كاهش 1.5 میلیون بشكه ای تولید نفت در شرایط كنونی ضروری است

الجزیره-ایرنا- كارشناسان بخش انرژی الجزایر كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را برای كشورهای تولید كننده بسیار زیانبار دانسته و كاهش تولید یك و نیم میلیون بشكه ای را برای تنظیم بازار بسیار ضروری دانستند.

به گزارش ایرنا، «نزیم زویوش » كارشناس انرژی و مدیر عامل سابق شركت ملی نفت الجزایر گفت، این روزها بحث كاهش تولید نفت به میزان یك میلیون بشكه در روز مطرح است اما برای ایجاد تعادل در بازار باید تولید نفت به میزان یك و نیم میلیون بشكه در روز كاهش یابد .
زویوش افزود، با ارزیابی بازار در شرایط كنونی به این نتیجه می رسیم كه عرضه در بازار نفت بیش از حد مورد نیاز است زیرا برخی كشورها به ظن اینكه تولید نفت ایران كاهش می یابد، تولید خود را افزایش دادند اما هشت كشور از تحریم نفتی ایران مستثنا شده اند و ایران به فروش نفت خود ادامه می دهد و در نتیجه این باعث افزایش عرضه در بازار نفت شده است.
این كارشناس الجزایری كارآمدترین راه برا ی جلوگیری از روند كاهش قیمت نفت و در عین حال افزایش قیمت آن را كاهش تولید نفت توسط اوپك و شركای آن دانست.
مدیر عامل پیشین شركت ملی نفت الجزایر در خصوص بی نتیجه ماندن مذاكرات اعضای اوپك برای كاهش تولید نفت هشدار داد و گفت، آمریكا با تمام توان و آشكارا سعی در كاهش قیمت نفت دارد و بر عربستان فشار وارد می كند تا سعودی ها مانع توافق برای كاهش تولید نفت شوند.
زیوش در ادامه گفت، اگر اوپك و شركای آن طی روزهای جاری به توافقی برای كاهش تولید نفت دست نیابند، قیمت نفت در آینده نزدیك بار دیگر شاهد كاهش قابل توجهی خواهد بود.
از سوی دیگر «عبدالمجید عطار » كارشناس انرژی الجزایری و مدیر عامل اسبق شركت ملی نفت الجزایر گفت، بهترین تصمیمی كه اوپك طی نشست خود در این روزها می تواند بگیرد، اجرای دوباره توافق ماه دسامبر 2016 و كاهش تولید به میزان یك و نیم میلیون بشكه در روز است .
عطار افزود، طی ماه های گذشته عربستان ، روسیه و برخی كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به میزان زیادی تولید نفت خود را افزایش دادند و باعث افزایش عرضه شدند و این كشورها مشتریان خود را پیش از اعمال تحریم های آمریكا ضد ایران در خصوص كمبود نفت می ترساندند.
مدیر عامل اسبق شركت ملی نفت الجزایر در ادامه گفت، عربستان كه طی هفته های گذشته تولید روزانه خود را به بیش از 11 میلیون بشكه رسانده است، همانند دیگر كشورها نیاز دارد قیمت نفت بالای 70 دلار باشد اما عربستان به دلیل جنگ یمن و همچنین قتل جمال خاشقچی در برابر آمریكا در موضع ضعف قرار دارد و از سوی دیگر روسیه نیز با تولید روزانه 11 میلیون بشكه، در كاهش قیمت نفت مئثر بوده است.
عطار در پایان گفت، بعید به نظر می رسد بین 6 تا 12 ماه آینده قیمت نفت به 30 تا 40 دلار برسد زیرا این قیمت ها برای اوپك و همچنین آمریكا و بسیاری از كشورهای دیگر جهان فاجعه ای بزرگ است.
یكصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپك پنجشنبه (پانزدهم آذرماه) در مقر دائمی این سازمان در وین برگزار می‌شود.
به نوشته تارنمای وزارت نفت، كاهش تولید حداقل یك میلیون بشكه‌ای نفت، موضوعی است كه برخی اعضای این سازمان در این جلسه آن را پیگیری می‌كنند.
پیش از این، اعضای سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) در نشست سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصمیم گرفتند میزان تولید خود را یك میلیون و 200 هزار بشكه در روز كاهش دهند و به سطح 32 میلیون و 500 هزار بشكه در روز برسانند.
خاورم **2041**