۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۱:۰۶
کد خبر: 83109673
T T
۰ نفر
هند با ساخت جاده ای برای پیروان «سیك» موافقت كرد

دهلی نو - ایرنا - چندی پیش، دولت هند درخواست غیر رسمی ژنرال قمر جاوید باجوہ فرمانده ارتش پاكستان مبنی بر ساخت جاده ای برای پیروان «سیك» را بی پاسخ گذاشت اما اكنون اعلام كرده است كه قصد دارد این جاده را بنا كند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از روزنامه 'هندو'، هیات وزیران هند روز پنجشنبه با ساخت جاده ای بین المللی به سمت مرز 'گورداسپور' در ایالت پنجاب هند و در نزدیكی مرز پاكستان موافقت و ساخت آنرا تصویب كرد. این جاده سفر زائران سیك را به شهر 'كارتاپور' در پاكستان كه مقدس ترین مكان این دین است را تسهیل میكند. دولت هند درخواستی را هم برای طرف پاكستانی ارسال كرد تا انها هم آنسوی مرزساخت این جاده را تا شهر 'كارتاپور' و معبد ' گردوارا دربار صاحب' ادامه دهند.
حدود چند ماه پیش، دولت هند به درخواست غیر رسمی ژنرال قمر جاوید باجوہ فرمانده ارتش پاكستان پاسخ نداد. این درخواست از طریق سروزیر ایالت پنجاب ارسال شده بود. دولت هند به این دلیل كه سروزیر ایالت پنجاب در مراسم سوگند خوردن نخست وزیر جدید پاكستان شركت كرده بود،این امر را توهین قلمداد كرده و درخواستی را كه از طریق وی به دولت هند فرستاده شده بود را بی پاسخ گذاشت.
دولت هند از دولت پاكستان خواسته است تا با احترام به احساسات جامعه سیك این جاده را تكمیل كرده و راه سفر زائران این دین را تسهیل كند. هیات وزیران همچنین قطعنامه ای را برای برگزاری جشنی بزرگ به مناسبت پانصدوپنجاهمین سالگرد جشن تولد گورو ناناك دیجی رهبر سیك ها، كه در سال 2019 به وقوع می پیوندد، تصویب كرد.
در پایان این گزارش آمده است یكی از مقامات دولتی اعلام كرد: از این پس زائران سیك میتوانند به راحتی به مقدس ترین زیارتگاه خود سفر راحتی داشته باشند.تمام تصحیلات رفاهی در این جاده در نظر گرفته شده است.امیدواریم طرف پاكستانی هم با احترام به احساسات این اقلیت، امكان سفر راحت را برای آنها فراهم كند.
سیك به معنی «شاگرد»، دینی است كه سده پانزدهم میلادی از سوی 'گورو نانك' در منطقه پنجاب در شبه‌قاره هند بنیان نهاده شد و به دست 10 گوروی بعدی گسترش یافت.
این آئین با بیش از 30 میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان‌یافته جهان به شمار می‌رود.
این دین، كوششی آگاهانه برای هماهنگ كردن دو دین بسیار قوی و قدرتمند هند كه رقیب یكدیگر بودند یعنی دین هندویی و اسلام از سوی 'گورونانك' در اواخر قرن 15 میلادی بود.
از نظر جغرافیایی پیروان آیین سیك در ایالت پنجاب هند حضور دارند و در مدت بیش از 200 سال دامنه نفوذ آن‌ها به مناطق شمال و جنوب این كشور گسترش یافته است.
گورو نانك بیشتر اواخر عمر خود را در روستای «كرتارپور» در ایالت پنجاب پاكستان گذراند و در روزهای آخر زندگی در نزدیكی درخت اقاقیای خشك شده‌ای می‌نشست.
پیروان مذهب 'سیك' از سراسر دنیا به ویژه هند همچنین تقریبا اواخر فروردین ماه هرسال به مناسبت سالروز تثبیت مذهب خود در سال 1699 و برگزاری جشن های سال نو، به شهر 'حسن ابدال' ایالت پنجاب پاكستان سفر می كنند تا در عبادتگاه 'پنجه صاحب' حضور یابند.
این اقدام بخشی از پروژه های هند برای جشن گرفتن پانصد و پنجاهمین سالگرد تولد 'گورو نانك دیو' بنیان گذار مذهب سیكیسم می باشد.
حزب حكم بهارتیا جانتا پارتی از سخنان مقامات پنجابی مبنی بر وعده قمر جاوید بجوا فرمانده ارتش پاكستان برای باز كردن مسیر به سوی معبد 'كارتارپور صاحب' انتقاد كرده است.
وزارت خانه تكنولوژی اطلاعات و الكترونیك دیروز اعلام كرد بزودی یك تلسكوپ ویژه به كار خواهد گرفت تا مسیر و معبد مورد احترام این اقلیت دینی را برای آن دسته از سیك ها كه موفق به ورود به پاكستان نمی شوند نصب خواهد كرد.
هم اكنون زائران سیك در خاك هند با استفاده از دوربین های نصب شده توسط یك كمیته محلی، عبادت های خود به این معبد را انجام می دهند.
تنش های سیاسی میان هند و پاكستان در سال های اخیر بر مهاجرت های مذهبی میان دو كشور تاثیر گذاشته است و مقامات دو كشور اغلب با ارائه روادید برای زائران مخالفت می كنند.
گورو نانِك دیو بنیانگذار آئین سیك و نخستین گرو یا معلّم این آیین است. او در قرن پانزدهم میلادی در نانكانا در پنجاب پاكستان كنونی زاده شد.
نانك به پروردگاری نادیدنی و به پوچی بت‌ها باور داشت.
آساق*267*1424

سرخط اخبار جهان