابارور تنها راه بارداری، پیوند رحم است. اما افراد بسیار اندكی حاضر به اهدای رحم خود هستند و تا كنون كمتر از 40 مورد اهدای رحم انجام شده است. از این میان نیز از سال 2013 میلادی تا كنون تنها 11 دریافت كننده رحم توانسته اند نوزادی را به دنیا آورند.
استفاده از رحم اهداكنندگانی كه جان خود را از دست داده اند، موجب افزایش دسترسی به رحم اهدایی می شود. اما با وجود این كه در سال های اخیر 10 مورد پیوند رحم از افراد متوفی انجام شده است، تا كنون هیچ نوزاد زنده ای توسط دریافت كنندگان این عضو به دنیا نیامده است.
اكنون یك زن 23 ساله كه به طور مادرزادی فاقد رحم بوده، با دریافت رحم یك زن 45 ساله كه در اثر سكته جان خود را از دست داده است، توانست برای اولین بار یك نوزاد زنده را به دنیا آورد. دریافت كننده رحم 4 ماه قبل از پیوند، تحت عمل IVF قرار گرفت و 8 تخمك بارور او به صورت منجمد نگهداری شد.
عمل پیوند در ماه سپتامبر 2016 به مدت 10.5 ساعت انجام پذیرفت و همه چیز به خوبی پیش رفت. پنج ماه پس از پیوند، هیچ اثری از عوامل ناخواسته یا پس زدن پیوند وجود نداشت و بیمار دوره قائدگی طبیعی را تجربه كرد. هفت ماه پس از پیوند تخمك های بارور در رحم جدید او ایمپلنت شدند و بیمار باردار شد.
نوزاد این زن در هفته سی و پنجم با وزن 2.5 كیلوگرم به دنیا آمد. تولد نوزاد با استفاده از عمل جراحی سزارین انجام گرفت و به طور همزمان رحم پیوندی نیز برداشته شد.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه The Lancet منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
۰ نفر